Gå til innhold

Mulig å se skjermer i virkeligheten før man kjøper?


AlexK

Anbefalte innlegg

Etter mange uheldige erfaringer, har jeg bestemt meg for at jeg helst vil ta en titt på et eksemplar av den neste skjermen jeg kjøper, før jeg punger ut.

 

Finnes det noen butikker i Oslo-området (eller evt. andre steder på Østlandet) som har mange skjermer utstilt? Er interessert i både LCD- og CRT-skjermer, av merkene Eizo og Samsung - og gjerne også NEC.

 

Vet at det har vært stilt tilsvarende spørsmål tidligere, men svarene har ikke vært mange.

 

Av det jeg har lest på nettet, virker det som om det er svært vanlig i USA at butikkene har en haug med skjermer utstilt. I Norge har jeg bare sett dette hos Elkjøp o.l. - men de selger jo ikke produkter jeg kunne tenke meg å kjøpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller helst burde man kreve å få pakke ut og prøve akkurat den skjermen man skal kjøpe, før man betaler. Ingen skjermer er helt like, selv om de er av samme modell. Men et slikt servicenivå finner man vel neppe noen butikker som har.

 

Du bør i hvertfall forsikre deg om at du kan få byttet skjermen dersom den har problemer med f.eks. konvergens og geometri. Feil som er usynlige bagateller for mange, men utrolig irriterende for perfeksjonister. :smile:

 

Noen produsenter (f.eks. SONY) har en meget god garanti. Jeg byttet skjerm 2 ganger pga. konvergensproblemer. Denne servicen kan man få fra et firma som produsenten har avtale med (f.eks. http://www.infocare.no), og da spiller det liten rolle om man har kjøpt skjermen i en respektabel butikk eller en luguber webshop.

 

Du kan jo gå og se på de ulike modellene i en butikk, for så å bestille fra billigste nettbutikk.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 19:06, skrev LeD:

Du bør i hvertfall forsikre deg om at du kan få byttet skjermen dersom den har problemer med f.eks. konvergens og geometri. Feil som er usynlige bagateller for mange, men utrolig irriterende for perfeksjonister. :smile:


Jeg føler meg i høyeste grad truffet. :smile: Det er da også bl.a. konvergensproblemer som har vært årsaken til at jeg har kjøpt og kvittet meg med fire skjermer.

 

Quote:


Noen produsenter (f.eks. SONY) har en meget god garanti. Jeg byttet skjerm 2 ganger pga. konvergensproblemer. Denne servicen kan man få fra et firma som produsenten har avtale med (f.eks.
, og da spiller det liten rolle om man har kjøpt skjermen i en respektabel butikk eller en luguber webshop.


Joda, men når de hevder at det ikke er noe galt med skjermen, til tross for at den åpenbart lider av miskonvergens, blir det ikke så enkelt lenger.

 

Quote:


Du kan jo gå og se på de ulike modellene i en butikk, for så å bestille fra billigste nettbutikk.


Tenkte å gjøre det sånn hvis jeg velger LCD-skjerm. Skal jeg ha CRT, vil jeg ha med meg akkurat den skjermen jeg har sett på. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:27, skrev AlexK:


Joda, men når de hevder at det ikke er noe galt med skjermen, til tross for at den åpenbart lider av miskonvergens, blir det ikke så enkelt lenger.


 

Jeg byttet SONY'en min hos Infocare 3 ganger... Den første var helt ødelagt; de to neste hadde "bare" dårlig konvergens.

 

SONYs garanti fungerte slik at man fikk ny skjerm tilsendt før man sendte inn den gamle. (Og all porto ble dekket.) Skjermene var sikkert på kanten av produsentens spesifikasjoner, men jeg hørte aldri noe mer fra Infocare...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 20:49, skrev LeD:

SONYs garanti fungerte slik at man fikk ny skjerm tilsendt
før
man sendte inn den gamle. (Og all porto ble dekket.) Skjermene var sikkert på kanten av produsentens spesifikasjoner, men jeg hørte aldri noe mer fra Infocare...


Jeg ble anbefalt av Infocare å komme med skjermen, så skulle de se på den. De mente det var den beste løsningen, siden fabrikkspesifikasjonene var ganske vide, så det kunne godt tenkes at en ny skjerm ikke ville være noe bedre.

 

Så jeg fikk meg en liten kjøretur til Kongsvinger. De fant ut at skjermen var innenfor specs, men innrømmet at den hadde konvergensproblemer. De justerte på den, og den ble bedre, men ikke helt bra. Jeg kontaktet da Sony, og fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på noe som helst, siden skjermen var innenfor deres spesifikasjoner. Deretter sendte jeg en mail hvor jeg (fremdeles høflig, selv om jeg var irritert) ga uttrykk for at jeg ikke var fornøyd med dette, og ba om en forklaring på hvorfor de sender ut skjermer på markedet som de vet har sjenerende feil, og som de ikke vil ta ansvaret for. Den fikk jeg aldri svar på (ikke så overraskende, kanskje, men mailen min var tross alt høflig og korrekt, så jeg mener jeg fortjente et svar). Det endte med at jeg solgte skjermen til en som ikke var så kresen som jeg.

 

Men dette var tross alt bedre enn servicen hos Eizo. Der fant jeg snart ut at på stedet-servicen ikke var verdt fem øre. Jeg måtte sende skjermen i posten, og fikk den tilbake i en skadet eske. Skjermbildet var, ikke overraskende, mye verre enn da jeg sendte den fra meg. Måtte fylle ut skadeskjema på posten, og sendte skjermen tilbake. Lenge etterpå ble jeg oppringt og fortalt at servicemannen og alle kollegaene hans hadde sett på skjermen, og de fant ikke noe feil på den.

 

Dette ble litt off topic, men jeg følte behovet for å lufte litt innetrengt frustrasjon. :smile: Om ikke annet forklarer det hvorfor jeg nå er svært opptatt av ikke å kjøpe katta i sekken nok en gang.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 21:11, skrev AlexK:


Jeg ble anbefalt av Infocare å komme med skjermen, så skulle de se på den. De mente det var den beste løsningen, siden fabrikkspesifikasjonene var ganske vide, så det kunne godt tenkes at en ny skjerm ikke ville være noe bedre.


 

Jeg ringte også og snakket med dem etter jeg hadde mottatt min andre skjerm med konvergensproblemer. De anbefalte at jeg beholdt skjermen og prøvde å justere den så godt jeg kunne. Etter hvert ble situasjonen uutholdelig. :smile: Da fylte jeg like godt ut returskjemaet deres på Internett, mottok ny skjerm, og slik sluttet den historien.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 22:26, skrev alibaba:

Eneste som er bra nok er LCD


 

Man slipper i hvertfall problemer med konvergens og geometri da. Jeg har lite erfaring med LCD-skjermer, men er det ikke litt "gambling" med hvor mange såkalte døde pixler du får?

 

LeD

Lenke til kommentar

Har vurdert Samsung LCD selv. Vurderer, i tillegg til 172T, 181T og 191T. Men ble litt bekymret for den høyfrekvente pipelyden det snakkes om i denne tråden.

 

Noen som har 181T og kan fortelle om lyden finnes på denne skjermen? Er lyden på 191T såpass høy at man vil kunne oppdage den i en butikk?

Lenke til kommentar

Døde piksler er kjedelige. Men produksjonprosessene blir bare bedre og bedre så det blir fler og fler skjermer uten døde piksler. Jeg mener å tro at døde piksler på Samsungs topp skjermer, slik som 172T, er sjeldent. CRT er avlegs, tar altfor stor plass, elendig geometri osv. 172T f.eks. har så bra respons slik at spilling og film går som en lek. Innsynsvinkelen er 170 grader fra alle vinkler, så det er heller ikke noe problem.

 

Etter å ha prøvd å finne en "perfekt" CRT skjerm som jeg selvfølgelig ikke fant, er det LCD hele veien for meg fra nå av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...