Gå til innhold

Nedtagging av T baner

Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?  

408 stemmer

1. 1. Syns du tagging/grafitti på offentlige bygninger/tog/etc bør vær lov?

• - Nei
      235
    • - Ja
      21
    • - Ja, hvis det er skikkelig utført
      145
    • - Ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Har selv lest endel artikler fra taggere, og sett endel filmer. Mesteparten går rundt med en eller annen form for våpen i tilfelle de blir tatt...Ift. at tagging er ulovlig, og at fotball er lovlig, så kan vi nok si at skadene som blir påført i fotball, er lovlig, mens tagging, ulovlig. Og ja, jeg mener ødelegger, som i at "en annen person i kommunen må fikse opp etter det"....

7402359[/snapback]

Get your facts straight!

De fleste går ikke med våpen når de skal male, men noen, og det er det en grunn til.

For noen år siden leide Oslo Sporveier inn vektere gjennom Falcken, og de lagde en gruppe som ble kalt Security Concept. Disse folka besto blant annet av Geir Spanien ( Les mer om han på linken.)

Når Oslo Sporveier setter inn leiesoldater og voldelige kriminelle til å ta graffiti malere, så må de også beskytte seg. Har hørt mange skrekk historier om Concept, og har venner som har fått knekt nese og arm av de gutta. De opererte ulovlig, og samlet informasjon og tok bilder av de dem tok, noe de ikke har lov til. Til og med Politiet kritiserte Oslo Sporveier og Falcken for denne løsningen.

Utenom dette så satte de igang interne konflikter i graffiti miljøet, ved å gå over andres piecer med velkjente tags. Dvs at de som skulle forhindre tagging, selv tagget, og det sier jo litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, tilbake til saken. Dere som forsvarer denne dritten. Hvor pen var denne "piecen" på t-banevogene som ble vist i denne filmen?

Jeg kan forstå om dere forsvarer 'kunsten' som blir gjort - det er mye bra her. Men dere forsvarer også hærverket på t-banene vognene som ble gjort i filmen?

7399098[/snapback]

De fleste av piecene vist på filmen er i mine øyne fete, ja.

Da sier jeg LOL til deg :)

Lenke til kommentar
Mybigmouth: Hva er det fotball bidrar med som grafitti ikke gjør utenom treningen?

7401979[/snapback]

Fotball ødelegger ikke bygninger. Skal jeg fortsette?

7402091[/snapback]

Det kan du veldig gjerne.

Når du sier ødelegger, mener du reint utseendemessig eller ødelegger som i skader? Bare lurer.

7402149[/snapback]

Har selv lest endel artikler fra taggere, og sett endel filmer. Mesteparten går rundt med en eller annen form for våpen i tilfelle de blir tatt...Ift. at tagging er ulovlig, og at fotball er lovlig, så kan vi nok si at skadene som blir påført i fotball, er lovlig, mens tagging, ulovlig. Og ja, jeg mener ødelegger, som i at "en annen person i kommunen må fikse opp etter det"....

7402359[/snapback]

Da har ikke du lest hva jeg snakker om. Jeg snakker om lovligvegg, altså en vegg som det er lov å male på.

Lenke til kommentar
Teit, rett og slett! Unødvendig å bare tagge dritt, dem kunne iallefall laget kunst Da mener jeg skikkelig grafitti, ikke bare lowprisyoyotagging. Møkk huer, voks opp!

7384484[/snapback]

Helt enig, hadde de tegnet en hawt dame eller satan eller noe annet fett på vogna så hadde det vært helt greit. Ikke akkurat som om jeg bryr meg uansett, nei jeg driter faktisk ganske i grafitti. Har de behov for å tagge, la dem tagge å en bakgate eller på ei vogn. Hva er vitsen med å bruke mange millioner på å kvitte seg med guttestreker på områder som aldri blir sett uansett? Jeg mener, ja kanskje ser man T-Banen hver dag, men det blir likevel ikke sånn: "Å nei, herregud! Den er tagget! Den kan vi ikke kjøre med."

Lenke til kommentar

Taggere er lite annet enn en type white trash som det burde vært egne leire for. Så kunne de tagget ned brakkene sine så mye de ville fremfor å grave kroner ut av arbeidende skattebetalere. Må si jeg er temmelig dritt lei av å betale skatt og sporveisbilletter i dyre baner for å gi noen "kunstnere mulighet til å uttrykke seg".

Hadde jeg sett noen skurvete fjortisser stå å tagge på statens/kommunens (=min) eiendom hadde jeg blitt temmelig forbanna. Tanken på å opprettet mitt eget lille borgervern for noen minutter virker imidlertid oppløftende.

Fatter ikke at noen kan nedlate seg til å støtte tagging, slik flere har gjort her. Skikkelig utført grafitti kan være pent, men tagging kan ikke være pent. Dette er noe som er alminnelig akseptert i samfunnet, og som det derfor burde være naturlig å ta hensyn til, selv om et mindretall idioter mener noe annet. Å ødelegge andres eiendom med "piercer" er hærverk - intet annet - og guttungene som utfører dette bør straffes deretter, slik loven sier. Men som nevnt, enkelte ganger får man veldig lyst til å ta loven i egne hender. Spørs om jeg *faktisk* hadde nedlatt meg til å gå ned til samme nivå som de imbesille lovbryterne, dog - men tanken er vidunderlig.

Lenke til kommentar
De fleste går ikke med våpen når de skal male, men noen, og det er det en grunn til.

7402449[/snapback]

Herregud.

De skal ha våpen for å forsvare seg når de gjør noe ulovlig?

Hvor er logikken i det hele?!

Det ble sagt lenger bak at en lovlig vegg ikke ville fungere fordi noen gjorde det for spenningen.

Spenningen er jo om de blir tatt eller ikke. De du beskriver ble tatt og fikk som fortjent. Hva skal de med våpen da? De kan kjøpe seg sponplater.

Lenke til kommentar

7402449[/snapback]

Herregud.

Det ble sagt lenger bak at en lovlig vegg ikke ville fungere fordi noen gjorde det for spenningen.

Spenningen er jo om de blir tatt eller ikke. De du beskriver ble tatt og fikk som fortjent. Hva skal de med våpen da? De kan kjøpe seg sponplater.

7405083[/snapback]

Hvor ligger logikken i hvorfor de skal ha våpen? Har du lest hva han skrev? Uansett om du gjør noe ulovlig eller ikke, risikerer du å få etter deg noe galninger, så står du ikke i ro og tar imot bank fordi du mener du fortjener det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Det jeg tenkte på her nå var, hvorfor ikke gå inn med et samarbeid om å "Tagge" en vogn med tilatelse fra de som eier den?

Men da tenker jeg mer på at de tagger/lager et bilde eller flere og ikke bare sin Tag, om så de vil legge til sin tag for å signere verket må jo være ok :)

Men de som går rundt og tagger "YO!" overalt, tror jeg ikke er klar over hvor mye arbeid det blir i etterkant for å fjerne dette.

Hvis det er i tillegg gjort på offentlig eiendom så vil kostnadene komme direkte tilbake oss skattebetalere :cry:

Mener bare at det burde være en måte for folk som liker å tagge å få utløp for det på en lovlig måte :innocent:

Lenke til kommentar
Må si jeg er temmelig dritt lei av å betale skatt og sporveisbilletter i dyre baner for å gi noen "kunstnere mulighet til å uttrykke seg".

men tagging kan ikke være pent.

7404965[/snapback]

Oslo Sporveier har en grei policy, og det er at hver gang billett prisen øker, så er dejo selfølgelig taggernes skyld. For all del, det har ingenting med driftsystemet og gjøre, neida..det er bare tagging som gjør at du betaler mer og mer.

Herregud.

7405083[/snapback]

Logikken ligger i at når folk står å sprayer, så får du voldsdømte, eller som Geir Spanien som er en av dem, altså en leiesoldat som er mistenkt som er mistenkt for drapsforsøk på sveriges største mafiaboss. Når Oslo Sporveier sender ut sånne folk etter graffiti malere, så skjønner jeg godt at gutta går med balltre på innerlomma.

De opererte ulovlig, og samlet informasjon og tok bilder av de dem tok, noe de ikke har lov til

7402449[/snapback]

Jeg liker hvordan du fremstiller det som at det er forferdelig at de gjør noe ulovlig.

7405177[/snapback]

Altså, de er jo der for å bekjempe graffiti, som per dags dato er ulovlig, hvordan kan de på noen måte forsvare bekjempelsen med at de selv må gjøre ulovlige ting? Greit nok, hadde det vært virkelig viktig, sånn i forhold til å slå ned på¨en stor liga, så kunne jeg muligens hadde forstått det. Det som er greia er at disse folka prøver bevvist å lage interne konflikter, som igjen fører til bråk og faenskap. Så det vi ender opp med, er hat mot Oslo Sporveier, som sender leiesoldater som kan grisejule deg når du maler en piece, og deretter drar de ut å drar dine tags over andre store crews. Dette virker veldig lovlydig...eller?

Lenke til kommentar
Uansett om du gjør noe ulovlig eller ikke, risikerer du å få etter deg noe galninger, så står du ikke i ro og tar imot bank fordi du mener du fortjener det.

7405155[/snapback]

Så lenge man ikke oppfører seg som en idiot (les: driver med ulovlig grafittimaling) er man trygg.

7405390[/snapback]

Da har du igjen dette med nulltoleransen.

Nulltoleransen var noe vi adopterte fra Kjøbenhavn, som igjen fikk det fra New York.

Den dag i dag, så har Kjøbenhavn gått bort ifra nulltoleransen, da de at det ikke hjalp noenting i det lange løp. Graffity/tagging går i bølger som alt annet. De siste 2-3 åra har det eksplodert i Oslo, jævla lenge sia jeg har sett så mye aktive folk, og jeg digger det tett... Nulltoleransen er helt latterlig, den fungerer på ingen måte, og det veit vel så og si alle. Du kan gi Oslo 56 lovlig vegger, og folk kommer til å bruke disse aktivt, men du blir fortsatt ikke kvitt den ulovlige delen av graffitien. Eneste du muligens får ut av det, er at de ulovlige piecene som blir lagd, er noe bedre, da de har hatt sjangsen til å øve seg på en eller annen lovlig vegg.

Uansett så burde Norge tenke seg godt om, og virkelig skjønne at nulltoleranse er noe av det dummeste de kunne ha gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...