Gå til innhold

Er billig-gitarer dårlige?

Kvartsli

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 10 år som har gått gitarkurs (akustisk) i snart ett år, og han ønsker seg nå en el.gitar. Jeg spilte selv litt i band for ca 25 år siden, og er nå på jakt etter en gitar som vi kan leke og utvikle oss med.

Har sett på noen billig-gitarer til ca 2.000,- og noen ferdig-pakker til ca 2.500,- men er usikker på kvaliteten på disse. Noen som har erfaringer med:

- Stagg

- Squier

- Epiphone

Har også vurdert å importere en Kramer fra www.musicyo.com

men er også usikker på hvordan denne gitaren er forhold til de over.

Her får jeg en OK gitar lever Norge for ca 1200-1500 kr.

Noen meninger?

På forhånd takk!

Endret av Kvartsli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en sønn på 10 år som har gått gitarkurs (akustisk) i snart ett år, og han ønsker seg nå en el.gitar. Jeg spilte selv litt i band for ca 25 år siden, og er nå på jakt etter en gitar som vi kan leke og utvikle oss med.

Har sett på noen billig-gitarer til ca 2.000,- og noen ferdig-pakker til ca 2.500,- men er usikker på kvaliteten på disse. Noen som har erfaringer med:

- Stagg

- Squier

- Epiphone

Har også vurdert å importere en Kramer fra www.musicyo.com

men er også usikker på hvordan denne gitaren er forhold til de over.

Her får jeg en OK gitar lever Norge for ca 1200-1500 kr.

Noen meninger?

På forhånd takk!

7381940[/snapback]

Jeg anbefaler deg å sjekke på musikkweb.no og heller satse på en brukt gitar enn en slik pakke.

Når det gjelder de merkene du nevner, skiller Epiphone seg klart ut, hvis du da ikke er heldig og kommer over en Squire bygget i Japan på 80-tallet (en såkalt JV-Squire, eller Japan Vintage om du vil)

Utover dette er det mye smak og behag her - spes mtp tykkelse og utforming på hals, samt om du/dere er ute etter single coils eller humbuckere (pickup'er)

LYKKE TIL

Lenke til kommentar

Stagg og Squire veit jeg fint lite om, men Epiphone er ihvertfall "billig"-merket til Gibson, som mest sannsynlig er masseprodusert i Asia. Har en gammel (10 år) Epiphone hjemme, og det er et helt ok instrument. Lettspilt gitar, tynn hals, enkel elektronikk, men litt dårlige mic'er. Men det er jo derfor de er billige.

Ville vel styrt unna de aller billigste nybegynner-pakkene, for der er det mye dritt. Men en gitar fra 2000 kr og oppver burde kunne gå an.

Men jeg husker Kramer fra "gamle dager"...80 og 90-tallet. De lagde mye bra den gang, men trudde de var helt borte. Men de driver tydeligvis på enda. "Alle" heavy metal-gitarister brukte jo Kramer før i tiden. Eddie Van Halen hadde vel også en signatur-modell en gang i tiden.

pantera

Endret av Pantera
Lenke til kommentar

Squier har jo også diverse mini-strats (3/4 str) som passer bra for en pjokk på 10. Jeg begynte selv på akustisk (3/4 str) da jeg var 9, og etterhvert som behovet for ny gitar melder seg, vil jeg tro han begynner å vokse ut av den størrelsen uansett.

Lenke til kommentar

Micro Cube er ganske kurant å spille på, går til en veldig fin pris og ikke minst er den veldig mobil (lett å ta med på ferie, tar lite plass). Jeg vil likevel anbefale storebroren Cube 30, som ikke bare gir mer lyd (noe som må til for å plage fedre under middagsluren), lyden er også mye renere ihvertfall enn på Cube 15 (snakker av erfaring). Cube 30 er dessuten ganske rimelig hos sound1.no, bare et par hundrelapper dyrere enn Cube 15 koster i butikk.

edit: Jeg mistenker at Micro Cube ligner mer på Cube 30 enn på Cube 15, altså at du med Micro Cube i stor grad får samme effekter og forsterkermodeller som på Cube 30.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Jeg ser ut ifra produktspesifikasjonene at Micro Cube har i stor grad de samme egenskapene som Cube 30, forskjellen er stort sett at Cube 30 har større høyttalerelement og leverer mer effekt: 2W vs 30W (Micro Cube har dessuten innebygget stemmeapparat), dermed regner jeg med utifra det du sier om lydkvalitet på Micro Cube vs Cube 15, at lydkvaliteten er mye den samme for Micro Cube som for Cube 30. Micro Cube er nok helt ok å spille på rommet med, den kan også kjøres på batterier om han vil spille ute i hagen eller på gaten, men den er håpløs å bruke i noen slags bandøvingssammenheng (om det skulle være aktuelt). Prisforskjellen er heller ikke allverden, hos sound1.no er det snakk om bare 600 kr.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

No var eg så sikker på at du hadde feil at eg måtte innom Roland sine heimesider for å sjekke. Og du hadde feil, men det hadde eg og. Cube 15 og Cube 30 har ikkje dei same mogelegheitene som MicroCube. Cube 30X derimot har det, men Cube 15X manglar modulasjonseffekter.

Hvis du kjøper 30-watts Cube, pass på at du får den nye Cube-30X og ikkje den gamle, vanlege Cube-30.

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar

Forskjellen på Cube 30 og Cube 30X er at så langt jeg kan se kun at X har innebygget tuner (som jeg tidligere skrev var forskjellen på Cube 30 og Micro Cube, sistnevnte har også dette) og power squeezer - hva nå dette er.

Her er bilder av Cube 30 og Cube 30X, jeg kan bekrefte at panelet på den Cube 30en er identisk med min egen. De er rimelig like, og ingen av dem ligner særlig på Cube 15.

edit: forresten så har Cube 30X også modellen "Dyna amp" (om dette da er en modell), noe den såvidt jeg husker har til felles med Cube 60 eller hva den heter.

Men om du så sammenligner panelet på den originale Cube 30 med panelet på Micro Cube, så ser du at forskjellene bortsett fra tuner, antall bånd på EQ og et par ekstra forsterkermodeller hos Cube 30 er bortimot... fraværende?

Ja, og så outputs da, men de er på baksiden av Micro.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Bor du i nærheten av en musikksjappe?

Litt synsing ang. epiphone (om du liker gibson) eller squire (fender), personlig har jeg best erfaring med epiphone, men squire er greie de også. Har bare prøvd en stagg så vet lite om dem, men har forstått at det er kurante gitarer de også.

Problemet med billig-gitarer er ofte den varierende kvaliteten. Du kan finne en knakende god korea-gitar til 1500,-, men til gjengjeld kan en lik gitar være ræva å spille. Derfor bør du ofte prøve gitaren før du kjøper den, skal du så lavt som 2 høvdinger.

Lenke til kommentar

Billig-gitarer trenger ikke å være dårlige i hele tatt. Har en kompis som kjøpteseg en billig kassagitar til rundt 2000 spenn ved merke "Walden". Høres Svensk ut.. Anyway, dritgod å spille på! Seriøst. Føles helt utrolig god. Selv om lyden er så som så, men som jeg ser det så trenger man ikke superlyd av en gitar som bare skal spilles på hjemme. Det beste er å finne en gitar som er lettspilt og som man hører tonene godt på. Og det trenger ikke å være en som er dyr i hele tatt.

Bare hold deg langt unna de typiske konfirmasjon-gitarene! Urgh, for noen dårlige gitarer. Spesielt Epiphone Les Paul utgavene. Og de typiske teite og harrye Ibanez. Helt forferdelig å spille på! Stikk til en musikkforetning og test ut selv. Prøv ut de forskjellige billigmodellene og finn ut hvilken gitar som føles best og som ikke blir sur etter et kvarter. Gutten din skal jo bare utvikle seg og lære seg å spille gitar. Da trenger han ikke noe super-greier. Bare pass på at det er en gitar som er lettspilt.

Lenke til kommentar
Billig-gitarer trenger ikke å være dårlige i hele tatt. Har en kompis som kjøpteseg en billig kassagitar til rundt 2000 spenn ved merke "Walden". Høres Svensk ut.. Anyway, dritgod å spille på! Seriøst. Føles helt utrolig god. Selv om lyden er så som så, men som jeg ser det så trenger man ikke superlyd av en gitar som bare skal spilles på hjemme. Det beste er å finne en gitar som er lettspilt og som man hører tonene godt på. Og det trenger ikke å være en som er dyr i hele tatt.

Bare hold deg langt unna de typiske konfirmasjon-gitarene! Urgh, for noen dårlige gitarer. Spesielt Epiphone Les Paul utgavene. Og de typiske teite og harrye Ibanez. Helt forferdelig å spille på! Stikk til en musikkforetning og test ut selv. Prøv ut de forskjellige billigmodellene og finn ut hvilken gitar som føles best og som ikke blir sur etter et kvarter. Gutten din skal jo bare utvikle seg og lære seg å spille gitar. Da trenger han ikke noe super-greier. Bare pass på at det er en gitar som er lettspilt.

7446013[/snapback]

Blasfami! Ibanez og Epiphone er gode nybegynner gitarer, det er her guttungen finner ut om han vil drive med gitar, så flytter du opp til fender eller BC.Rich

BTW; Offtopic her, men er BC.Rich gitarene vansklige å spille på?

Lenke til kommentar
Blasfami! Ibanez og Epiphone er gode nybegynner gitarer, det er her guttungen finner ut om han vil drive med gitar, så flytter du opp til fender eller BC.Rich

BTW; Offtopic her, men er BC.Rich gitarene vansklige å spille på?

7449040[/snapback]

Både Ibanez, B.C. Rich og Fender har gode og dårlige gitarer, men gode B.C. Rich gitarer koster. Til en nybegynner vil jeg anbefale Epiphone (har ingen ordentlig erfaring med Ibanez), meget gode gitarer i forhold til prislappen.

Lenke til kommentar

Å prøve ein uoppsatt gitar i butikk er ingen refernase.

(dersom det er det du har gjort)

Dessutan kjem det alt an på korleis du setter opp gitaren som utgjer kor hard den blir å spele på. Å seie at den go den gitaren er hard å spele på går ikkje an. I tillegg er å seie at Ibanez er harde gitarer er jo unnskyld meg heilt på trynet! Kva Ibanez er det du har prøvd? Det er ein av dei konstruksjonane som omtrent er umulig å gjere tungspelte med mindre du setter på 0.14 strenger og justerer action til 4cm.

Lenke til kommentar

Hmm, mulig jeg må bite i det sure eple nå, for i går var jeg på RIFF i Trondheim og prøvde en Ibanez. Husker ikke hvilken modell, men den ligner veldig på en skikkelig gammeldags gitar med stor kropp og nydelig finish. Denne var ihvertfall en drøm! :) Så det er tydeligvis store forskjeller ute og går. Koster ikke mer enn rundt 4000 heller. Men det jeg fikk høre da var at de billigere modellene ofte kan bli sure etter kortere tid og at man kan få problemer med intonering osv. Men det handler vel om å bestemme hva man har behov for. Jeg f.eks trenger ikke en gitar til 30.000 lissom. Men jeg tror jeg skal kjøpe denne Ibanez gitaren uansett. Den var bare så helt sykt fin!

Ligner veldig på denne:

http://probackline.fr/images/GRETSCH%20G61...SH%20FALCON.JPG

Bortsett fra at det var sunburst finish og koster ikke 30.000 som denne! (prøv denne på Tre45 om dere er i Fjorgata i Trondheim!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...