tåa Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg planlegger å skaffe meg digital speilrefleks til jul, og vurderer bl.a. Canon EOS 400D. Mamma har en rekke flotte, solide EF-objektiver med manuell fokus til sitt eget kamera. Om jeg ikke tar helt feil skal disse fungere med 400D (kan noen bekrefte?), men hva er ulempene med å bruke disse? Så vidt jeg forstår må jeg gi avkall på autofokus (selvfølgelig) og lysmåling. Er det mer? Om det ikke er altfor komplisert å benytte gammel optikk av denne typen, regner jeg det for å være så godt som sikkert at jeg velger dette kameraet. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 [...] Mamma har en rekke flotte, solide EF-objektiver med manuell fokus til sitt eget kamera. [...]7379934[/snapback] Manuelle EF-objektiver? Og masse av dem? Det tviler jeg på! Så godt som alle EF-objektiver har autofokus. Canon-objektiver med EF-fatning og manuell fokus er stort sett ganske sære objektiver som tilt/shift-objektiver og ekstrem-makro. (Og strengt tatt har ikke disse EF i betegnelsen, men henholdsvis TS-E og MP-E.) Eller har hun kanskje kameraet EF? I såfall tar det FD-objektiver, som ikke er kompatible med EOS og EF-fatningen. Kameraet Canon EF har altså ikke noe med EF-fatningen å gjøre. Lenke til kommentar
tåa Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Aha! Ja, det er EF-kameraet hun har, og hun mente at jeg kanskje kunne bruke objektivene hennes, men her er det tydeligvis en aldri så liten misforståelse ute og går. Hm. Da blir valget plutselig noe verre. Jeg får vel bare lese videre. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Aha! Ja, det er EF-kameraet hun har, og hun mente at jeg kanskje kunne bruke objektivene hennes, men her er det tydeligvis en aldri så liten misforståelse ute og går. Hm. Da blir valget plutselig noe verre. Jeg får vel bare lese videre. 7380358[/snapback] Du bør heller sjekke fatningen på det kamera/obektivene. Jeg og de fleste andre her inne tviler på at det er et EF kamera, men FD isteden. Endret 30. november 2006 av Litejk Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 (endret) Du bør heller sjekke fatningen på det kamera/obektivene. Jeg og de fleste andre her inne tviler på at det er et EF kamera, men FD isteden. Det er et Canon kamera som heter EF. Det har FD-fatning... Link til Canon EF fatning Endret 30. november 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Som du ser gjør Canon alt for å forvirre deg. Kjøp Nikon istedet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå