guardianpegasus Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169313 Tekstene har vært brukt i høst ved en skole i Vollsmose-området i Odense, melder internettavisen Jyllands-Posten tirsdag. Mens den ene teksten som brukes ved skolen setter likhetstegn mellom nazistene som begikk folkemord på jødene og deres ofre, slår en annen fast at det først blir fred i Midtøsten når «alle jøder er lagt i kister». USAs president George W. Bush bør drepes, heter det også - Hvis voksne mennesker bruker en slik tekst i undervisningen av barn, er det skremmende. Det betyr at barn blir oppdratt til å være i konflikt med det samfunnet de er en del av, sier integrasjonsminister Hvilshøj Skulle ikke friskoler være så mye bedre da? Det blir jo så flott når man dytter inn alle barna med samme bakgrunn på samme skole og gir dem lærere med identisk og ønsket bakgrunn... eller hva? Er ikke dette hundre tusen ganger mer alvorlig enn noen tegninger trykket i et blad for voksne? Og dere må ikke tro at dette er noe unntakstilfelle. Det eneste som bobler til overflaten her er det svært mange muslimer i virkeligheten synes men ikke gidder å ta seg bryet med å fortelle oss hedninger. Men så har noen altså fått tak i denne teksten og blitt såpass sjokkert at de har kontakt de rette myndighetene. Nei til friskoler. Nei til islamisme. Nei til indoktrinering og hjernevasking av barn. Ut med gærningene. Lenke til kommentar
fal Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 enig med deg, men kun om dette tilfellet. Det finnes mange gode friskoler, og da ikke bare i norge Drar du utenfor skandinavia, så finnes det mange friskoler. Snakker da særlig i USA og Asia, der de beste skoleelevene kommer nesten alltid fra friskoler (eller privatskoler) Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 La foreldre lære barna at månen er en ost, at det er et liv etter døden, og at Brødrene Løvehjerte faktisk levde. Så kan skolen ta seg av fakta. OG diplomatisk indoktrinering av politiske korrektheter/ikke-helt-sannheter. (Noe som alltid vil finnes i ethvert samfunn -- Litt sensur og "de var de slemme") Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Dette er nok mye av det samme som prekes i moskeene i Oslo by hver eneste dag. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Dette er nok mye av det samme som prekes i moskeene i Oslo by hver eneste dag. 7382361[/snapback] Documentation please. Jeg tror neppe det blir sagt i moskéer i Oslo hver dag. Men en dokumentasjon på det hadde vært fint å ha. Dette er såklart forferdelig. At man lærer barna opp til noe slikt sprer såklart uroligheter, og barna kan utvikle gale tendenser. Samtidig så kan jeg se hva som menes med noe av det, men det blir for ekstremt. Barna skal lære om slike konflikter, og derifra være selvstendige når de vokser opp, slik at de tar sine egne valg om hva de er for eller imot. Det blir jo totalt snudd på opp ned her da. Det er jo ikke noe bra at de lærer om at en president fortjener å dø osv. Men jeg forstår altså hvis disse muslimene er for dette, under ledelse av George Bush i Irak f.eks. så har det blir ufattelig mange ødeleggelser. Dette kan det være flere bekjente av disse menneskene her som lider av. Det kan være mange som er utrolig sure på Bush pga. hans støtte til Israel, som har skadet mange mennesker i Palestina-områdene. Men uansett, så blir det for ekstremt å lære om sånt i skolene. Her skal heller barna lære om hvordan disse konfliktene virkelig foregår i historie-timene, eller i samfunnsfag-timene, og derifra gjøre opp sine egne meninger når de vokser opp. Istedenfor at de skal bli trykket på noe de kanskje ikke er enige i. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Det finnes mange gode friskoler Det gjør det helt sikkert. Dette hører til unntaket. Men det er jo skremmende hva disse skolene kan gjøre nesten uten at resten av samfunnet vet noe om det. Skal vi ha privatskoler så bør det være offentlig ettersyn. Inspektører fra utdanningsetaten som inspiserer alle skolene, offentlige og private, og krever at alle følger norsk lov. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Men jeg forstår altså hvis disse muslimene er for dette, under ledelse av George Bush i Irak f.eks. så har det blir ufattelig mange ødeleggelser. Dette kan det være flere bekjente av disse menneskene her som lider av. Det kan være mange som er utrolig sure på Bush pga. hans støtte til Israel, som har skadet mange mennesker i Palestina-områdene. Men uansett, så blir det for ekstremt å lære om sånt i skolene. 7382525[/snapback] Hehe, kanskje mange Israelere var utrolig sure for Saddams finnansiering av selvmordbombere i Palestina også. Ellers vil jeg legge til at dagens skole ikke er stort bedre på hjernevasking. De fleste får vel et sjokk når de finner ut at det faktisk strides mellom forskere om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller ikke, selv om vi lærer om hvor forferdelig vi er i naturfagstimene. Eller hvordan vi alle læres opp til å være gode sosialdemokratier i samfunnsfag, eller hvordan en kun leser literatur fra gamle AKP-ml forfattere i norskfaget. Uansett, staten bør sette et pensum alle skolene skal igjennom. Dette pensumet bør utarbeides av lærere og pedagoger, ikke byråkrater eller politikere. Så får en heller krangle om hvordan dette pensumet skal læres bort. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 30. november 2006 Forfatter Del Skrevet 30. november 2006 (endret) fleste får vel et sjokk når de finner ut at det faktisk strides mellom forskere om den globale oppvarmingen er menneskeskapt eller ikke Det er sant det, og det er helt klart et problem at lærere, som hovedsakelig er akademikere, også tilhører den politiske venstresiden, får farge undervisningen. Og det sier jeg som sosialist selv. Jeg er for en vitenskapelig og faktabasert skole. Ingen religion være det seg kristendom eller global oppvarming. Endret 30. november 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 I dagens skoleverk, fra barneskole til Blindern bærer jo det meste preg av en klar dominans av venstreorienterte lærere, lærebokforfattere og premissleverandører. Dette gjør jo at man i stor grad går inn i en "ond sirkel", der ideologisk "vri" på det meste finner sted. Lenke til kommentar
AP-bastion Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 I dagens skoleverk, fra barneskole til Blindern bærer jo det meste preg av en klar dominans av venstreorienterte lærere, lærebokforfattere og premissleverandører. Dette gjør jo at man i stor grad går inn i en "ond sirkel", der ideologisk "vri" på det meste finner sted. 7394167[/snapback] Njaa, tror nok du tar feil på det meste her. Mange lærere er ikke venstreorienterte, lengere. Synd. Men sant. Jeg syns ikke stoffet sikter til en "venstre politisk vri", men heller en sannhet som er hardt for høyrefolk å bite, vil heller jeg si. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 I dagens skoleverk, fra barneskole til Blindern bærer jo det meste preg av en klar dominans av venstreorienterte lærere, lærebokforfattere og premissleverandører. Dette gjør jo at man i stor grad går inn i en "ond sirkel", der ideologisk "vri" på det meste finner sted. 7394167[/snapback] Njaa, tror nok du tar feil på det meste her. Mange lærere er ikke venstreorienterte, lengere. Synd. Men sant. Jeg syns ikke stoffet sikter til en "venstre politisk vri", men heller en sannhet som er hardt for høyrefolk å bite, vil heller jeg si. 7394423[/snapback] Påstanden om at det ikke er mange lærere som er venstreorienterte lengere var da ganske drøy. Se på hvilken tid de gikk på universitet og høyere utdanning, det var nemmelig på 70tallet og under den store fremgangen til venstresiden. Samtlige lærer jeg hadde på vgs var stolte over å kunne fortelle om sine turer på debatter, stands og demostrasjoner. Ordet "borgelig" var rene skjellsordet, og om du i det heletatt nærmet deg sentrum ble du kalt for liberalist. Ellers ser en jo hvordan norskfaget er lagt opp, det jeg lærte om var de mest venstrevridde forfatterene Norge kunne spy ut som skrev om revolusjon, partiet og felleskapet i sine AKP-ml romaner. Vi hadde jo faktisk en del besøk av forfattere på skolen vår, og jeg husker enda godt når læreren min sa at det å få Edvard Hoem på besøk var som å få selveste kongen på besøk, selv etter jeg påpekte at det heller var som å få Mao på besøk. Vi hadde også besøk av sosialisten Steinar Lem, noe som var helt latterlig. Mannen snakket om avgifter og generelt sprøyt i 2 timer, og klarte ikke svare skikkerlig for seg når han fikk spørsmål. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det trådstarter refererer til er svært skremmende... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå