Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hub, Switch eller router?

Anbefalte innlegg

Vi har bestilt NGT ADSL, og har tenkt å koble 4-5 PC-er på det, og da må vi selvfølgelig fikse et fast T-base100 lan i 2etasje (som pcene er), og jeg lurer på hva man trenger, kommer til å bruke nettverket en god del til spill også, så det er ikke bare til å komme på internett.

Noen som vet hva jeg trenger, og noen forslag til merke/modell/pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Switch er det beste pris/ytelse-alternativet for 10/100Mbit (du kan kjøre begge hastigheter sammen). Du burde gå for en 8-ports switch. Da har du en port til ADSL-ruteren (som NGT leverer) og 7 porter til PC'er, printer eller annet utstyr.

Hva med SMC EZ-Switch 10/100 Mbit 8-porter til 895,- på Komplett. Sjøl kjøpte jeg en enda enklere av merket CNet til 800,- hos en lokal forhandler. Den funker helt fint og trafikken flyter perfekt.

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2001-12-17 00:42 ]

[ Denne Melding var redigert av: Razul på 2001-12-17 00:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-17 00:33, Den Polse skrev:

Vi har bestilt NGT ADSL, og har tenkt å koble 4-5 PC-er på det, og da må vi selvfølgelig fikse et fast T-base100 lan i 2etasje (som pcene er), og jeg lurer på hva man trenger, kommer til å bruke nettverket en god del til spill også, så det er ikke bare til å komme på internett.

Noen som vet hva jeg trenger, og noen forslag til merke/modell/pris?

Leverer ikke NTG en Cisco router sammen med ADSL da? Om NTG leverer en router trenger du bare en switch eller HUB. Switch er best, men ikke nødvendig en HUB gjør jobben like godt til ditt bruk.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-17 00:54, pkalle skrev:

Switch er best, men ikke nødvendig en HUB gjør jobben like godt til ditt bruk.

pkalle: Har du sett på prisene på 100Mbit rutere i det siste? En rein 100Mbit ruter koster så godt som like mye som en 10/100Mbit switch. Skal du ha en 10/100Mbit hub (så du kan kjøre begge hastighetene), koster denne mye mer enn en switch. Dette fordi den egentlig er en 10Mbit og en 100Mbit hub som er switcha sammen. Intet mindre enn tåpelig til alminnelig bruk.

Tro meg, det gir stor ytelsesforskjell å ha en switch, selv på et lite nettverk. Og når prisene er slik de er i dag, er det rett og slett dumt å ikke velge switch på 100Mbit nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...