Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Du skal faen meg ha makk i ræven for å slite et sete mye om du tar t-banen til og fra jobb en dag.

Setene tåler at du sitter på dem, de. Men de er ikke tiltenkt taggere derimot. Og når det gjelder å kaste fra seg boss så er det ulovlig om du ikke hiver det i en bosskorg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeez.

Jeg vet at Skarstad ikke er så ignorant som han gir uttrykk for her. Selvfølgelig er det forskjell på hærverk på en garasjeport og en skikkelig graffitipiece. Spør du meg er det unødvendig å tagge ned t-banevogner uansett hvor fet piecen din er. Gjør det på steder hvor folk setter pris på kunsten, ikke på steder hvor det skader graffitimiljøets navn og rykte. Ignoransen får luft under flammene når ting som dette skjer.

Lenke til kommentar
Et spørsmål forsvarerene ser ut til å unngå:

De som syns det er pent, hvorfor tagger ikke de det på sitt eget hus?

Går spesielt til Staken/stakan/w-e.

7410215[/snapback]

Jeg tagger ikke

Hvorfor skal jeg tagge på mitt eget hus når jeg kan gjøre det på en lovlig vegg?

Lenke til kommentar
Ingen tagger på en lovlig vegg, det er andres vegger som er mer moro.

Så det hjelper lite å opprette taggbare vegger.

7411604[/snapback]

Ta en tur til Bergen og sjekk ut Sentralbadet.

7411664[/snapback]

Ja og på den veggen befinner seg "bedre" og større mere ordentlige tagginger ?

Ikke rart, det er vel mye kulere å tagge på en t bane (f.eks. mens den står på holdeplassen) blant taggerne. Med andre ord et stunt.

Taggere har de siste ukene tatt i bruk etsende væske mot bygninger og installasjoner på T-banen. Stoffet etser seg inn i glass og rustfritt stål, og publikum advares mot å berøre tagg på- og ved T-banen.

Taggen kan ved første øyekast se ut som en vanlig tagg av tusj, men inneholder altså en væske som muligens kan gi etseskader ved berøring. Publikum advares mot å berøre disse, og varsle T-banen eller politiet dersom slike oppdages.

Bra altså.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Ingen tagger på en lovlig vegg, det er andres vegger som er mer moro.

Så det hjelper lite å opprette taggbare vegger.

7411604[/snapback]

Ta en tur til Bergen og sjekk ut Sentralbadet.

7411664[/snapback]

Ja og på den veggen befinner seg "bedre" og større mere ordentlige tagginger ?

Ikke rart, det er vel mye kulere å tagge på en t bane (f.eks. mens den står på holdeplassen) blant taggerne. Med andre ord et stunt.

Taggere har de siste ukene tatt i bruk etsende væske mot bygninger og installasjoner på T-banen. Stoffet etser seg inn i glass og rustfritt stål, og publikum advares mot å berøre tagg på- og ved T-banen.

Taggen kan ved første øyekast se ut som en vanlig tagg av tusj, men inneholder altså en væske som muligens kan gi etseskader ved berøring. Publikum advares mot å berøre disse, og varsle T-banen eller politiet dersom slike oppdages.

Bra altså.

7411694[/snapback]

Ja, det er sånt ALLE taggere har lyst å gjøre :roll:

Lenke til kommentar
Herregud, og hva akter dere å gjøre med det?

Opprett lovlige vegger så blir "skadene", som dere kaller det, minimale.

7411623[/snapback]

Hvis taggerne vil bedrive fritidsaktiviteten sin på lovlig vis, så er det jo ikke verre enn å kjøpe inn en hel haug med sponplater de kan male på, det koster ikke mange kronene. En lovlig vegg kan sikkert lede noen få personer bort ifra den kriminelle delen av taggingen , men de som gjør det "for spenningens skyld", slik som de i filmen, vil fortsette som de alltid har gjort. Så kommer dilemmaet; skal staten bruker masse penger på å lede en ganske liten del av et kriminelt miljø over på rett side av loven, eller skal de bruke pengene på å ta forbryterne?

Lenke til kommentar
De opererte ulovlig, og samlet informasjon og tok bilder av de dem tok, noe de ikke har lov til

7402449[/snapback]

Jeg liker hvordan du fremstiller det som at det er forferdelig at de gjør noe ulovlig.

7405177[/snapback]

Jeg kommer med fakta, ingenting annet. Dessuten syns jeg det egentlig er ganske forferdelig at Oslo Sporveier sender voksne menn på over 30 år etter 12-13 åringer for å grisejule dem.

For noen år siden leide Oslo Sporveier inn vektere gjennom Falcken, og de lagde en gruppe som ble kalt Security Concept. Disse folka besto blant annet av Geir Spanien ( Les mer om han på linken.)

Når Oslo Sporveier setter inn leiesoldater og voldelige kriminelle til å ta graffiti malere, så må de også beskytte seg. Har hørt mange skrekk historier om Concept, og har venner som har fått knekt nese og arm av de gutta. De opererte ulovlig, og samlet informasjon og tok bilder av de dem tok, noe de ikke har lov til. Til og med Politiet kritiserte Oslo Sporveier og Falcken for denne løsningen.

7402449[/snapback]

Hehehe, en god latter forlenger livet :)

Må si at Oslo Sporveier for en gangs skyld gjorde noe fornuftig. Synd de tydeligvis fortsatt ikke gjør dette.

Skal de klage på at disse Security Concept folka gjorde noe ulovlig når de selv gjør noe ulovlig? "Åh, stakkars taggern som ble slått ner, når han prøvde å ødelegge en t-banevogn.." Vel, du får ikke min sympati ihvertfall.

Forhåpentlivis vokser disse folkene opp etterhvert.

7407062[/snapback]

Og ingen av dem vil ha din sympati, men at du i det hele tatt støtter vold på den måten sier jo litt om din oppfatning av ting. Klarer på en måte å ikke ta deg seriøst når du kommer med sånne kommentarer.

** Jeg gikk forbi masse innlegg, som jeg ikke hadde tid til å sjekke,..men jeg diskuterer dem gjerne senere.

Lenke til kommentar

Hmmm..... Lurer på om dette ikke bare er en fordekt kunstdebatt jeg :)

Enhver som begår offentlig hærverk er jeg med på å sende til Sibir eller andre steder, men faktisk har jeg sett grafitti som langt overgår Skriket til Munch imho. Allikevel havner han i nasjonalgalleriet (fra tid til annen i allefall) mens grafittikunstnere som virkelig har peil automatisk får et negativt stempel....

Derfor tror jeg, som noen har vært innom, at vi bør bli enige om et skille mellom ulovlig og lovlig først, og det er vel egentlig en annen debatt. Så langt virker det som om de fleste her er enig i man man må skille mellom lovlig og ulovlig svineri...

Drittunger som sprayer ned T-banen i kjedsomhet er og blir drittunger uansett hvor flinke de er....

Når det gjelder spørsmålet om kunst synes jeg som sagt at mye grafitti virkelig er flott og burde burde få mer oppmerksomhet. Hva om f.eks. Oslo kommune gikk i en dialog med "folket" og henviste til spesielle steder hvor slike utfoldelser var tillatt? Kunne kanskje til og med få en positiv effekt ved at seriøse utøvere tok ansvar for å holde en viss kvalitet over det hele...

Dasstagging fra misforståtte tapere vil vi vel aldri bli kvitt, men gi kreative og dyktige mennesker et sted å utfolde seg.

Er jo et paradox når skattebetalerenes penger heller brukes til å kjøpe inn såkalt "kunst" som ingen forstår, f.eks. en samling lakkerte hotellhåndklær til et gamlehjem, og samtidig bruker så mye kroner på å fjerne noe som faktisk kan se pent ut :)

Gjentar igjen at jeg er i mot ødelegging av både offentlig og privat eiendom, men i forhold til det har jeg ikke sett noen i denne tråden som er uenig i det?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

trn100: Munch kan ikke sammenlignes med graffitti. Jeg kan forstå at den moderne generasjonen ikke ser det helt store med klassisk kunst, men når et maleri blir stjålet og det kommer på nyhetene i samtlige land, i tillegg til at det nevnes i en Simpsons-episode, så kan du vel skjønne hvilken betydning det har.

Lenke til kommentar
trn100: Munch kan ikke sammenlignes med graffitti. Jeg kan forstå at den moderne generasjonen ikke ser det helt store med klassisk kunst, men når et maleri blir stjålet og det kommer på nyhetene i samtlige land, i tillegg til at det nevnes i en Simpsons-episode, så kan du vel skjønne hvilken betydning det har.

7412481[/snapback]

Det er nok dessverre slik at kunst for det meste måles i penger og ikke i uttrykk :)

For meg er det nok ikke så enkelt.... Enten liker jeg et bilde eller så gjør jeg det ikke.... Kunst er subjektivt, bare spør Odd Nerdrum :)

Lenke til kommentar

Nydelig bilde! Har mye til felles med en av mine favoritter, Weidermann :)

Ehhh.... Grieg ;)

Elllers er det vel slik i alle fall i Oslo at de kliner ned hva som helst selv også, med reklame, som heller ikke alltid er like vakkert. Dermed er vi tilbake til spørsmålet om svineri er greit om det betaler seg selv?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...