eirich Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hei. Går det an å lage dele filter til lyd med spole og kondensator? Isåfall hvor mange Henry må spolen vere på og hvor mange Farad må kondensatoren vere på? Se vedlegget for skjemaet. Endret 28. november 2006 av eirich Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Først og fremst må vi vite delefrekvensen på filteret. Men kort sagt; det går absolutt ann å lage delefilter for lyd med kondensatorer og spoler, det blir verre uten. Lenke til kommentar
eirich Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Hva med å ha delefilterett på 1kHz? eller blir det dumt? Jeg vet ikke hvilken frekvens det er best å dele på! Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) må vite også vite hvilke høytalere du skal bruke (antar du skal ha filterett rett før høytalerne siden du skal ha passivt filter), dvs hvilken last du skal etter filteret, siden dette spiller inn på egenskapene til filteret. Videre er ikke et 1. ordens filter spesielt bra heller, dempingen er for liten. bør nok bruke et 2. eller 3. ordens filter. bass deles ofte på 120 Hz, ( suben min kan dele fra 40 til 180 Hz), men hvor en skal dele kommer mye an på hvilke høytalere enn har. kapitel 5 i denne boka er noe du kan se på: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...el/ht_bok_3.pdf ( du kan nesten brukde denne som en kokebok ) Endret 28. november 2006 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
eirich Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Planen var og ha filterett etter den ene forsterkeren min. Så koble enn annen forsterker som suben er koblet til på delefilteret og noen vanlige høytalere på delefilteret. Men det kan jo hende forsterkeren klarer og drive suben også. hmm. jeg får suben til helgen, så da får jeg sett hvor mye ohm og slik den er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå