Rubex Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Ok, jeg fullførte gymnas for litt over 1 år siden, og utregnet snitt fra vitnemålet var 4.675. Det jeg da lurer på er hvor mye ekstra poeng jeg har rett på. Jeg vet det er en del ting som har noe å si, men ikke noe spsefikke detaljer. Jeg har 3 fordypningsfag (hvor mange ekstra poeng?) Ett alderår (hvor mange ekstra poeng?) ett år i militæret (hvor mange ekstra poeng?) Evt noe annet som jeg ikke vet om? Takker for alle svar Edit: Og en ting til. Når jeg er inne på uib og hib sine sider så ser jeg to forskjellige opptakskrav. Primærvitnemål og ordiner kvote? Hvilken kategori faller jeg under, ettersom jeg har vert i militæret ett år? Har det noe å si? Er en stund siden vi ble undervist i dette, så det gikk desverre i glemmeboken Endret 28. november 2006 av The_Miracle Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 > Jeg har 3 fordypningsfag (hvor mange ekstra poeng?) Det burde normalt sett gi fire poeng > Ett alderår (hvor mange ekstra poeng?) 2 poeng per år, maks 8 poeng men kun hvis du er over 20 år. > ett år i militæret (hvor mange ekstra poeng?) 3 poeng Alt dette og mere til får du svar på i Søkerhåndboka fra samordna opptak. Skjekk sidene for poengberegning. 1) http://www.samordnaopptak.no/handboka2006/ 2) http://www.samordnaopptak.no/handboka2006/...on_25012006.pdf Se spesielt på oversikten side 97. Lenke til kommentar
px Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Tydeligvis feil. Regn det ut på gamlemåten du Endret 30. november 2006 av px Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 > Ett alderår (hvor mange ekstra poeng?)2 poeng per år, maks 8 poeng men kun hvis du er over 20 år. 7382391[/snapback] Feil. Alderspoeng blir gitt fra og med det året man fyller 20. Er ikke rett å gi forskjellige poeng til to som har gått i samme klasse, men som har bursdag i mars og november Lenke til kommentar
swanky Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Prøv opptak.org. 7382409[/snapback] Ikke bruk den der, den inneholder grove feil! Hvem f**n er det som står bak den siden, får ikke opp noe gjennom whois lookup... Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hvilke feil? Positive eller negativt for utfallet av poeng? Lenke til kommentar
swanky Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hvilke feil? Positive eller negativt for utfallet av poeng? 7383608[/snapback] Den regner i alle fall feil i forhold til fordypningspoeng (gir poeng fra første fordypning) og realfagspoeng (tar ikke høyde for poeng tildelt for fag tatt som privatist). I og med at jeg jobber med opptak så er det mildt sagt *lite hyggelig* at det blir henvist til en hjemmesnekret poengkalkulator som regner feil... Uansett, SO er tipset, så jeg anbefaler eieren av siden å ta den ned. Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ok. Men har SO en sånn kalkulator? Uansett. Hvor mye poeng får jeg når jeg har 2fy,3fy,2mx,3mx,2kj,3kj og 2bi. Og et år folkehøyskole og snitt på 4,7? Hadde vært kult om noen kunne sagt hvor mye poeng jeg hadde fått Lenke til kommentar
swanky Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ok. Men har SO en sånn kalkulator? Uansett. Hvor mye poeng får jeg når jeg har 2fy,3fy,2mx,3mx,2kj,3kj og 2bi. Og et år folkehøyskole og snitt på 4,7? Hadde vært kult om noen kunne sagt hvor mye poeng jeg hadde fått 7383701[/snapback] Du vil få svaret fra en hvilken som helst høgskole eller universitet, men de vil ønske å *se* vitnemålet ditt. SO har ingen slik kalkulator, fordi SO vet at poengberegning er mer komplisert enn det som lar seg kode inn i en nettside. Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Takk for alle svar, og linkene til SO Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Ok. Men har SO en sånn kalkulator? Uansett. Hvor mye poeng får jeg når jeg har 2fy,3fy,2mx,3mx,2kj,3kj og 2bi. Og et år folkehøyskole og snitt på 4,7? Hadde vært kult om noen kunne sagt hvor mye poeng jeg hadde fått 7383701[/snapback] 5,55, mener jeg. Edit: Errr.. Nå glemte jeg av året på folkehøyskole. Tells det for noe? Endret 29. november 2006 av Plomma2 Lenke til kommentar
Rubex Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Litt off-topic: Si jeg velger å ta ett realfags kurs. Jeg her 20 år nå, og har ikke hatt matte/fysikk siden første klassen på videregående, hvor jeg fikk karakteren 3. Hvordan vil det da bli å plutselig hoppe rett på matte igjen? Ettersom jeg ikke har hatt noe som helst øvelse på noen år. Noen som har erfaring med det? Lenke til kommentar
Lord-of-the-End-Times Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 5,55, mener jeg. Edit: Errr.. Nå glemte jeg av året på folkehøyskole. Tells det for noe? 7384455[/snapback] Jeg tror det teller 3 poeng. Isåfall har jeg 58,5 poeng? Hmm. Da skal jeg prøve å forbedre snittet mitt enda mer slik at jeg kommer inn på medisin. Men det er vel noen spesielle inntakskrav der ? Så da er jeg vel lost uansett Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Heisann, jeg kjører en skikkelig bump på denne tråden. Har et lite spørsmål: Eksamenskarakterer teller på vitnemålssnittet som en hvilken som helst annen fagkarakter, ikke sant? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Denne trur jeg funker fint til poengberegning.... Er det ikke slik at dersom du får 6 i matte standpunkt og 5 på matteeksamen, så blir karakteren din i matte 5,5? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Ja, eksamenskarakterene gjelder som de andre karakterene. Der du har både eksamen og standpunkt beregnes det en middelverdi av disse to som blir den endelige karakteren i rangering for opptak. Ta en titt på s. 96 og utover i søkerhåndboka 2007. Her er det forklart og illustrert med bilder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå