Gå til innhold

er dette et bra anlegg?

Anbefalte innlegg

hei.

Jeg skal kjøpe meg et nytt anlegg, skal ikke bruke så mye penger på det bare ca 3000 kr. Skal bruke de som data høytallere.

Tror jeg har funnet det jeg skal ha denne forsterkeren og disse høytallerne.

Finnes det noe bedre til ca den samme prisen?

Noen som har noen erfaringer med noen av delene? Kan du f.eks spille høyt med de høytallerne?

Kom gjerne med noen innspill hvis dere vet om noe bedre.

Eller ville dere valgt et anlegg som z-5500 til den samme pirisen.

Skal for det meste brukes til musikk.

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei.

Jeg skal kjøpe meg et nytt anlegg, skal ikke bruke så mye penger på det bare ca 3000 kr. Skal bruke de som data høytallere.

Tror jeg har funnet det jeg skal ha denne forsterkeren og disse høytallerne.

Finnes det noe bedre til ca den samme prisen?

Noen som har noen erfaringer med noen av delene? Kan du f.eks spille høyt med de høytallerne?

Kom gjerne med noen innspill hvis dere vet om noe bedre.

Eller ville dere valgt et anlegg som z-5500 til den samme pirisen.

Skal for det meste brukes til musikk.

Takker for alle svar :D

7379771[/snapback]

Hei du.

Det kommer jo an på om du vil ha hifi høytalere eller PC høytalere det da. Kan bruke hifi høytalere på PC'n også. Som f.eks. det første forslaget ditt.

Jeg ville gått for :

Denne forsterkeren som du allerede hadde sett på.

Og disse høytalerene her.

Kommentar: "Det viser seg at det er mulig å få god lyd, selv med lite penger:) Disse høyttalerene spiller utrolig bra!!...Et tips er å plugge igjen bassportene bak med skumgummi. Da blir dynamikken mye bedre i høyttaleren ,uten kabinett resonans. Tror neppe du får en bedre høyttaler til denne prisen. De har testet denne i Lyd & Bilde nr 04-2006. De ble testet mot Gale 4040 til 1996.- Dynavoice F-6 Vant overlegent!! Lyd & Bilde mener bestemt at Dynavoice F-6 spiller som en høyttaler til 4-5000 kroner! Disse høyttalerene må oppleves!!"

Ellers er det pc-høytalere, som for eksempel disse her.

Og et lydkort. så får du mye bedre og renere lyd, samt at de høytalerene spiller veldig høyt og fint.

Ellers er et annet alternativ å gå for værstingene. Z5500, eller Gigaworks

Hjemmekino, er også et alternativ, med lydkortet som jeg linket til over.

Alt kommer an på åssen musikk du hører på og hvor kresen du er.

Av disse valgene ville jeg gått for.

1 valg: Hifi høytalerene øverst

2 valg: Disse og disse.

3 valg: Værstingene, har selv Gigaworks og er ekstremt fornøyd med dem.

4 og siste valg: Hjemmekino løsningen med lydkort.

Har du et lydkort blir lyden ikke bare renere, men du får også høyere lydutgang fra PC'n.

Valget er ditt, var vel kanskje ikke den beste besvarelsen, men det er i allefall noen tips.

NB: Husk at du må ha ledninger på hifi høytalerene og hvis du ikke har ledning fra dataen til forsterkeren!!

Endret av noXelon
Lenke til kommentar

Er faen ikke på 6x150 watt den :lol: komplett driter seg når de oppgir strømforbruket. 320 watt trekker den ved drift, kan jo ikke gi flere watt enn den trekker :hmm:

6x150=900

transistorforsterkere har en virkegrad på rundt 65%, noe som betyr at strømforsyninga må trekke 1500 watt fra lysnettet for å gi 900 watt musikkeffekt.

Strømforsyninga trekker 320 watt, noe som gir ca 200 EKTE watt, noe som blir 6x30 watt. Er en grunn til at den er billig ja, hehe. :p

Lenke til kommentar

Det "Lefse" skriver stemmer, det første jeg sjekket var strømforbruket.

Med usle 320 Watt forbruk er det ikke mye effekt du få ut av den forsterkeren.

For min del ville jeg kjøpt et skikkelig sett til pc'en, dvs Z-5500. :)

Du vil nok få bedre lyd med det settet i forhold til forsterkeren fra Eltax og høyttalerne fra Dynavoice, selv om det sikkert ikke spiller like høyt.

Jeg vil ha pc-lyden fra høyttalere i nærheten av pc'en, ikke strekke kabler så lyden blir helt feil i forhold til der jeg sitter. ;)

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

taker for alle svar :D

Komplett driter seg litt ut med den elatax forsterkeren da. Jeg som akkurat skulle til å kjøpe den. :blush: Syntes det nesten virket litt for godt til å være sant.

Tror jeg kommer til å gå for z-5500 :love: . Kjøper det på ukens tilbud på nettshop. Det kommer nok til å banke bra på det lille rommet mitt :dribble:

z-5500 basser også mye bedre på det lille rommet mit, det tar ikke så stor plass..

Er det noen som vet hvor lang ledningen som går i fra kontrollenheten til subben er? Det er ganske viktig. Har egentlig bare et sted som det er plass til mega subben og det er under nattbordet som står på andre siden på rommet.

Lenke til kommentar
komplett driter seg når de oppgir strømforbruket
Komplett driter seg litt ut med den elatax forsterkeren da. Jeg som akkurat skulle til å kjøpe den. blush.gif Syntes det nesten virket litt for godt til å være sant.

Komplett driter seg ikke ut på noen som helst måte.

Det er Eltax selv som oppgir effekten.

Eltax er heller ikke de eneste som "jukser" med watt.

Dette gjelder stort sett alle billige forsterkere.

Det er vel bare Nad og Harman/Kardon som oppgir realistiske tall.

Les: Billigwatt som ikke finnes

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Jeg var kanskje litt brå med å beskylde komplett, men det er ikke mange produsenter som er ærlige med effekten :(

Det er synd, for de ødelegger litt for de som oppgir realistisk effekt, fordi da virker det som de forsterkerne er "svakere".

Mener det er på grensen på svindel det mange forsterkerprodusenter gjør. De lover jo flere watt enn det man egentlig får. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Selv om Eltax forsterkeren er litt tvilsom gir den mye for pengene.

Kombinert med F6 vil det spille fletta av PC-speakers fra Logitec, Empire, Creative .. både hva volum og fylde angår.

Til å koste 3000.- spiller det faktisk helt rått. Belag deg på å hoste opp 5-7000.- for samme lyd på Hi-Fi klubben eller andre Hi-Fi sjapper.

Lenke til kommentar

Man får forresten kjøpt Dynavoice og Proson hos Netthandelen.

Er man heldig kan man få seg latterlig billige høyttalere.

Lefse:Watt oppgis på mange forskjellige måter (DIN,RMS,FTC). FTC er den mest ærlige og strengeste måten,mens DIN ofte kommer ut med imponerende høye tall som ikke hører hjemme i virkeligheten.

Nad og Harman/Kardon oppgir wattene med alle kanaler i drift og ved hele frekvensspekteret.

Andre oppgir ofte med bare 1 kanal ved 1kHz og ganger det med antall kanaler.

Forvrengningen som er oppgitt spiller også inn.

Ikke helt lett å skjønne seg på for de fleste av oss. :)

Lenke til kommentar
Til å koste 3000.- spiller det faktisk helt rått. Belag deg på å hoste opp 5-7000.- for samme lyd på Hi-Fi  klubben eller andre Hi-Fi sjapper.

7391925[/snapback]

Det spiller sikkert helt greit,men så er det det med kvalitet.

Hvis du åpner et par Eltax høyttalere og tar en titt på elementer og delefilter,så ser man at man har fått akkurat det man har betalt for. Kabinettene er også tynne som pappesker og resonansen høy.

Se for eksempel på Eltax Concept 600. Disse svære høyttalerne veier langt under 20 kilo.

Tilsvarende (og selfølgelig dyrere) høyttalere hos Hifiklubben og andre veier ofte 30-40 kilo.

Lenke til kommentar
Til å koste 3000.- spiller det faktisk helt rått. Belag deg på å hoste opp 5-7000.- for samme lyd på Hi-Fi  klubben eller andre Hi-Fi sjapper.

7391925[/snapback]

Det spiller sikkert helt greit,men så er det det med kvalitet.

Hvis du åpner et par Eltax høyttalere og tar en titt på elementer og delefilter,så ser man at man har fått akkurat det man har betalt for. Kabinettene er også tynne som pappesker og resonansen høy.

Se for eksempel på Eltax Concept 600. Disse svære høyttalerne veier langt under 20 kilo.

Tilsvarende (og selfølgelig dyrere) høyttalere hos Hifiklubben og andre veier ofte 30-40 kilo.

7392050[/snapback]

At dyre høytalere er bedre har da ingenting med saken å gjøre? ... Nå snakker vi om stereo til 3000.- :)

Dynavoice er faktisk ikke så skrøpelige som man skulle tro. Kan godt hende Eltax bruker pappeske til kasser, men nå snakker vi om Dynavoice.

Tar man en titt inni feks Dynavoice M85, så er man raskt at det ikke er noen pappkasse. Det er stivet godt av og kanaldesignet minner litt om det man finner i B&W 600 serien.

Forundrer meg ikke om de har "lånt" designet.

Misforstå meg rett... Dynavioce er ingen Martin Logans, men de gir usedvanlig mye for pengene. Noe de fleste tester også avslører.

Lenke til kommentar

Spørs jo hva du skal bruke det til da, men for 3 år siden brukte jeg den første skikkelige lønna mi på anlegg.. 15K for surround amp og bare frontsett. Beste investeringa jeg har gjort noen gang. Hadde jeg hatt råd hadde jeg også skaffa en brukt 218thx for virkelig å få liv i heimen.

Skjønner jo at alle uten videre ikke prioriterer 15K på anlegg, men som de fleste her på hw, kunne fint fått til det med litt prioritering av ny pc VS nytt anlegg.

Lenke til kommentar
Er faen ikke på 6x150 watt den  :lol: komplett driter seg når de oppgir strømforbruket. 320 watt trekker den ved drift, kan jo ikke gi flere watt enn den trekker :hmm:

6x150=900

transistorforsterkere har en virkegrad på rundt 65%, noe som betyr at strømforsyninga må trekke 1500 watt fra lysnettet for å gi 900 watt musikkeffekt.

Strømforsyninga trekker 320 watt, noe som gir ca 200 EKTE watt, noe som blir 6x30 watt. Er en grunn til at den er billig ja, hehe. :p

7386552[/snapback]

Snakk om hvem som driter seg ut! Lyd og strøm watt er jo ikke det samme da DUMMEN!

Lenke til kommentar
Er faen ikke på 6x150 watt den  :lol: komplett driter seg når de oppgir strømforbruket. 320 watt trekker den ved drift, kan jo ikke gi flere watt enn den trekker :hmm:

6x150=900

7386552[/snapback]

Snakk om hvem som driter seg ut! Lyd og strøm watt er jo ikke det samme da DUMMEN!

7396638[/snapback]

Watt har ikke nødvendigvis noe med strøm å gjøre. Watt er en måleenhet for energi, motoreffekt er det jo vanligere å oppgi i watt også nå.

Så bare ti stille med deg du, watt er watt, basta. :p

Lenke til kommentar
Jeg var kanskje litt brå med å beskylde komplett, men det er ikke mange produsenter som er ærlige med effekten :(

Det er synd, for de ødelegger litt for de som oppgir realistisk effekt, fordi da virker det som de forsterkerne er "svakere".

Mener det er på grensen på svindel det mange forsterkerprodusenter gjør. De lover jo flere watt enn det man egentlig får. :thumbdown:

7391793[/snapback]

Det er det som ofte kalles japse-watt, effekten måles i brøkdelen av ett sekund ved en fast frekvens, ved musikk over tid er effekten en helt annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...