Tha_Zaynt Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 For noen dager siden kom det opp en melding på skjermen min om at antivirusprogrammet på pc'en min hadde funnet et virus, en trojaner tror jeg det var (husker ikke navnet). Jeg tenkte ikke så mye over det og jeg lot bare programmet skanne videre til det var ferdig, men plutselig hørte jeg at harddisken begynte å bråke fælt (skkurat som den jobbet på full guffe) en liten stund. Plutselig kom den velkjente blåskjermen fra microsoft opp og maskinen slo seg av. Når den startet opp igjen stod det bare BOOT RECORD FAILURE. Ingen harddisk var funnet, og jeg sjekket om det stod en diskett i diskettstasjonen, men det gjordet det altså ikke. Etter dette gikk jeg inn i BIOS ogs å at det ikke var funnet noen harddisk, den var rett og slett forsvunnet ut av systemet. Senere prøvde jeg å ta ut harddisken og sette den tilbake bare for å sjekke om det var noen løse kontakter, men fikk samme resultat, ingen harddisk funnet. Etter dette har jeg prøvd å starte maskinen hundrevis av ganger, og det hender at maskinen finner harddisken, men da kommer bare meldingen "Searching for boot record on IDE0....no boot record found" etter en stund. Er det noe håp for å få tilbake innholdet på harddisken min eller er den fortapt? Har ikke prøvd den i et annet system enda... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det høres ut som det kan være noe annet enn virus. Virus kan ikke gjøre sånn at bios ikke finner disken. Det høres ut som disken er defekt. Jeg vil anbefale deg å koble disken inn i en maskin med en oppdatert virusfjerner og prøve å starte den derfra. Dersom disken oppdages av bios så er det sjanser for at 3.parts programvare klarer å berge innholdet over på en annen harddisk. NB. Det må være nok ledig plass på en annen harddisk til at du får berget innholdet over dit. Etter at innholdet er berget bør du selvsagt be virusfjerneren å undersøke grundig gjennom harddisken. Gjerne to virusfjernere for å være ennå sikrere. (Virusfjernere tar av og til ikke alt) PS. Ikke for å strå salt i såret, men enten har man backup (jeg håper du har det), eller så lærer man ofte på den harde måten å ta backup. Lenke til kommentar
Tha_Zaynt Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Funka ikke på annet system heller, finner den rett og slet ikke. Harddisken er en IDE WD 80GB som ble kjøpt på komplett.no 10.06.2002. Noen som vet hvordan det er med reklamasjonsrett osv da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Funka ikke på annet system heller, finner den rett og slet ikke. Harddisken er en IDE WD 80GB som ble kjøpt på komplett.no 10.06.2002. Noen som vet hvordan det er med reklamasjonsrett osv da?7381650[/snapback] Harddisker er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Blant annet er Mean Time Before Failure (MTBF) på vanlige disker rundt 300.000 timer (1 million for RE-serien og 1,4 millioner for Raptor-serien). 300.000 timer delt på 24 timer per døgn og delt på 365 dager per år gir oss 34 år. Ut i fra denne informasjonen er det klinkende klart at disken er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år. Dermed er det 5 års reklamasjon som gjelder. og du har krav i henhold til forbrukerkjøpsloven. Mer om det her: http://www.hardware.no/guider/webshop/juss_paa_nett/21903/12 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 I denne (relativt lange) tråden kan du se erfaringer folk har gjort før med å få en ny hos komplett, det er også verd å merke seg endel av argumentasjonen og lenkene jeg presenterer i tråden, mye av det kan også brukes i din sak. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=576223&st=0 AtW Lenke til kommentar
ulvemannen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Har hørt om virus som ødelegger bootsektor på harddisk. En clean install vil vel løse problemet ( hvis det er et alternativ ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Har hørt om virus som ødelegger bootsektor på harddisk. En clean install vil vel løse problemet ( hvis det er et alternativ ) 7384842[/snapback] Dette er vel neppe vanlig i dag ville jeg tro, har ikke hørt om virus som ødelegger boot-sektor på snart ti år. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Bios sjekker ikke boot-sektor. I så fall ville ikke helt nye og blanke disker blitt oppdaget i bios og da hadde man heller ikke fått partisjonert og formatert de. Bios sjekker bare at den kommuniserer med firmwaren på disken (firmwaren gjør en tilstandssjekk som ikke sjekker bootsektoren men sjekker at disken fungerer fysisk på mange måter). Dersom bios ikke finner disken så er jeg overbevist om at det må være noe fysisk galt med disken som en reformatering ikke kan gjøre noe med. Men det finnes virus som endrer/sletter bioser. ("Chernobyl" som raste rundt for ca 10 år siden). Disse virusene er svært uvanlige i dag siden de aller fleste PCer er utstyrt med en sikkerhetsmekanisme som gjør at du må godkjenne før PCen endrer noe på bios. Viruset må i såfall være spesialtilpasset ditt hovedkort dersom det skal kunne lage småfeil som at fungerende disker ikke vises. Men nå er vi nok langt ute på minimale teoretiske muligheter. Det som har skjedd her er nok at disken er ødelagt på et vis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå