Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig for skikkelige pieces som -hjelper- utseendet av bygget, lovlig eller ei.

7391951[/snapback]

Har du noen gode eksempler?

7392231[/snapback]

Blitzhuset hadde noen okei vegger sist gang jeg var i Oslo. Bedre enn et gammelt råttent murbygg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså det værste i denne diskusjonen er at ingen vet hva som faktisk diskuteres!

Taggere og Grafittimalere er IKKE Det samme!

En TAGGER er en person som bruker kort tid på og skape mye arbeid. Eksempelvis ved og spraye logoen\signaturen sin på en offentlig plass.

En GRAFITTIMALER er en person som bruker kunstneriske egenskaper til å lage et bilde\motiv som faktisk er KUNST og ikke en SIGNATUR.

Dere bruker feil ord om forskjellinge ting og da blir det feilargumentering.

Men, TAGGING Er HÆRVERK og det er ULOVLIG

EOD!  :mad:

7392371[/snapback]

Tror nok du tar litt feil her...

Selv om grafittikunst kan være penere enn bombing, så blir det ikke mer lovlig. En som driver å setter signaturen sin over alt kan gjøre det lovlig på en finér-plate i garasjen eller ulovlig på bussetene, samme med de såkalte grafittikunstnerene. Det er ikke det estetiske vi diskuterer her.

Tagging er også grafitti.

Lenke til kommentar
Jeg ser fortsatt ikke hvorfor det er så gale å gi en vegg som folk kan få lov til å male på.

7389624[/snapback]

Ikke jeg heller, skader ingen, er jo kunst som alt annet.

7393464[/snapback]

Det som er ille er at skattebetalerne må punge ut for den.

7393475[/snapback]

Hahaha, så kverulende da vettu. Er det mye å punge ut? Kunne like så godt hatt en sponplate som vegg, hadde funket like bra. Koster ikke rare greiene, og det har staten råd til uansett.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å gi de en eller annen eksisterende vegg? Lite. Og veldig mye mindre når du ser det i forhold til mange andre tilbud staten gir folk.

7393646[/snapback]

Men om det koster så utrolig lite, så får de vel ta saken i egne hender, kjøpe seg noen sponplater for et par 100-lapper og "tagge".

Forøvrig tviler jeg på at dette skulle hjelpe så veldig mye - om du ser på videon i starten av denne tråden, så er de bare ute etter å ødelegge.

Dessuten, de sier jo selv at dette gir de et "kick". Hvor mye "kick" tror du de får av å gjøre noe slikt lovlig?

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg finne filmene om dette? Både dokumentaren til NKR og den de har lagt på nettet selv?

7381134[/snapback]

grovt skadeverk er filmen for deg...

Jeg tar t-banen hver dag og ssyns det er trist å se all den kule kunsten som blir malt over med store grå flekker på skoleveien min...

Lenke til kommentar
Altså det værste i denne diskusjonen er at ingen vet hva som faktisk diskuteres!

En TAGGER er en person som bruker kort tid på og skape mye arbeid. Eksempelvis ved og spraye logoen\signaturen sin på en offentlig plass.

En GRAFITTIMALER er en person som bruker kunstneriske egenskaper til å lage et bilde\motiv som faktisk er KUNST og ikke en SIGNATUR.

EOD!  :mad:

7392371[/snapback]

Tagging kan se utrolig tøft ut hvis man behersker det, men som stakan sier er det mange som maler for kicket og de tagger nok someregel...

Og hvor får de malingen fra? Stjålet? Nei?

7394201[/snapback]

I oslo kan man kjøpe cans på blackout ved biblioteket på grynerløkka, men mange stjeler og... Endret av goliatmo
Lenke til kommentar

Hvis de som er ute etter å lage graffiti ikke får lovlige tilbud skaper det bare mer kriminalitet og økte utgifter for kommunen. Graffiti kommer alltid til å eksistere, nulltoleranse er ikke veien å gå..

At Ola Nordmann syntes tagging er stygge saker er helt fair, det kan jeg forstå. Det jeg ikke begriper meg på er hvorfor det er så stor motstand for ett bedre tilbud for de som elser å lage graffiti, men ikke vil bryte loven. Å sammeligne

brannlite.gif

med dette;

coderock-bergen1.jpg

er beyond min fatteevne.

Graffiti ødelegger ikke veggen, det kan flammer gjøre. Graffiti setter ikke ikke liv i fare, det gjør flammer. En graffiti-maler har ikke ett ønske om å destruere, det har pyromanen.

Og dere som prater om at taggere burde kjølhales, bankes etc, vet ikke hvor seriøse dere er. Hvis dere er, så vil jeg gjerne vite hvordan dette kan forsvares.

Lenke til kommentar
Jo, det kalles kunder.

Dessuten, hvor hyggelig er det å sette seg i en t-bane som er nertagget på innsiden og på utsiden?

Kan forstå deg om du støtter det om det hadde vært pent. Men, å støtte noen idioter som bryter seg inn, og prøver å ødelegge over 20 t-bane vogner både på innsiden og utsiden, ja, da vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om deg.

Skulle gjerne sagt hva jeg mener, men da tror jeg at jeg får en advarsel her smile.gif

det er der vi ikke er enig. Jeg syns det er helt ålreit å sette seg på en bane som er helt tagga ned. Kanskje er det noen fete tags, eller så er det kanskje bare heltstygge tags, men da får jeg meg en god latter. Og du sier at kundene er de som tvinger Oslo Sporveier til å vaske. Har du noengang snakket med Oslo Sporveier og tvingt dem til å fjerne graffitien?

Muligens. Men, å sammenligne en pyroman, med disse idiotene i videoene blir ikke for dumt. Det blir en ganske god sammenligning spørr du meg.

Kan du forklare litt nærmere? En pyroman er vel en person som setter andres liv i fare, og det gjør på ingen måte graffiti kunstnere. Eller mente du noe helt annet?

Det blir som om en pyroman skal si at "Nei, det var lite med lovlige steder å sette fyr på ting, så jeg satt fyr på en barnehage i stedet. Det kostet 200 000 å fikse, men det er ikke min feil.".

Igjen har jeg problemer med å forstå hvorfor dere absolutt skal sammenligne en graffiti kunstner med en pyroman. Greit, det er skadeverk, og jeg er ikke fan av å se barnehager osv helt nedbomba. Men jeg syns graffiti og tagging er en fin del av bybildet, en god avbrytelse fra de flere tusen reklame plakatene vi har hengende rundt. Reklame er i mine øyne visuell forsøpling, og da syns jeg det er mye bedre å titte på noen fete tags eller piecer.

Grafitti = Hærverk som koster mye penger å fikse

Pyromani = Hærverk som koster mye penger å fikse

Så så lenge det er en kostnad som kan sammenlignes med graffiti/tagging, så er det samma greia?

Du kan ikke sette tagger og graffiti maler i to forskjellike båser, en graffiti maler er en tagger, og en tagger er en graffiti maler, med de få få unntakene der personene bare drar tags. Uansett så er tagging en del av graffitien.

*EDIT: Jeg beklager veldig for dårlig quotes, men nå gidder jeg ikke å loke med det mer. Jeg husker ikke en dritt av forum kommandene lenger, men håper dere forstår.

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å gi de en eller annen eksisterende vegg? Lite. Og veldig mye mindre når du ser det i forhold til mange andre tilbud staten gir folk.

7393646[/snapback]

Så om jeg ikke vil betale for spilletiden min i WoW kan staten gjøre det for meg? Du vet, siden jeg har lyst og det uannsett ikke koster så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...