Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ett skudd - ferdig med det.

7384509[/snapback]

:dontgetit:

Drastisk så det holder

7384548[/snapback]

Kanskje det - men det hadde spart oss for masse utgifter.

Er jo bare idiotisk å gjøre noe slikt. Hadde de enda lagt ner like mye arbeid i taggingen som de gjorde på å bryte seg inn, så hadde det kanskje blitt litt pent også.

Lenke til kommentar
Word. Et skikkelig bra piece er bare phent.

Edit: Ikke det at staten syns det, men uansett..

7384571[/snapback]

Haha, "piece". Har ikke hørt det ordet siden guttene i paralellklassen skrev navnet sitt med tusj på lyktestolper i 7. klasse og kalte det kunst.

Taggere er til kunst hva Singstar er til musikk.

Lenke til kommentar

Det er mye pen grafitti å se, det skal være sagt. I Bergen ble Studentsenteret nylig revet ned (og er nå på vei opp igjen), og der var det tillatt for folk å leke med spraybokser. Samme med Bergen kunsthall, der er det også fritt frem.

Men, så har tagging pent lite å gjøre med grafitti. Det de vasket av togvognene i den filmen, er for hundepiss å regne.

Lenke til kommentar

fet den wholecaren på begynnelsen av klippet.

Dette er og blir en smakssak. Jeg syns det er mye finere å se en t-bane rulle inn på perrongen med noen feite piecer, enn den vanlige røde kjipe vogna.

Også har du de som syns at graffiti er pent, men tagging er stygt.

Jeg ser på det på en helt annen måte. Hvis Ola Nordmann hadde visst hvor mye arbeid, og tanke det egentlig ligger bak en pen tag, så hadde de kanskje tenkt seg 2 ganger om. Bak en fet tag kan det ligge flere titalls tusen tags, før den blir ordentlig kul. Dette er som regel ikke bare noe som blir slengt opp uten fantasi eller mening.

Så klart, du har drittunga som løper rundt og bare klusser, men alle begynner ett sted. Så lenge ikke tilbudet om lovlig graffiti er bedre, så har jo ikke folk noe annet sted å øve seg enn på gata. Men det skal også sies at man ikke får vekk den ulovlige graffitien bare ved å sette opp masse lovlige vegger.

*Edit: Kan forresten anbefale en del graffiti filmer

Moving Targets, Grovt Skadeverk, Oslo Alive ( Norske)

Sthlm Subway Stories, Friendly Fire 1&2, Area 08, Area 08 vol 2, Sthlm Live ( Svenske)

Dirty Handz 1,2 og 3 (franske)

Endret av Propaganda
Lenke til kommentar
Dette er og blir en smakssak. Jeg syns det er mye finere å se en t-bane rulle inn på perrongen med noen feite piecer, enn den vanlige røde kjipe vogna.

7386545[/snapback]

Nei, det blir ikke en smaksak. Stygge røde vogner eller ei, men det er sånn de skal se ut! Det koster sporveien masse penger å fjerne taggingen og de pengene må jo komme fra et eller annet sted..Dyrere billetter, mindre penger til annet vedlikehold og som resulterer til dårligere service. Hadde blitt litt dumt hvis jeg malte over bilen din bare fordi jeg synes det ser fetere ut sånn...Hadde du likt å punge ut for ny lakk på bilen din? Endret av euroshopper
Lenke til kommentar

Jeg ser på det på en helt annen måte. Hvis Ola Nordmann hadde visst hvor mye arbeid, og tanke det egentlig ligger bak en pen tag, så hadde de kanskje tenkt seg 2 ganger om. Bak en fet tag kan det ligge flere titalls tusen tags, før den blir ordentlig kul. Dette er som regel ikke bare noe som blir slengt opp uten fantasi eller mening.

Så klart, du har drittunga som løper rundt og bare klusser, men alle begynner ett sted. Så lenge ikke tilbudet om lovlig graffiti er bedre, så har jo ikke folk noe annet sted å øve seg enn på gata. Men det skal også sies at man ikke får vekk den ulovlige graffitien bare ved å sette opp masse lovlige vegger.

*Edit: Kan forresten anbefale en del graffiti filmer

Moving Targets, Grovt Skadeverk, Oslo Alive ( Norske)

Sthlm Subway Stories, Friendly Fire 1&2, Area 08, Area 08 vol 2, Sthlm Live ( Svenske)

Dirty Handz 1,2 og 3 (franske)

7386545[/snapback]

Poenget er ikke hvor pent det er, men at det er å ulovlig å kutte opp en dør og grise til vogner - uansett hvordan man vrir og vender på det. Å tagge er ikke noen menneskerett, så å skylde på dårlig med steder å tagge blir for dumt. Det blir som om en pyroman skal si at "Nei, det var lite med lovlige steder å sette fyr på ting, så jeg satt fyr på en barnehage i stedet. Det kostet 200 000 å fikse, men det er ikke min feil.".

Min mening :xmas:

Lenke til kommentar

Hærverk er ulovlig, ifølge norsk lov. Smakssak?

Hvis Ola Taggejævel hadde visst hvor mye arbeid og tanke som ligger bak å vaske opp etter taggingen hans, så hadde han kanskje tenkt seg litt om før han bestemte seg for å dra ut og ødelegge for samfunnet. Det er millioner av kroner som ofres hvert år til å vaske opp etter dritten til taggerne, er det rart Ola Nordmann har noe imot dem? Alle penger som går til å fikse det andre har ødelagt er penger vi kunne brukt på noe annet, som f eks å senke billettpriser.

Graffiti er ikke et behov, det er ikke en avhengighet og det er ikke et tilbud samfunnet har krav om å tilby. Taggere har ingen rett til å slenge opp tilfeldige streker på t-banen og offentlige vegger, og det er ingen ære bak det. Folk kan øve seg på sine egne vegger, evt pupillene sine hvis de er virkelig kreativ. Hvis du har råd til en sprayboks, så kan du heller ta deg råd til en overflate som man kan tagge på. Det siste samfunnet burde gjøre er å slenge opp unødvendige vegger med tilbud til folk som driver hærverk om at nå har de et sted å ødelegge.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med tags, med mindre det er en tag som signatur til en piece. Synd det ikke er så mange lovlige vegger, fordi resultatet blir ofte crappy når det gjøres ulovlig. Men har et par plasser i Oslo sett noen dritfete grafittier, blant annet en plass ved Akerselva, på vestsida. En helvegg i ei bakgate, veit den er lovlig. Det ser stilig ut :D

Lenke til kommentar
*snip*

Støttes!

<3 ALL, FoS, T3F, KFC, PB

7386985[/snapback]

seriøst ... ? :roll:

Hvis jeg hadde kommet og tagget huset ditt, eller moren din sitt (faren..) .. eller bilen deres ... Hadde du stått der og forsvart "kunsten" min overfor foreldrene dine!? Hadde du likt at dere selv måtte betale for reperasjon og maling og lakk, osv, osv.. Hadde du likt å ikke hatt råd til personlige goder i lang tid fremover fordi alle pengene måtte gå til å fikse hærverket..

Hadde du!?

Dette blir bare så utrolig dumt.. ..jeg skal stoppe nå, for det er like før jeg ikke klarer å overholde forumsreglene lengre..

:roll::wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...