Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Oki da skal ikke jeg kjøre den tunge lastebilen min på veien uten å spørre først.

7450423[/snapback]

Hvorfor dra inn dette? Det er jo fordi at du skal få lov til det du betaler veiavgift.

7450471[/snapback]

Hvem får pengene og hva bruker de pengene på? :)

Nei, tagging er ikke forbudt, men hva er det som er forbudt innen dette temaet da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oki da skal ikke jeg kjøre den tunge lastebilen min på veien uten å spørre først.

Eller spytte på veien.

Eller gå med sort såle på et hvitt gulv.

La folk få gjøre hva de vil bare de følger loven, kommer det klager så får vi bare deale med dem. Blir ikke mindre tagging av å forby det eller å være strengere mot taggerne.

7450423[/snapback]

Jeg håper du ser forskjellen i å spytte på veien og å tagge en diger jævla vegg med farger som er vanskelig å få bort.

Lenke til kommentar
Jøssenam, trodde det var flere enn meg som hadde oppdaget

at tråden er av type "mitt mot ditt ord og vi omformulerer oss hele tia".

Menneh...

7450978[/snapback]

fordi jeg enda ikke har fått et saklig svar på pizzaproblemstillingen:

La oss si at en offentlig bygning er som en pizza, som jeg og 4 millioner andre deler. Når jeg sprayer ned en bygning, så er det som å bestille løk på hele pizzaen, uten å spørre de andre 4 millioner hva de synes om det. Det er ikke slik at det offentlige eies av alle, og derfor kan enhver person bestemme over den; det er slik at det offentlige eies av alle, og derfor skal alles synspunkter tas i betraktning. Skal noe først gjøres med bygningen, f eks at den skal males rosa eller at tagging skal være lov, så må alle som har betalt for pizzaen (eller i det minste flertallet) være enig i det; det holder ikke at noen få mener det er for det beste.

Lenke til kommentar

La folk få gjøre hva de vil bare de følger loven, kommer det klager så får vi bare deale med dem.

7450423[/snapback]

Jeg håper du ser forskjellen i å spytte på veien og å tagge en diger jævla vegg med farger som er vanskelig å få bort.

7450955[/snapback]

Vel, ArmenMinAU, det er ikke lov å tagge, så innlegget ditt mister kanskje litt av poenget ditt?

Tagging er tabu uansett. Det er tøft, men de får da holde seg til grafitti.

Lenke til kommentar

Eller spytte på veien.

Eller gå med sort såle på et hvitt gulv.

La folk få gjøre hva de vil bare de følger loven, kommer det klager så får vi bare deale med dem. Blir ikke mindre tagging av å forby det eller å være strengere mot taggerne.

7450423[/snapback]

7450955[/snapback]

Jeg håper du ser forskjellen på å tagge på en betongvegg enn å tagge et diger jævla nytt kjøpesenter.

Foresten ser jeg ikke forskjellen? Kan du forklare meg deg? Hvofor i all verden ligger det tusenvis av spytte og tyggisklyser på bakken?

Lenke til kommentar

La folk få gjøre hva de vil bare de følger loven, kommer det klager så får vi bare deale med dem.

7450423[/snapback]

7450955[/snapback]

Vel, ArmenMinAU, det er ikke lov å tagge, så innlegget ditt mister kanskje litt av poenget ditt?

Tagging er tabu uansett. Det er tøft, men de får da holde seg til grafitti.

7451177[/snapback]

Tagging er ikke forbudt.

Lenke til kommentar
FYI så er jeg faktisk ikke imot tagging i det hele tatt så ikke kom med uttalelser du ikke vet noe som om...

Jeg syns det er en flott form for kunst...dog måten den utøves på er helt galt dessverre.

La oss ta et eksempel da som du har nevnt, en bru da og la oss si at denne bruen ligge i et parkområdet. Denne parken skal selges fra det offentlig og til en privat aktør. Parken inneholder mange broer og vegger der det er grafitti/tagging på og de som skal overta parken for kommunen kommer til å bruke masse penger på å renovere hele parken nettopp fordi at det er masse tagging og lignende på vegger å brooverganger. Ville ikke da den private aktøren få avslag fra kommunen siden de må gjøre en stor renovasjonsjobb på dette området? Jo, det er akkurat det de vil få. Fordi tagging ER og forblir vandalisme.

Private citizens commit vandalism when they wilfully damage or deface the property of others or the commons. Some vandalism qualifies as culture jamming or sniggling — it is artistic in nature as well as being carried out illegally or without the property owner's permission. Examples include at least some graffiti art, billboard liberation and possibly crop circles. Criminal vandalism has many forms, graffiti on public property is common in many inner cities as part of a gang culture, however other more devastating forms such as those involved with public unrest, such as rioting, involve the wilful destruction of public and private property.
Wikipedia synes tydeligvis at grafitti er vanadlisme...så rart...

7449003[/snapback]

At Wikipedia siterer den offisielle definisjonen av tagging som hærverk eller vandalisme betyr ikke at definsjonen er mer rett av den grunn. Definisjonen av tagging som hærverk stemmer kun i noen tilfeller. Som jeg har sagt hele tiden.

Og dette forsøket ditt var bedre enn de forrige, utenom at en park er et kultivert naturområde der alle broer mest sannsynlig er plassert og designet av estetiske hensyn, ergo har de en estetisk verdi. Hvis overflatene på veggene og broene også er laget av estetiske hensyn vil nok det føre til et verditap, og taggingen kan i så tilfelle defineres som hærverk.

Derimot, om broene er skitne gamle betongbroer som ikke er vedlikeholdt, så tviler jeg sterkt på om det vil medføre noe som helst verditap, ergo ødelegger taggingen ingenting, ergo er det ikke vandalisme.

Så godt forsøk. Du nærmer deg. Men du er ikke helt der ennå. Vennligst prøv igjen.

Lenke til kommentar
At Wikipedia siterer den offisielle definisjonen av tagging som hærverk eller vandalisme betyr ikke at definsjonen er mer rett av den grunn. Definisjonen av tagging som hærverk stemmer kun i noen tilfeller. Som jeg har sagt hele tiden.

7452511[/snapback]

Det blir jo et verdigtap i den forstand at det koster penger å fjerne det.

Selv om det som blir tagget på ikke blir direkte ødelagt, så må det betales for å fjerne det fordi vi ikke vil ha det der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...