Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Håper virkelig vedkommende bak den filmen blir tatt. Hærverk (inkludert tagging) er virkelig lavmål. Og det som ble vist på den filmen var da absolutt ikke pent. Joda, det finnes grafitti med et snev av kunstnerisk element i seg, men det er da ikke det som er hovedproblemet. De aller fleste taggs er stort sett bare stygg skrift.

Synes dog nesten at det er dumt å vise slike innslag på tv. Gjør jo stort sett bare at taperne får mer "cred" for hærverket sitt. Og det er ikke opp til taggere å bestemme om noe er fint eller ikke. Nå er det slik at tagging regnes som hærverk, og er dermed forbudt. Vil noen forandre på det, får de starte sitt eget parti.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfordrer alle til å prøve å lage det der med en sprayboks, dette kan vel oppklare hvorfor man kaller graffiti kunst ;)

Ulovligheten ved det stiller jeg ikke spørsmål ved, men å angripe graffiti ved å kalle det simpel tagging og stygt blir galt. Mange av dagens graffitimalere er kunstnere, på lik linje med malere. De sprayer og på lerret. I tillegg synes jeg det er unødvendig av taggerne å bruteforce seg inn på vogna og tagge på vegger, seter, etc., det de gjorde der så ikke ut (egentlig ikke det på utsiden heller da).

Hvis Odd Nerdrum hadde sneket seg inn på T-banen og malt på ei vogn, hadde det da vært kunst eller forkastelig tagging?

Lenke til kommentar
Tydelig at du har veldig mye imot grafitti. Din sak. Gidder ikke kverulere omkring hvorvidt det er bra med en lovligvegg eller ikke.

7394678[/snapback]

Jeg har ikke noe imot noe slikt som birdie88 postet, hvis det er på et passende sted og de har tillatelse, men jeg har noe imot at de skriver navnene sine (de gjør det ikke skikkelig heller) på t-banen.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Da kan folk like gjerne betale for fotballbaner, haller osv selv da. Send et klagebrev du.

7394566[/snapback]

Det er vel strengt tatt det vi gjør?

Når folk betaler skatt, så forventer de at deler av pengene skal gå til fotballbaner etc., ikke til å male over andres søl.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe imot noe slikt som birdie88 postet, hvis det er på et passende sted og de har tillatelse

7394721[/snapback]

Aka lovlig vegg?

Det koster ikke kommunen en dritt å ha lovlig vegger, her i Stavanger er det bla en undergang og forskjellige gjerder rundt byggeplasser der det er lov å male på. Koster som sagt ikke noen verdens ting og ser bra ut.

At folk kan være imot dette er for meg en gåte, tenk så fett hvis hver eneste strømhus, undergang etc hadde vært lovlige. Da hadde det hvert mye pent å sett på (mye crap også selvsagt, men bedre enn en betong vegg spør du meg).

Folk kommer til å fortsette som før, å male tog. Men tror endel malere hadde fått utløp for eksponeringsbehovet uten å male ulovlig, pluss det ville sett mye penere ut. Malere nå om dagen går mer for kvantitet istedenfor kvalitet siden de har dårlig tid og vill unngå skyhøy straff.

Graffitien kommer uansett, men det ville vært bedre om en vegg ser slik ut;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hoax_bergen.jpg

istedenfor noe ala;

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
rimg0331.jpg

(samme maler)

Endret av KissaMcDuck
Lenke til kommentar
Da kan folk like gjerne betale for fotballbaner, haller osv selv da. Send et klagebrev du.

7394566[/snapback]

De kaller det fysisk forstring, og det er sunt. God fysisk form gir bedre helse som gir færre sykemeldinger som fører til mer penger i statskassen.

7394636[/snapback]

Ja, det er jo et spørsmål om hva som bidrar til samfunnet da kanskje. Når folk setter opp et privat bygg, så har de kanskje lyst å holde det privat, uten 15 liter med maling dekorert utenpå. En ting en grafitti, satt opp lovlig, og som ser bra ut. En annen ting er noe griseri som kan minne om et old-school cs-nick. En fotballbane gir som du sier et sunt liv...tror neppe du kan argumentere mot det. Eller kanskje vi skal trekke inn skader ift fotball. Det er jo også en risiko. Du skal nok se at fotball bidrar 10 ganger mer i samfunnet enn det graffitti(ja, graffitti) gjør...

Lenke til kommentar

7394566[/snapback]

Det er vel strengt tatt det vi gjør?

Når folk betaler skatt, så forventer de at deler av pengene skal gå til fotballbaner etc., ikke til å male over andres søl.

7394817[/snapback]

Har ikke sagt at noen skal måtte male over andres søl.

7394566[/snapback]

De kaller det fysisk forstring, og det er sunt. God fysisk form gir bedre helse som gir færre sykemeldinger som fører til mer penger i statskassen.

7394636[/snapback]

Ja, det er jo et spørsmål om hva som bidrar til samfunnet da kanskje. Når folk setter opp et privat bygg, så har de kanskje lyst å holde det privat, uten 15 liter med maling dekorert utenpå. En ting en grafitti, satt opp lovlig, og som ser bra ut. En annen ting er noe griseri som kan minne om et old-school cs-nick. En fotballbane gir som du sier et sunt liv...tror neppe du kan argumentere mot det. Eller kanskje vi skal trekke inn skader ift fotball. Det er jo også en risiko. Du skal nok se at fotball bidrar 10 ganger mer i samfunnet enn det graffitti(ja, graffitti) gjør...

7395815[/snapback]

Så kriterien for at staten skal gi et tilbud til ungdom, er at det skal gi en form for trening? Det sosiale er enormt viktig, det finner du i både fotball og grafitti.

Lenke til kommentar
Hva er gale med vegger der folk kan få lov til å male lovlig?

7387363[/snapback]

Hva er galt med steder hvor du kan kjøpe dop lovlig?

Hva er galt med steder hvor du kan voldta lovlig?

Hva er galt med steder hvor du kan slå ner folk lovlig?

Det finnes lovlige steder man kan male. F.eks. hjemme på veggen sin, på at A3 ark kjøpt i butikken eller på din egen bil. Holder man seg bare unna andres eiendeler, så er jeg fornøyd.

Jeg plasserer taggere i samme gruppe som tyver - de klarer faen heller ikke holde seg unna andres ting.

7387405[/snapback]

Du kan da ikke seriøst sammeligne voldtekt og tagging?

Tagging ødlegger ikke livet til folk, det driver ikke folk til sevlmord...Kan godt tro at fyren som har i jobb å vaske vekk avotil sturer litt over arbeidet sitt, men igjen det er bedre enn å drive dank hele dagen. Han har da i det miste arbeid

Det er en universell sannhet at alle som driver med tagging er ubrukelige.

Jeg håper alle som sprayer på noe annet enn sin egen eiendom og/eller lovlige vegger dør. Helt seriøst, fall om og dø, tapere.

7389342[/snapback]

Hah, jada. Det er kult å dra alle under en og samme kam, jeg tror det er taggere som er mer suksessrike i livet sitt en du noengang kommer til å være, når du først er inne på personangrep

Poenget er ikke hvor pent det er, men at det er å ulovlig å kutte opp en dør og grise til vogner - uansett hvordan man vrir og vender på det. Å tagge er ikke noen menneskerett, så å skylde på dårlig med steder å tagge blir for dumt. Det blir som om en pyroman skal si at "Nei, det var lite med lovlige steder å sette fyr på ting, så jeg satt fyr på en barnehage i stedet. Det kostet 200 000 å fikse, men det er ikke min feil.".

Min mening :xmas:

7386716[/snapback]

Å sammenligne en pyroman med en graffiti kunstner blir for dumt.

7390390[/snapback]

Grafitti = Hærverk som koster mye penger å fikse

Pyromani = Hærverk som koster mye penger å fikse

7391701[/snapback]

Har du noengang hørt på nyheten Familie på 2 voksne og 4 barn døde etter at en tagger lagde en stor piece på T-banevognen midt inni sentrum natt til lørdag?

Jeg er totalt for lovelige vegger, det var det før i tia...Da hadde de fleste skoler lovelige vegger som elevene kunne utfolde seg på fritida si. Det skal også nevnes at gjennom dansing( som sto tagging veldig nær), ble mange slosskamper ungått, ettersom man utfordra hverandre til en dansebattle isteden for en blodig kamp med knyttenever.

Og hvordan folk ikke ser noe fint i tagging er utenfor min fattevne, det er kunst etter min mening

Lenke til kommentar

Argumentet med å skape arbeid tror jeg vi alle er enig i er idiotisk. Vi er ikke Hitler-Tyskland, vi har ikke tenkt å fjerne arbeidsledighet ved at folk graver hull og fyller dem opp igjen, bare for at alle skal få lønn. Penger fra stats/kommunekassen brukes på hærverk, og det eneste som skiller denne taggingen man ser på t-banen fra et knust vindu er at det ikke finnes noen miljøer hvor knuste vinduer er kunst.

Når det gjelder kunst vs grå vegger, så er det veldig enkelt. Tagging/graffitti har gjennom årene blitt forbundet med slummen. Det er sånt man finner under broer der alle knarkerne bor, og folk flest vil ikke at byen deres skal se sånn ut. Det har ingenting med at vi liker gråe vegger, det er bare at det ser mye mer sivilisert ut med et bybilde som ikke er nedtagget av knallfarger.

Lenke til kommentar

makan til tapere skal en lete lenge etter. Det er low life å ødelegge andres eiendom fordi en syns det er stygt.

hadde sporveiene bedt om tips til å gjøre vogene bedre så kunne de prøvd seg der, men dette blir for dumt.

Husker en eks vennine skulle tagge fordi hun likte å bli fjern pga løsemiddel. Spurte hvorfor hun skulle ødelegge, argumentet var "siden det er samfunnet sitt, så er jeg en del av samfunnet og delvis mitt!, la meg gjør som jeg vil"

ristet bare på hodet og tenkte mine tanker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...