Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Taggere har de siste ukene tatt i bruk etsende væske mot bygninger og installasjoner på T-banen. Stoffet etser seg inn i glass og rustfritt stål, og publikum advares mot å berøre tagg på- og ved T-banen.

Taggen kan ved første øyekast se ut som en vanlig tagg av tusj, men inneholder altså en væske som muligens kan gi etseskader ved berøring. Publikum advares mot å berøre disse, og varsle T-banen eller politiet dersom slike oppdages.

Bra altså.

7411694[/snapback]

Ja, det er sånt ALLE taggere har lyst å gjøre :roll:

7411979[/snapback]

De som tagger på bla. t-baner har lyst å gjøre slikt. Skjønner ikke hvorfor du hele tiden prøver å forsvare taggerne.

De som virkelig bedriver "graffiti-kunst" tagger ikke på t-baner eller den slags.

En som har skjønt det.

Drittunger som sprayer ned T-banen i kjedsomhet er og blir drittunger uansett hvor flinke de er....

Dasstagging fra misforståtte tapere vil vi vel aldri bli kvitt, men gi kreative og dyktige mennesker et sted å utfolde seg.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du en kilde å henvise til, eller er det noe du tror?

7409789[/snapback]

Ja, selvfølgelig har jeg det. http://www.stopptagging.com/problem.htm

Mange lurer på hvorfor ikke kommunen gir taggerne egne vegger, der de kan tagge lovlig. Svaret er at det har vært forsøkt, med det resultat at taggingen i naboområdet økte betydelig.

Det viser seg også at lovlige taggevegger fungerer som rekrutteringssted og øvingsplass for barn og ungdom. I tillegg ble taggeveggenes eksistens benyttet som "alibi" for de som ble tatt med spraybokser på seg.

Lenke til kommentar

Tviler også på at disse folkene som tar seg bryet med å bryte seg gjennom en ståldør med skjærebrenner for å tagge ned en haug med tog, gidder å bry seg om en vegg hvor de kan gjøre dette lovlig.

Her handler det om at de får et kick. De liker å gjøre hærverk. De liker at folk irriterer seg over det. Og de vil at flest mulig skal se at de gjør det.

Lenke til kommentar
Herregud, og hva akter dere å gjøre med det?

Opprett lovlige vegger så blir "skadene", som dere kaller det, minimale.

7411623[/snapback]

Hvis taggerne vil bedrive fritidsaktiviteten sin på lovlig vis, så er det jo ikke verre enn å kjøpe inn en hel haug med sponplater de kan male på, det koster ikke mange kronene. En lovlig vegg kan sikkert lede noen få personer bort ifra den kriminelle delen av taggingen , men de som gjør det "for spenningens skyld", slik som de i filmen, vil fortsette som de alltid har gjort. Så kommer dilemmaet; skal staten bruker masse penger på å lede en ganske liten del av et kriminelt miljø over på rett side av loven, eller skal de bruke pengene på å ta forbryterne?

7412173[/snapback]

Sponplater? Da tar det jo vekk hele prinsippet med å vise det de har laget til resten av verden. Så det hjelper nok en god del vil jeg si.

Men det å fokusere på å ta alle forbryterene vil jeg faktisk si er litt strengt, med mindre de har tagget på en privat eiendom og eieren klager. Man får dessuten ikke tatt alle forbryterene, og det kan jo ha en negativ effekt, for som du sier så der jo mange som gjør det for spenningen. Jo mere purk = jo mere spenning.

Dessuten synes jeg det er motbydelig at dere rakker ned på misforståtte "tapere" og helst vil bli kvitt dem.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Sponplater? Da tar det jo vekk hele prinsippet med å vise det de har laget til resten av verden. Så det hjelper nok en god del vil jeg si.

Problemet er at de ikke har noe som egner seg for å vise frem til verden, og "kunsten" deres er heller ikke ønsket.

Edvard Munchs kunst er kjent verden over, og har også hatt en enorm innflytelse på moderne medier (f.eks. Skrik-filmene). Men den godeste Munch gikk ikke rundt og tagga "kunst" mot folks vilje. Tvert imot har kunsten hans skapt interesse over hele verden, og folk betaler for å se eller kjøpe bildene hans.

Det samme kan ikke sies om makkverket til taggerne, som majoriteten av befolkningen syns stinker, og hvor vi tvert i mot må betale for å FJERNE hærverket.

Kom ikke her med at taggerne ønsker å spre glede og kunst. Jeg har sett nok av t-baner som er blitt bomba, og de er ikke akkurat delikate. Ofte er til og med vinduene tagga ned så man ikke kan se ut engang. Det burde ikke kreves mange hjerneceller for å forstå at Sporveien ikke kan benytte slike vogner.

Men det å fokusere på å ta alle forbryterene vil jeg faktisk si er litt strengt, med mindre de har tagget på en privat eiendom og eieren klager. Man får dessuten ikke tatt alle forbryterene, og det kan jo ha en negativ effekt, for som du sier så der jo mange som gjør det for spenningen. Jo mere purk = jo mere spenning.

Bevisbyrden går nok andre veien, skjønner du ;)

Om det ikke står et skilt som EKSPLISITT godtar tagging på en eiendom, må man anta at det ikke er ønsket.

Eller skal man bruke samme logikken din om pyromaner: Personen som bor i et hus har ikke satt opp skilt som forbyr nedbrenning av huset, så dermed er det fritt frem for pyromaner?

Dessuten synes jeg det er motbydelig at dere rakker ned på misforståtte "tapere" og helst vil bli kvitt dem.

De er tapere i den forstand at majoriteten av dem lager ufattelig stygge skriblerier som ikke har noe som helst med kunst å gjøre.

Jeg ser på det som en måte å markere revir på, akkurat som dyr skvetter piss rundt omkring. Disse ikke altfor begavede personene har altså byttet ut piss med sprittusj/sprayboks, og nå nylig har også enkelte begynt å blande inn syre for å gjøre enda mer skade (taggingen etser ser gjennom materialene), blant annet på verneverdige gamle bygninger i sentrum. Hurra :w00t:

Lenke til kommentar

Det burde lages en lov som påbyr tagging og grafitti på alle byggninger(Utenom de av tre, natursten, etc, etc), samt skuddpremie på alle stedseiere som ikke har fått plassen sin nedtagget fort nok.

Offentlige rom er for alle. Alle bør ha lov til å pynte opp de offentlige rom, ikke bare de som har betalt masse penger for å forpeste oss med kvalme reklamer. Men det hadde jo blitt krise hvis folk fikk lov til å male på offentlige vegger, for da hadde jo folk gjort noe for å gjøre nærmiljøet triveligere, og det kan man jo ikke ha noe av! :no:

Lenke til kommentar
De er tapere i den forstand at majoriteten av dem lager ufattelig stygge skriblerier som ikke har noe som helst med kunst å gjøre.

7414645[/snapback]

Som akkurat som alle store kunstenere begynte med.

Man kan ikke få fram stor kunst uten at den er bygget på haugevis av dårlig kunst også. Hvis 1 av 1000 har det i seg å lage virkelig flott kunst, så betyr jo det at 999 kommer til å lage mye møkk.

Er vel ikke noe gale med de fleste "tagger", selvom de er for studentarbeid å regne ennå.

Lenke til kommentar
Det burde lages en lov som påbyr tagging og grafitti på alle byggninger(Utenom de av tre, natursten, etc, etc), samt skuddpremie på alle stedseiere som ikke har fått plassen sin nedtagget fort nok.

Offentlige rom er for alle. Alle bør ha lov til å pynte opp de offentlige rom, ikke bare de som har betalt masse penger for å forpeste oss med kvalme reklamer. Men det hadde jo blitt krise hvis folk fikk lov til å male på offentlige vegger, for da hadde jo folk gjort noe for å gjøre nærmiljøet triveligere, og det kan man jo ikke ha noe av! :no:

7420273[/snapback]

Så, om du parkerer bilen din på en offentlig parkering, så er det helt greit å tagge på bilen?

Om du går på gata, så kan hvem som helst slå deg ner? Du er jo tross alt på offentlig eiendom. Og 'pynte' deg med en liten blåveis er jo helt greit, du ser jo så kjedelig ut ellers.

Nei, ta og sett opp noen snikskyttere eller noe rundt t-banen i noen uker, så skal vi se hvor lenge de holder på.

Lenke til kommentar

7414645[/snapback]

Som akkurat som alle store kunstenere begynte med.

Man kan ikke få fram stor kunst uten at den er bygget på haugevis av dårlig kunst også. Hvis 1 av 1000 har det i seg å lage virkelig flott kunst, så betyr jo det at 999 kommer til å lage mye møkk.

Er vel ikke noe gale med de fleste "tagger", selvom de er for studentarbeid å regne ennå.

7420295[/snapback]

Om tagging skal til for at kunstnere skal finne sin plass i samfunnet, klarer jeg meg uten kunstnere.

Lenke til kommentar

7420273[/snapback]

Så, om du parkerer bilen din på en offentlig parkering, så er det helt greit å tagge på bilen?

Om du går på gata, så kan hvem som helst slå deg ner? Du er jo tross alt på offentlig eiendom. Og 'pynte' deg med en liten blåveis er jo helt greit, du ser jo så kjedelig ut ellers.

Nei, ta og sett opp noen snikskyttere eller noe rundt t-banen i noen uker, så skal vi se hvor lenge de holder på.

7420736[/snapback]

Han skrev bygninger.

Lenke til kommentar

7420273[/snapback]

Sikkert noen som synes veggene blir finere hvis de kliner avføringen sin utover de også. Ser ingen grunn til at vi skal ta hensyn til dem.

For jeg tror de fleste er enig med meg at de fleste vegger ser bedre ut uten at den er fullstendig nedtagget. Med litt tagging også forresten.

Han skrev bygninger.

7420866[/snapback]

Likeheten mellom bilen og bygningen er at det er privat eiendom.

Lenke til kommentar

7420736[/snapback]

Men vold, per definisjon, ødelegger.

Tagging ødelegger på ingen måte det fleste overflater. Faktisk kan det hjelpe å beskytte dem.

Så ja, hvis det regner og noen løper bort til meg og kaster en regnjakke over hodet, så synes jeg ikke det er noen grunn til å arrestere de.

Biler er noe helt annet igjen. Men med så mye skade biler lager vært år, til helse, til liv, til eiendom, til miljøet, så hvorfor ikke? Tagg ned frontrutene på alle biler! Hadde vært morro det. :!:

Lenke til kommentar
Men vold, per definisjon, ødelegger.

Tagging ødelegger på ingen måte det fleste overflater. Faktisk kan det hjelpe å beskytte dem.

Så ja, hvis det regner og noen løper bort til meg og kaster en regnjakke over hodet, så synes jeg ikke det er noen grunn til å arrestere de.

Biler er noe helt annet igjen. Men med så mye skade biler lager vært år, til helse, til liv, til eiendom, til miljøet, så hvorfor ikke? Tagg ned frontrutene på alle biler! Hadde vært morro det.  :!:

7421357[/snapback]

Å endre noe imot eierens vilje, på en måte som krever at eieren må gjøre noe for å få eiendelen tilbake til sin originale status, vil jeg definere som å ødelegge. Hvis du først skal sammenligne noe, så kan vi si at jeg kan spraye deg ned med maling, sånn at du slipper å bli solbrent. Det hjelper ikke bygningen å ha uønsket, uattraktiv maling på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...