Gå til innhold

Hvor mye er filmsamlinga di verdt?

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Man kan ikke, som crs sier, regne ut det med nypris.. Fordi prisene synker..

7384317[/snapback]

Klart man kan det. Det er investeringsmengden som er interessant her, ikke hvor mye man hadde fått om man hadde solgt filmene. Hva er det som dikterer prisene på DVD'er uansett? Spesielt brukte DVD'er er vanskelig å prise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tør jeg ikke å tenke på en gang, men det er en tusenlapp eller to...

7384098[/snapback]

Eller kanskje tre? :p Hehe

Man kan ikke, som crs sier, regne ut det med nypris.. Fordi prisene synker..

7384317[/snapback]

Ein film er ein film, skal den for eksempel erstattast må det jo nødvendigvis være ein ny film. Som wh1te er inne på så er det prisen du har betalt som er av betydning.

Om du har ein film som er kjøpt brukt eller ein som er kjøpt ny og så brukt skulle vel ikkje bety noko?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ein film er ein film, skal den for eksempel erstattast må det jo nødvendigvis være ein ny film. Som wh1te er inne på så er det prisen du har betalt som er av betydning.

Om du har ein film som er kjøpt brukt eller ein som er kjøpt ny og så brukt skulle vel ikkje bety noko?

Skal man senere erstatte en film man kjøpte til ny pris da den kom, så er den trolig på tilbud og er billigere i ettertid. Og så videre...

Min samling på over 3k filmer har sikkert kostet meg mangfoldige hundre tusen opp gjennom årene, men anslagsvis ville jeg ikke tro den er verdt mer en 1/3 av nypris i dag.

Lenke til kommentar
Definerer man verdi på samlingen etter ny pris da... de fleste ordinære DVD-utgivelser synker jo i pris dess eldre de blir. Akkurat som en bruktbil... ;)

7382220[/snapback]

Jeg tror da egentlig at Gunfreak egentlig spurte etter hvor mye penger vi har brukt på samlinga vår. Ingen vet jo den nøyaktige verdien per dags dato, og noe sånn er vel egentlig ikke så viktig å finne ut? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
da er vel noen som har en sammling på over 100 000 snart

7387288[/snapback]

100 000 kr? Er nok en del forumbrukere som har lagt mer enn det i samlingen sin.

Lenke til kommentar

I følge DVD Profiler er listeprisen på samlinga mi i overkant av $60000, men det er relativt mange (særlig asiatiske og begrenset opplag-utgivelser, som jeg unektelig har en del av) som ikke ligger inne i DVD profiler med pris, så reell listepris er en del høyere. På den annen side, i snitt har jeg ganske sikkert i overkant av 30% av på listepris pga forhåndsbestillinger, salg osv.

I forhold til forsikring tror jeg en kombinasjon av en oppdatert database (som DVD Profiler eller lignende) og oversiktsbilder av samlingen er god.

Lenke til kommentar

Tja, 2500-3000 kroner. Jeg er egentlig ingen storsamler. Størsteparten er kjøpt på billigsalg på butikker rundtomkring.

VHS-samlingen min er nesten ikke-eksisterende lenger, p.g.a at jeg har gitt bort noe, og mange filmer forsvant igjennom slurvete utlånsrutiner (han som lånte, lånte den bort til noen andre, som lånte den igjen bort til noen og så forsvant filmen. :roll: ).

Lenke til kommentar
da er vel noen som har en sammling på over 100 000 snart

7387288[/snapback]

100 000 kr? Er nok en del forumbrukere som har lagt mer enn det i samlingen sin.

7387293[/snapback]

Da hadde jeg hatt en snittpris på hver film/serie på kr. 57,50,- og det er LANGT fra sannheten for å si det pent.

Og når man skal beregne prisen på samlingen så må man jo bruke summen som jeg har brukt når jeg kjøpte den, ikke hva jeg hadde fått for den nå. Kjøpte man en bil for 10 år siden til 300 000 så kostet den 300 000...

Lenke til kommentar

Hva totalverdien på samlina er har jeg ikke snøring på, men etter et lite overslag fant jeg ut at jeg har kjøpt tv-serier og filmer for nermere 10k siden mai :wow: Tror jeg må begynne å roe meg ned litt.

Når man snakker om verdien på en slik samling så har man to innfallsvinkler. Den første er "hvor mye penger har du brukt på DVD?" Da baserer man seg selvsagt på nøyaktig hva man betalte for hver enkelt film eller boks. Men siden denne tråden ble startet av en som tenkte på forsikring så er en mer naturlig innfallsvinkel "HVor mye koster det å erstatte hver enkelt film?". Det vil jo selvsagt variere. De fleste filmene er billigere etter en stund, men er ser jeg også for meg at det er en del spesial utgaver som kanskje ikke er så lette å erstatte. så gjennomsnittprisen kommer vel veldig ann på samlinga. :)

Lenke til kommentar
Og når man skal beregne prisen på samlingen så må man jo bruke summen som jeg har brukt når jeg kjøpte den, ikke hva jeg hadde fått for den nå. Kjøpte man en bil for 10 år siden til 300 000 så kostet den 300 000...

Men tittelen på tråden er "hvor mye er filmsamlingen verdt", og i første post spørres det om det samme.

Om jeg kjøpte en bil til 300 000 for 10 år siden, hadde jeg ikke sagt "bilen min er verdt 300 000" i dag. See? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...