Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, det blir ikke en smaksak. Stygge røde vogner eller ei, men det er sånn de skal se ut! Det koster sporveien masse penger å fjerne taggingen og de pengene må jo komme fra et eller annet sted..Dyrere billetter, mindre penger til annet vedlikehold og som resulterer til dårligere service. Hadde blitt litt dumt hvis jeg malte over bilen din bare fordi jeg synes det ser fetere ut sånn...Hadde du likt å punge ut for ny lakk på bilen din?

7386685[/snapback]

Ingen som tvinger Oslo sporveier til å vaske det, og ingen tar skade av å ta banen, selvom den er nymalt.

Når det kommer til at tagging er grunnen til at sporveien hele tia setter opp priser på ditten og datten, er en gammal unnskyldning. Det er ikke få ganger Oslo Sporveier har overdrevet i store grader, når det kommer til de virkelige kostnadene.

Poenget er ikke hvor pent det er, men at det er å ulovlig å kutte opp en dør og grise til vogner - uansett hvordan man vrir og vender på det. Å tagge er ikke noen menneskerett, så å skylde på dårlig med steder å tagge blir for dumt. Det blir som om en pyroman skal si at "Nei, det var lite med lovlige steder å sette fyr på ting, så jeg satt fyr på en barnehage i stedet. Det kostet 200 000 å fikse, men det er ikke min feil.".

Min mening :xmas:

7386716[/snapback]

Å sammenligne en pyroman med en graffiti kunstner blir for dumt.

Bak SteffyBoy 110 % ..

Men, seriøst Propaganda... Søtter du virkelig faenskapet?? :dontgetit:

7386890[/snapback]

Ja :)

Lenke til kommentar
Ingen som tvinger Oslo sporveier til å vaske det, og ingen tar skade av å ta banen, selvom den er nymalt.

7390390[/snapback]

Jo, det kalles kunder.

Dessuten, hvor hyggelig er det å sette seg i en t-bane som er nertagget på innsiden og på utsiden?

Kan forstå deg om du støtter det om det hadde vært pent. Men, å støtte noen idioter som bryter seg inn, og prøver å ødelegge over 20 t-bane vogner både på innsiden og utsiden, ja, da vet jeg ikke helt hva jeg skal tro om deg.

Skulle gjerne sagt hva jeg mener, men da tror jeg at jeg får en advarsel her :)

7390390[/snapback]

Muligens. Men, å sammenligne en pyroman, med disse idiotene i videoene blir ikke for dumt. Det blir en ganske god sammenligning spørr du meg.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Nei, det blir ikke en smaksak. Stygge røde vogner eller ei, men det er sånn de skal se ut! Det koster sporveien masse penger å fjerne taggingen og de pengene må jo komme fra et eller annet sted..Dyrere billetter, mindre penger til annet vedlikehold og som resulterer til dårligere service. Hadde blitt litt dumt hvis jeg malte over bilen din bare fordi jeg synes det ser fetere ut sånn...Hadde du likt å punge ut for ny lakk på bilen din?

7386685[/snapback]

7390390[/snapback]

Det er noe som tvinger Oslo sporveier til å vaske det av, en liten ting vi siviliserte kaller estetikk.

Lenke til kommentar

Leste baki her at det var greit å tagge så lenge det foregikk på offentlige vegger osv, hva fan? Eier du det kanskje? Tagg hele huset ditt, men ikke vandaliser noe som ikke er ditt!

Vis du hadde kommet å klæsja på noe stygg gulmaling på min betongvegg, så skulle jeg gitt deg grisejuling, før jeg hadde vaska veggen med trynet ditt, dette handler om å ha respekt for andre og dere's eiendommer, pluss at det er sånn norges lovverk er, vis du ikke føger det, er det fengsel. Dere som løper rundt og tagger på alt og lager "fine vegg malerier", skal jeg spraye ned huset ditt med, der det står mitt jævla tag over hele veggen din? skrive litt "kuk" og "homo" i fine krusseduller?

Endret av Den store P
Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt enig i at det er mye crap av tags og grafittier ute og går, men igjen er det dette med tilbud, da. Jeg synes det er en forkastelig holdning fra mange av dere, da det å bare ha en vegg for grafitti og tags er et tilbud. På samme måte er det å bare ha en grusbane, friidrettsanlegg, skateramper etc. som brukes gratis noe som kalles et tilbud. Hvorfor i helvete skal ikke folk få lov til å ha dette?!

Hadde ikke tilbudene til andre ting vært der ville også dette ført til mer ulovligheter. Skating? Hva skjer om ikke skateparker opprettes? Jo folk skater rundt i gata og kjører ned gamle damer. Jeg sier ikke at det ikke skjer nå, men så lenge tilbudet til andre muligheter er der, så misbrukes ikke plassene man kunne gjort det om det ikke fantes noe tilbud, og dermed skjer det færre ulovligheter.

Desuten er grafitti faktisk regnet som kunst, og, uten at jeg er en kjempeekspert, så mener jeg det også regnes som et element av Hip-Hop. Det er noe som kalles kultur, og jeg synes folk skal ha tilbudet til å kunne gjøre noe lovlig. Er det absolutt nulltoleranse blir det iallfall ikke årnings på problemene.

Lenke til kommentar
Jeg er fortsatt enig i at det er mye crap av tags og grafittier ute og går, men igjen er det dette med tilbud, da. Jeg synes det er en forkastelig holdning fra mange av dere, da det å bare ha en vegg for grafitti og tags er et tilbud. På samme måte er det å bare ha en grusbane, friidrettsanlegg, skateramper etc. som brukes gratis noe som kalles et tilbud. Hvorfor i helvete skal ikke folk få lov til å ha dette?!

Det er forskjell på fotball og hærverk, enten man velger å kalle det kunst eller ikke.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på fotball og hærverk, enten man velger å kalle det kunst eller ikke.

7391370[/snapback]

Det blir til herverk fordi tilbudet ikke er overalt. Det er ikke en så stor del av den norske kulturen at det allmenn er akseptert, og dermed ikke kjempetilbud for de som driver med det. Men jeg sier ikke at jeg støtter herverket. Det er så mye tragiske tags ute og går, de jeg veit om som er flinke kunstnere sitter også med tegneblokk, men det å lage en stor, gjennomført piece krever en vegg. Vil man vise frem kunstverket trenger man faktisk tilbud som sier at "her kan du gjøre det". Men som med alt, man må vite sine grenser, og det å begi seg ut på noe for stort ser man overalt at går skeis. Er jo så mye stygt av tags og grafitti også.

Lenke til kommentar
Hvem skal ta på seg jobben det er å gi hele veggen et nytt strøk?

7389879[/snapback]

En maler? Tagging skaper arbeidsplasser, se det positive med det.

7389981[/snapback]

Det er ikke noe positivt med det, maleren gjør en jobb som ellers ville vært unødvendig.

"Jeg liker kriminelle, uten dem hadde vi ikke hatt politi."

Ingen som tvinger deg til å male om huset ditt om jeg skriver "jævla nazist" på veggen din.

7390390[/snapback]

Nei, en pyroman gjør en menigsløs kriminell og destruktiv handling offeret må betale for å fikse, akkurat som en som tagger på en annens eiendom.

RED: Greit nå, Killerquo?

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet regnes tagging på andres eiendeler som hærverk. Herværk er per idag ulovlig. Med andre ord er da taggere som tagger ned andres eiendom kriminelle. Bryter man loven er man desverre kriminell. Nå er det såklart forskjell på å voldta en person og tagging. Tagging skader jo som oftest ikke andre mennesker. Dog fører tagging til økonomisk belastning. Man må betale noen for å male over taggingen eller til å vaske vekk.

Jeg har stor respekt for de taggerene som lager kunstverk. Har blant annet sett en dokumentar om noen taggere borte i USA som har laget noen utrolig fine kunstverk i stort format. Men så lenge taggingen går utover andre enten økonomisk eller på andre måter har jeg null respekt for slikt.

Jeg er klart for at taggere burde på en eller annen måte få en arena å utfolde seg på. Enten må staten sponse dette, eller så må de selv ta affære. Det er ingen som nekter miljøet å kjøpe en eiendom og/eller et bygg de kan tagge på. Man kunne for eksempel kjøpe en eiendom og sette opp store vegger taggerne kunne tagge på.

Nå har det seg slik at tagging ikke er en livsrett. om det offentlige ikke ønsker å gi taggere et tilbud så får dem leve med det. Da kan de gjøre noe med det selv, eller la være å tagge. Eventuelt tagge på sine egne eiendommer!

Snorre :)

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Nei, en pyroman gjør en menigsløs kriminell og destruktiv handling offeret må betale for å fikse, akkurat som tagger.

7391481[/snapback]

Hahaha, igjen er det fordommen som sier at alle som driver med tags og grafitti er kriminelle. Da har dere misforstått. :nei:

7391495[/snapback]

Det er kun de som er aktuelle, da. Det er sikkert pyromane (for å bruke den sammenligningen) som kun tenner på egne ting, men hvorfor skal vi diskutere dem? Her må vi holdes oss til saken, nemlig de som driver med hærverk.

Lenke til kommentar
Poenget er ikke hvor pent det er, men at det er å ulovlig å kutte opp en dør og grise til vogner - uansett hvordan man vrir og vender på det. Å tagge er ikke noen menneskerett, så å skylde på dårlig med steder å tagge blir for dumt. Det blir som om en pyroman skal si at "Nei, det var lite med lovlige steder å sette fyr på ting, så jeg satt fyr på en barnehage i stedet. Det kostet 200 000 å fikse, men det er ikke min feil.".

Min mening :xmas:

7386716[/snapback]

7390390[/snapback]

Grafitti = Hærverk som koster mye penger å fikse

Pyromani = Hærverk som koster mye penger å fikse

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Så mener faktisk noen av dere at det er statens skyld folk tagger, begår hærverk og kjører ned gamle damer? Hva med å bruke hodet? Sunn fornuft? Hva med å spørre seg selv "Er det rett å tagge ned denne veggen? Har jeg egentlig lov til det? Oppnår jeg noe ved å gjøre dette? osv."?

Det er denne grunnen til at jeg ikke kan fordra vesntrestiden av politikken. Det er av denne tankegangen slike holdningen fremtrer. Ingen skal ha ansvar over seg selv. Det er fellesskapet (staten) som har ansvar over at du ikke skal gjøre dumme ting. Å ha en slik holdning er utrolig egoistisk imo.

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig for skikkelige pieces som -hjelper- utseendet av bygget, lovlig eller ei. Det betyr dog ikke at jeg støtter feite, halvhjerta tags på alt med en offentlig merkelapp eller en fjortis som sitter med sprittusjen på bussen.

Og argumentet med at dere mangler et lovlig tilbud er helt på jordet. Bomberne gjør det i stor grad for spenningens skyld, ikke fordi de har et sykt behov for å dekorere.

Lenke til kommentar

Altså det værste i denne diskusjonen er at ingen vet hva som faktisk diskuteres!

Taggere og Grafittimalere er IKKE Det samme!

En TAGGER er en person som bruker kort tid på og skape mye arbeid. Eksempelvis ved og spraye logoen\signaturen sin på en offentlig plass.

En GRAFITTIMALER er en person som bruker kunstneriske egenskaper til å lage et bilde\motiv som faktisk er KUNST og ikke en SIGNATUR.

Dere bruker feil ord om forskjellinge ting og da blir det feilargumentering.

Men, TAGGING Er HÆRVERK og det er ULOVLIG

EOD! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...