Gå til innhold

Kan CPUer ta fyr / eksplodere?

loathsome

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter her og overklokker min Conroe ( :cool: ), og min meget "smarte" venn påstår at CPUen kan ta fyr / sprenge dersom jeg ikke er forsiktig nok.

Jeg mener derimot at den bare slår seg av. (Er en Intel Core 2 Duo E6600).

Vi har begge sett filmen der de fyrer opp en AMD og en Intel-prosessor uten vifte og de tar fyr.

Kan noen med greie på dette (nerder :p) svare på dette? :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gamle prosessorene kunne ta fyr / eksplodere.

Så en film der de testa det, både Intel- og AMD-prosessorer sprengte hull i hovedkortet :p

Testa uten vifte (glemte den) på min C2D, og eneste som skjedde var at den slo seg av etter en liten stund. Og den er overklokket nokså høyr. På med viften og den funket helt fint.

Lenke til kommentar

Glemte en gang å koble til vifta på 2500+ Barton prosessoren min, og den skrudde seg også bare av etter en stund, med en temperatur rundt 100-110 grader. Har tidligere sett en film av en Pentium 4-prosessor som fortsatte å kjøre helt uten kjøling, men skrudde multiplieren ned til 1.

Lenke til kommentar
Min gamle tok fyr da jeg klokket den. Uten kjøling riktignok...  :hmm:

dog den var dekket med støv og lodotter, og det var en gammel AMD sempron [ett eller anna] om jeg husker riktig...

7435362[/snapback]

Det er de tsom skjer hvis en cpu "tar fyr", det er sjeldent selve CPUen som brenner (det er nesten umulig å få til å sette fyr på en prosessor. Ettersom den er laget for det meste av metallet silisium, metall (tenker på heatspreaderen som jeg tror er aluminium) og printkortet, som jeg ikke vet hva er. Printkortet vil nok sannsynligvis smelte når det når en temperatur på et par hundre grader. og aluminiumet krever temperaturer på nesten 1000 grader. silisiumet vet jeg ikke noe om, men siden det er et metall, tror jeg det krever en del hundre grader.

Konklusjonen er: CPUen kan ikke ta fyr av seg selv, når den bare får energi gjennom hovedkortet, men om det er noe utenom som gjør at den pumper flere volt gjennom seg, mens det ligger noe som er lettantennelig oppå CPUen, så ja, da kan du starte en liten brann med den. Ellers er det vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...