Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du liker undergrunner, så er det fremdeles ikke legitimt grunnlag for at det skal skje.

Hva skal skje?

Så vidt jeg vet har ikke du noe grunnlag for at det ikke skal skje? (ikke bla opp loven og alt slags bullfisk nå ;) )

7439764[/snapback]

å putt en sokk i munnen. Dette er utdebatert.

Jeg forholder meg til annuitet,prosjekt og følsomhetsanalyse. Det er vanskelig, men det ber ikke om gjentakelser...

Lenke til kommentar

For folk som bor i Oslo er dette kanskje et mindre problem enn i f.eks. Las Vegas, men hvem synes all reklamen rundt oss er pen og se på? Er helt klart en forskjell på Hennes & Mauritz og Dressmann etter min mening, men er nedtagging OK om det er betalt for?

Trikkene i Oslo ser ut som grøss uten at det har blitt nevnt som forsøpling her overhodet?

Er kanskje poenget at søppel er OK om forsøpleren har penger?

Lenke til kommentar
Er helt klart en forskjell på Hennes & Mauritz og Dressmann etter min mening, men er nedtagging OK om det er betalt for?

7441491[/snapback]

Det er fortsatt stygt, men det er ikke lenger ulovlig eller uetisk.

7441723[/snapback]

Tagging er uetisk?

Å reklamere for morsmelksubstitutt i land hvor de ikke har rent vann å blande stoffet med, slik at hundretusener av spedbarn dør, det er uetisk. Men det var fullt lovlig når det ble gjort.

Å dra til Afrika og få analfabeter til å skrive under på kontrakter som tillater deg å prøve ut sykdommer på dem uten noe ansvar for at de dør av dem, noe du vet de kommer til å gjøre, det er uetisk. Men det var også lovlig.

Å skrive et par bokstaver på en vegg, uetisk?

Nei.

Men likevel ulovlig.

Lenke til kommentar

Ser at mange svarer "Ja, hvis det er skikkelig gjennomført"

Skal det gå en kommisjon rundt i byen og vurdere tagging og velge "om det er bra gjennomført" og beordre fjerning av alt det andre?

Ser ikke helt hvordan det skal foregå i praksis.

Hvis dere mener det er greit med tagging hvis det er godkjent på forhånd, så er det akkurat slik det er i dag, bortsett fra at ingen får lov.

Lenke til kommentar

Skal det gå en kommisjon rundt i byen og vurdere tagging og velge "om det er bra gjennomført" og beordre fjerning av alt det andre?

7443620[/snapback]

Jeg tror de fleste ser forskjell på god tagging og dårlig..
Lenke til kommentar

7443620[/snapback]

7444282[/snapback]

ja, i ettertid, men den som tagger synes vel det han tagger er bra?

Lenke til kommentar

7443620[/snapback]

7444282[/snapback]

Det er uansett en smaksak, og hvis man bytter ut loven som den er i dag, som er feil på grunn av at den er basert på smak, med en ny lov som er basert på smak, da har man vel ikke kommet noe lenger.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

7443620[/snapback]

7444282[/snapback]

Det er uansett en smaksak, og hvis man bytter ut loven som den er i dag, som er feil på grunn av at den er basert på smak, med en ny lov som er basert på smak, da har man vel ikke kommet noe lenger.

7444307[/snapback]

ikke for å starte diskusjonen på nytt, men jeg må jo det når du fortsatt mener tagging bør være lovlig:

loven er vel strengt tatt ikke basert på smak, men basert på det at man ikke kan forandre på andres ting ustraffet?

Endret av Darx
Lenke til kommentar

Men herregud da... Hvor dum går det an å bli??

Dette har fortsatt ikke noe om hvorvidt en lov er basert på smak, eller ikke.. det har med at ingen skal få lov til å forandre på noe som tilhører en annen (uten godkjenning)!!

JEG skal ikke få lov til å tagge ned DIN eiendom, og DU skal ikke få lov til å tagge MIN eiendom!!

KANSKJE du får lov, hvis du SPØR!!

Kan virkelig ikke fatte at dette skal være så utrolig vanskelig for visse folk å forstå!?

:wallbash:

MIN VEGG, MITT VALG!!

Lenke til kommentar
ikke for å starte diskusjonen på nytt, men jeg må jo det når du fortsatt mener tagging bør være lovlig:

loven er vel strengt tatt ikke basert på smak, men basert på det at man ikke kan forandre på andres ting ustraffet?

7444310[/snapback]

Oslo Kommune sin anti-taggeside, stopptagging.com eller noe, forklarer grunnlaget for loven med at "folk flest synes tagging er stygt" og at "det kan skape inntrykk av forslumming i sammenheng med manglende vedlikehold av fasade, og forslummingen kan skape økt forsøppling".

Det meste som tagges på er ikke "andres" eiendom, det er statlig, kommunal, eller bedrifteid eiendom. Og forsåvidt er det ingen definitiv lov som sier "Du skal ikke forandre andres eiendom", fordi en slik lov ville hatt mange helt absurde konklusjoner(Blandt ville den være en direkte motsigelse av allemansretten, siden ferdsel og opphold i privateid utmark vil alltid føre til forandringer). Det er mange langt mindre opplagte men like absurde konklusjoner det ville medbragt seg også.

Lover angående forandring av andres eie er spesifikke og innenfor definerte rammer. Tagging faller under hærverk her, og dette er absurd siden det meste tagging ikke er hærverk.

Hærverk er ondsinnet ødeleggelse av andres eiendom. Det aller meste tagging er verken ondsinnet eller ødeleggende.

Det finnes selvfølgelig noen greie argumenter for at tagging på noen plasser ikke skal være lov. Private hjem, verneverdige bygg, vegger med kostbar dekor, offentlige informasjonskilt, butikkvinduer, etc, etc. Men prøv å finne en eneste god grunn til at det er ulovlig å tagge på betongsøylene på en bro, på veggene av en undergang, på et forfallent ubrukt fabrikklokale, på en husvegg i et boligkompleks hvor eieren ikke utfører sin plikt til å vedlikeholde fasaden, etc, etc.

Det går ikke å finne gode grunner for det, for alle grunner er basert på smak, og smak er en dårlig ting å lage lover etter.

Lenke til kommentar
Men herregud da... Hvor dum går det an å bli??

Dette har fortsatt ikke noe om hvorvidt en lov er basert på smak, eller ikke.. det har med at ingen skal få lov til å forandre på noe som tilhører en annen (uten godkjenning)!!

JEG skal ikke få lov til å tagge ned DIN eiendom, og DU skal ikke få lov til å tagge MIN eiendom!!

KANSKJE du får lov, hvis du SPØR!!

Kan virkelig ikke fatte at dette skal være så utrolig vanskelig for visse folk å forstå!?

:wallbash:

MIN VEGG, MITT VALG!!

7444337[/snapback]

Du kjenner tydeligvis ikke norsk lov. Det er ikke din vegg. Det er ikke dine valg. Det er bare din vegg innenfor visse parametere, og bare ditt valg innenfor visse parametere.

Og det er så godt som jeg kan se ingen her som foreslår fri tagging på alt. Bare fri tagging der det ikke er noen grunn til å forby det.

Og å tagge på private hjem, altså din vegg, har alltid blitt sett ned på av taggere uansett.

Så slutt å slå hodet ditt mot veggen. Hodet skal brukes til å tenke med. Vegger til å tagges på.

Lenke til kommentar
Min, Statens, Kommunens... "en annens eiendom enn din" .. du skjønner vel hva jeg mente?

7444358[/snapback]

Jeg betaler skatt. Jeg er en del av den norske stat, og av Bergen kommune.

Dessuten har det ikke med eiendomsrett å gjøre uansett. Som sagt hundre ganger nå, eiendomsrett er ikke en absolutt rett. Det er en rett under visse rammer. Finnes ingen grunn til at disse rammene skal gjøre tagging ulovlig i alle tilfeller. I noen tilfeller, ja. I andre, nei.

Og siden absolutt ingen, verken her eller fra statlig hold, greier å forklare hvorfor det skal være ulovlig å tagge på f.eks betongvegger i en undergang, eller veggene av en falleferdig nedlagt fabrikk, så er det rimelig å anta at det ikke finnes noen grunner til at det skal være ulovlig. Utenom den grunnen Oslo Kommune sier:

Smak.

Og det er en dårlig grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...