Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen blinker, PC blir varm - rett til heving?

Anbefalte innlegg

Jeg har et aldri så lite problem her jeg trenger litt hjelp for å svare på.

Historien:

For 1,5-2 år siden kjøpte jeg en brukt bærbar PC for å bruke på skolen som viste seg å fungere svært dårlig. Jeg så på fakturaene jeg fikk med PC-en at den allerede hadde vært inne til reparasjon en gang. Hovedtingen som var gal var harddisken. Den bråkte noe fryktelig og lagde skremmende høyfrekvente lyder når den først kom i gang. På skolen ble det så flaut at jeg bare må slå den av så mye jeg kunne. Jeg sendte den inn på reparasjon og fikk den tilbake etterhvert. Det tok da ikke lang tid før jeg fikk samme problem med harddisken(det skal nevnes at HD-en var 7200 rpm) pluss et problem med skjermen som inntraff innimellom. Jeg ville da heve kjøpet, men fikk beskjed om at det ikke gikk, men at de kunne tilby meg og få omlevert en ny PC med samme spesifikasjoner. PC-en var av forrige eier oppgradert fra 512 MB RAM til 768 MB etter kjøpet. Jeg fikk derfor ikke mer enn 512 MB RAM siden de ikke ville sette inn den brikka på 256 som stod i den gamle. Men alt det andre var tilsvarende eller bedre. Nå, noen måneder etterpå begynner PC-en og få problemer. Igjen! Problemene nå er noen nesten like problemer med skjermen og et problem med at PC-en sannsynligvis blir overopphetet. Den slår seg av under spilling og har sett at temperaturen kryper over 100 grader ved f.eks. mario-/tetris-spilling. Jeg sendte en mail til butikken og spurte om hva jeg kunne gjøre selv for å fikse dette, og da slippe å levere den inn? De ba meg rense vifta og å sette på ny kjølepasta, noe jeg allerede hadde prøvd tidligere. Så jeg svarte med å spørre høflig om å få hevet kjøpet på PC-en siden jeg begynner å bli lei av at jeg må levere inn til reparasjon hele tida. Mye på grunn av at den er meget viktig for skolearbeidet siden alt av lekser og mesteparten av arbeidet på skolen skjer på data. Jeg får da svar om at jeg ikke kan det siden garantisakene ble slettet da jeg fikk omlevert ny PC. Alle disse reparasjonene har kostet meg noen hundre kroner i frakt(ca. 180 kroner hver gang) og en del uker i tapt skoletid uten PC(og generell tid uten PC).

Mine spørsmål er da:

1. Er det sant det han sier om at jeg nå må levere den inn 4 ganger til før jeg kan få hevet dette kjøpet?

2. Har jeg ingen rett på erstatning av tapt tid og penger i det hele tatt på grunn av dette?

3. Finnes det evt. noe jeg kan gjøre for å få hevet dette kjøpet og få pengene tilbake? Kom gjerne med tips som kanskje kan funke. (Er ikke ute etter noe svindletips, men noe lovlig jeg kan gjøre for å få butikken til å innse at det kanskje er den beste løsningen for begge)

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...