Gå til innhold

Test av Nikon D40


Anbefalte innlegg

En annen Nikon-vane vi kan kontrollere vår entusiasme for, er plasseringen av kommandohjulet på baksiden. Det står som vanlig helt oppe i høyre hjørne, noe som ofte kan gjøre det vanskelig å bruke det uten å skifte grep i kameraet, spesielt med småfrosne fingre.

Er ikke dette forholdsvis vanlig blant flere produsentene da? Penta/Samsung og Olympus bruker iallfall denne løsningen, og jeg liker den ganske godt personlig. Dette er vel ganske subjektivt?

 

Nikon fikk tilbakemeldinger som tydet på at brukerne var misfornøyde med at blitsen hoppet opp i tide og utide ved bruk av auto-programmet, og nå har de gjort noe med det. Blitsløs auto er nettopp det: Identisk med Auto, bare uten blits.

Vet ikke med andre produsenter, men Pentax har iallfall hatt denne funksjonen helt siden *ist D

 

 

Ellers er kameraet 100% uinteressant for meg, men kommer vel forhåpentligvis til å selge godt. Synd med af-motoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nikon DSLR hus kritiseres i hver test på akam for batterilokket. Men er det noen som har opplevd problemer med dette i praksis? Ikke jeg i alle fall..

Nei, jeg skjønner heller ikke det.

Nå har jeg riktignok D70 selv, men jeg har aldri hatt problemer med batterilokket.

Det er kanskje ikke verdens mest solide lokk, men med mindre du brekker det bevisst skjønner jeg ikke hvordan det skal gå i stykker. Batteriet detter heller ikke ut om du åpner lokket.

D200 og fikk mye pepper for det samme uten at jeg har sett det nevnt i andre anmeldelser.

Lenke til kommentar

Poenget er ikke at batteriet detter ut, men at det detter LITT ut, slik at det ikke lenger er kontakt i batterihuset. Dette har andre produsenter en krok som forhindrer.

 

Hva "sånt skjer aldri" angår, så har jeg opplevd uhell med kameraer som er langt mer vanskelig å få til enn akkurat det batterilokkproblemet. F.eks gikk jeg på trynet i steinene på vei opp Mount Sinai, og vel oppe oppdaget jeg at jeg hadde slått fremtrekkshendelen av kameraet (et relativt solid Canon AE-1). Det skal atskilling mindre enn det til for å slå istykker den pinglete Nikon-luken.

Lenke til kommentar
Det skulle ha tatt meg under et minutt å fikse det slik at batteriet hadde full kontakt selv luken for batteriet var i stykker.

7412502[/snapback]

 

Mener du med dette at svakheter ikke bør settes som minus, men at det er noe enhver kan fikse? Så heretter skal bare det som er positivt komme frem?

Lenke til kommentar
Mener du med dette at svakheter ikke bør settes som minus, men at det er noe enhver kan fikse? Så heretter skal bare det som er positivt komme frem?

7412647[/snapback]

Jeg tror heller han mener at det blir litt tåpelig at man leter med lys og lykter etter hypotetiske svakhetspunkter i kamerahuset.

 

Har noen av forumets mange Nikon-eiere noen sinne hatt problemer med denne døren?

Lenke til kommentar
Det skulle ha tatt meg under et minutt å fikse det slik at batteriet hadde full kontakt selv luken for batteriet var i stykker.

7412502[/snapback]

 

Mener du med dette at svakheter ikke bør settes som minus, men at det er noe enhver kan fikse? Så heretter skal bare det som er positivt komme frem?

7412647[/snapback]

Det var vel ikke det jeg skrev? Er problemet så stort som Akam gir uttrykk for?

 

Som klippet fra testen av D80 blir det skrevet at hvis luka ryker så er det full stopp for videre fotografering til luka er reparert: Batteriluken passer dårlig med kameraets ellers veldig gode byggekvalitet, og dersom man skulle være uheldig og knuse det er fotosafarien over for denne gang, for det er da ingen ting som holder batteriet på plass.

 

Jeg hevdet at det skulle ha tatt meg under et minutt å fikse det så batteriet hadde full kontakt igjen hvis luken skulle ryke og dermed ikke skulle ha påvirket fotoseansen min i nevneverdig grad. ;)

Endret av Oceanborn
Lenke til kommentar
Mener du med dette at svakheter ikke bør settes som minus, men at det er noe enhver kan fikse? Så heretter skal bare det som er positivt komme frem?

Poenget er at de fleste pleier å trekke på svakheter de opplever med kameraet under test. Ikke svakheter de tror kan bli et problem hvis du er veldig uheldig, men som aldri faktisk har skjedd i virkeligheten.

 

Etter å ha brukt mer tid enn jeg tør innrømme på diverse kameraforum (fora?) vet jeg at folk er kjappe til å syte når ting ikke funker som det skal, men jeg har aldri opplevd en eneste person klage på problemer med batteriluka eller batterikroksaken på noen av Nikons kameraer.

Lenke til kommentar

Det er vår jobb å blant annet rapportere om alle detaljer som ikke er like bra som resten av kameraet, samt gjøre oppmerksom på potensielle problemer. Hvis ingen sier de har opplevd akkurat det vi påpeker som et problem hittil, så er det flott det, men vi må likefullt gjøre oppmerksom på det.

 

Det er viktig å være proaktiv fremfor reaktiv, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Det er vår jobb å blant annet rapportere om alle detaljer som ikke er like bra som resten av kameraet, samt gjøre oppmerksom på potensielle problemer. Hvis ingen sier de har opplevd akkurat det vi påpeker som et problem hittil, så er det flott det, men vi må likefullt gjøre oppmerksom på det.

På den annen side - hvis ingen har hatt problemet, bør vel det også nevnes i rapporten deres... Nikon har jo tross alt solgt en del kameraer i det siste, så hvis det faktisk var et problem, burde noen ha merket det. Jeg tror veldig få bryr seg om batteriluken virker spinkel, dersom den holder hele levetiden til kameraet... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

På den annen side - hvis ingen har hatt problemet, bør vel det også nevnes i rapporten deres... Nikon har jo tross alt solgt en del kameraer i det siste, så hvis det faktisk var et problem, burde noen ha merket det. Jeg tror veldig bryr seg om batteriluken virker spinkel, dersom den holder hele levetiden til kameraet...

7430103[/snapback]

 

Dette er jo renspikka tøv, skal vel ikke bare nevne kjente problemer. Og det er et problem, i allefall for meg som har opplevd det. På mitt D70s som var kjøpt i USA (bodde der ei stund) gikk batteriluka til h......

Lenke til kommentar
Det er vår jobb å blant annet rapportere om alle detaljer som ikke er like bra som resten av kameraet, samt gjøre oppmerksom på potensielle problemer. Hvis ingen sier de har opplevd akkurat det vi påpeker som et problem hittil, så er det flott det, men vi må likefullt gjøre oppmerksom på det.

På den annen side - hvis ingen har hatt problemet, bør vel det også nevnes i rapporten deres... Nikon har jo tross alt solgt en del kameraer i det siste, så hvis det faktisk var et problem, burde noen ha merket det. Jeg tror veldig bryr seg om batteriluken virker spinkel, dersom den holder hele levetiden til kameraet...

7430103[/snapback]

 

Øh, hvordan skal vi kunne finne ut om INGEN har hatt problemet? Vi må kunne stole på at leserne kan tenke selv.

Lenke til kommentar
Dette er jo renspikka tøv, skal vel ikke bare nevne kjente problemer. Og det er et problem, i allefall for meg som har opplevd det. På mitt D70s som var kjøpt i USA (bodde der ei stund) gikk batteriluka til h......

Var ikke det jeg mente heller, men det koster vel ikke mye å ta med en bisetning som "det har ikke vært noe problem på tidligere Nikon-modeller". Sånn det står nå, kan det skremme folk fra å kjøpe kameraet (jeg vet om folk som har utelukket Nikon pga. nettopp det - rakk ikke si noe til dem før de allerede hadde kjøpt Canon), som faktisk er ganske bra (hvis du ikke skal ha noe særlig ekstra optikk).

 

Du er faktisk den første jeg har hørt om som har hatt problem med det - og mange andre her har heller ikke registerert at det er noe utbredt problem, på lik linje med at "objektiv-fatningen kan knekke med bruk av store teleobjektiver" som vi diskuterte tidligere i sommer. Joda - den kan knekke, og det finnes tilfeller hvor den har gjort det, men med normal vettig bruk, gjør den ikke det...

Lenke til kommentar
Øh, hvordan skal vi kunne finne ut om INGEN har hatt problemet? Vi må kunne stole på at leserne kan tenke selv.

Dere følger jo med på forumet her, og regner med at dere følger med på noen andre fora også. Siden Nikon ikke har skiftet opplegg på de siste tre-fire modellene, og det ikke har vært noe oppstyr rundt det, har det åpenbart ikke vært noe stort problem. Siden dette ikke er noen ny og revolusjonerende modell, men noe Nikon har bygget på eksisterende teknologi, går det fint an å trekke linjer tilbake til tidligere modeller - selv om man ikke har erfaringer fra akkurat denne modellen. Vi lesere må også kunne stole på at dere som skriver tar tak i reelle problemer.

 

Hadde dette vært den første Nikon-DSLRen på markedet med dette batteriopplegget ville det vært greit, men som sagt er det et etablert system og selv om det er registrert et og annet tilfelle der det faktisk er brutt av, har det tydeligvis ikke vært problem stort nok til at Nikon har gjort noe - noe jeg er helt overbevist om at de hadde gjort dersom en av ti opplevde dette, eller kanskje bare en av hundre... Som sagt - dere må gjerne kommentere det, men jeg ser ingen grunn til at det skal stå i hver eneste Nikon-test dere har når dere ikke har registrert at det er et problem med noen tidligere Nikon-modeller.

Lenke til kommentar
Øh, hvordan skal vi kunne finne ut om INGEN har hatt problemet? Vi må kunne stole på at leserne kan tenke selv.

7430450[/snapback]

 

Slikt kan jo fint nevnes i tester, men det virker litt søkt og misvisende å ta det med i "oppsummeringsboksen" når det er et nesten ikke-eksisterende praktisk problem.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt motivasjonen ved å dra frem denne batteriluken som noe negativt når den etter det jeg forstår ikke ble ødelagt under testen.

 

Selv har jeg et Canon 5D, etter få eksponeringer løsnet mattsiven under fotografering.

Her snakker vi om veldig pent bruk av kameraet. Jeg har hatt flere speilreflekskamera og 5D er det eneste kamera dette har hendt på. Det er ingen morsom opplevelse å være på fotojobb med kamera når det plutselig begynner å skrangle i kamerahuset og man ikke kan se gjennom søkeren.

Kameraet var under 14 dager gammelt da det måtte inn til første service.

 

For meg virker det litt underlig å klage på en komponent som kan bli ødelagt ved fysisk missbruk i forhold til komponenter som går i stykker av seg selv ved forsiktig ordinær bruk og er ment å vare tusenvis av eksponeringer. Det er slike svakheter som bør dras frem i tester, ikke feil som oppstår dersom du er voldelig med kameraet.

 

Ellers ønsker jeg en bedre gjennomgang av "billedkvalitet" Det er mer enn kromatisk avvik, skarphet og støy, men som dere sier selv "Fargegjengivelse og eksponering har vi ikke rukket å se på i detalj."

 

Er det bare meg, eller burde fargeekthet og riktig eksponering være viktigere i en kameratest enn en kritisk gjennomgang av batteri-luker ?

Endret av Fotomannen
Lenke til kommentar
Det er vår jobb å blant annet rapportere om alle detaljer som ikke er like bra som resten av kameraet, samt gjøre oppmerksom på potensielle problemer. Hvis ingen sier de har opplevd akkurat det vi påpeker som et problem hittil, så er det flott det, men vi må likefullt gjøre oppmerksom på det.
Denne argumentasjonen forklarer jo hvorfor en del Akam tester er underlige og på grensen til tøvete.

 

Hvis du virkelig mener det du sier, hvorfor advares det ikke mot lithium-ion batterier som kan ta fyr, brenne ned huset og ta livet av fotografen? Det er et potensielt livsfarlig problem som er godt dokumentert i motsetning til batteriluka som bare er et hypotetisk problem helt til dere tester påstandene og leverer fakta i stedet for spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Det er vår jobb å blant annet rapportere om alle detaljer som ikke er like bra som resten av kameraet, samt gjøre oppmerksom på potensielle problemer. Hvis ingen sier de har opplevd akkurat det vi påpeker som et problem hittil, så er det flott det, men vi må likefullt gjøre oppmerksom på det.
Denne argumentasjonen forklarer jo hvorfor en del Akam tester er underlige og på grensen til tøvete.

 

Hvis du virkelig mener det du sier, hvorfor advares det ikke mot lithium-ion batterier som kan ta fyr, brenne ned huset og ta livet av fotografen? Det er et potensielt livsfarlig problem som er godt dokumentert i motsetning til batteriluka som bare er et hypotetisk problem helt til dere tester påstandene og leverer fakta i stedet for spekulasjoner.

7463666[/snapback]

 

Saken med batteriluka dreier seg om mer enn bare den. Et kamera består av fysisk del som man kan se - utsiden av kameraet, og en fysisk del som vi ikke kan se - innsiden av kameraet (vi har ikke mulighet til å åpne kameraene for å sjekke innsiden). En produsent som sparer inn på detaljene på utsiden av kameraet, kan forventes å gjøre det samme på innsiden. Hva har det å si for holdbarheten?

 

Det er umulig for oss å vite om det har vært et problem med batteriluka. Vi kan ikke gjøre omfattende markedsundersøkelser, og Nikon vil naturligvis ikke fortelle oss om kjente feil eller svakheter ved produktene. Vi er derfor overlatt til vår egen vurdering.

 

Dersom vi ikke skal kommentere ting som ser ut som svakheter, før vi har fått bevist at det er en svakhet, tar det bort mye av poenget med testen. Vi sier ofte noe om byggekvaliteten på kameraet. Vi droptester dem aldri gjentatte ganger for å se når de går i stykker, så dette er også bare spekulasjon og synsing, og det går fram av teksten at det er vår oppfatning og ingen objektiv sannhet.

 

Noe av poenget med å påpeke det med batteriluken er også for å få Nikon til å gjøre noe med det. Alt de trenger å gjøre er å sette inn en liten fjærbelastet plasthake som holder batteriet på plass, selv om luken skulle ryke. Dersom de gjør det, lover vi å slutte å klage på den, og Nikonbrukerne får et bedre kamera. Jeg synes ikke det er så ille.

 

Erik

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...