m3 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Jeg kjøpte mitt første speil refleks for et par uker siden Canon 400d med kit linse og jeg synes kameraet er alt i alt veldig bra og bruker vennlig for en nybgynner som meg. Jeg synes ISO støyen – eller mangelen på den – er som natt og dag forhold til mitt kompakt kamera og hastigheten kan sammenlignes mellom en Ferrari og gammel sliten Mazda. Men jeg synes bildene blir ikke like skarpe som jeg hadde forventet fra en 10 Mpix dSLR. Jeg vet ikke hvor vidt det har med Canon eller generelt med speil refleks kameraer å gjøre. Jeg har sett på bilder fra samme kameraet med 17-85 mm IS og jeg synes heller ikke de bildene ble så skarpe som jeg forventet av et slikt kamera! Men de blir en del bedre etter oppskarping i bildebehandlingsprogrammer. Sånn som jeg har forstått det så trenger de fleste digitale bilder oppskarping for å se skarp ut på skjerm og i utskrift. Og hvis jeg har skjønt det riktig så utfører speil refleks kameraer mindre oppskarping enn kompakt kameraer som default i kameraet. Men jeg lurer på om det er noe som jeg gjør feil med tanke på fotograferingsteknikk eller om det er Canon som er årsaken…!? Jeg vet at jeg ikke har den skarpeste linsen på markedet (kit linsen) men som sagt så synes jeg ikke andre linser er skarpe de heller. Og jeg vet at man kan blende ned til F8 men jeg synes ikke det har hjulpet. Derfor har jeg lyst å finne ut hvor årsaken ligger: 1. Kamera merke/modell 2. Generelt speil refleks 3. Fotografen (undertegnede) 5. Skjermen min (15” LCD Bærbar) 4. Eller digitaliseringsprosses generelt. Jeg legger ved et par bilder for å vise hva jeg mener. ISO 400 Lukkertid 1/125 Blender F 7,1 Objekt 18-55 mm ved 22mm Før og etter oppskarping ISO 1600 Lukkertid 1/6 Blender F5 Objekt 18-55mm ved 41mm Før og etter oppskarping Edit: Er det noen som kan legge ut sammenligningsbilder mellom en kit objekt og en fast objekt. Eller legge lenke til en side med sammenligning Endret 28. november 2006 av m3 Lenke til kommentar
dynamic Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Når det er mørkt kan autofokusen ha vanskelig for å finne fokuset. Brukte du manuell, kan det hende at du ikke så godt nok. For når man er ganske ny med speilrefleks er det veldig vanskelig å få skarpe bilder når det er mørkt. Har erfart det selv. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) For det første kan man vel hevde at "problemet" ligger i din oppfattelse av hva speilreflekskamera gjør/leverer. Dette kan jo spesielt være tilfelle om du fra før har vært vant til kompakte digitalkamera- hvor brorparten gjør en hel del ninjatriks i kamera for å "sminke" bildet så det oppleves profft og spenstig. Som regel dreier det seg om voldsom skarping av konturer, økning av kontraster og fargemetning. Speilreflekser har jo stort sett vært myntet på entusiaster og proffbrukere til nå, ofte mennesker som vil vite at kamera har et nøytralt utgangspunkt- og de fleste av produsentene har således tradisjonelt sett lagt seg på den linja (i endring dog). Nå vil jeg si det er vanskelige eksempler du viser til, bildene er tatt under utfordrende lysforhold- og det du nevner som brukte instillinger på det siste bildet kan jo problemene komme av alt fra lave lukkertider til nevnte fokusproblematikk. Når det i tillegg kan være mulighet for at du har fått et særdeles rævva variant av kit-optikk (som jo ikke er all verdens i utgangspunktet) er det duket for usikkerhet. Prøv iallefall annen optikk om du får muligheten, og under mer kontrollerte lysforhold. Endret 28. november 2006 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
whoi Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Jeg synes ikke eksemplene var så gale egentlig jeg. Du har jo plukket ut biter som er ganske langt unna. Jeg kom fra kompaktkamera (Sony P150), og når jeg så mine bilder med Nikon D50, så ble jeg litt skuffa. Jeg følte at bildene fra P150 var mye skarpere. Nå når jeg ser bildene fra P150'n så synes jeg bildene er unaturlige. De er veldig skarpe, og det går ut over f.eks den myke huden til mennesker. Jeg synes også det siste bildet ditt ble alt for skarpt etter den prosessen du brukte på det. En mellomting hadde nok vært bra. Jeg er enda ikke så veldig flink til bildebehandling, så jeg lar det meste være i sin originale form selv om de hadde sett bedre ut med små endringer. Edit: Her kan du se et utsnitt av et bilde tatt med 50mm f/1.8, i original form og med litt oppskarping. Det er ikke krystallklart selv med fastobjektivet. Endret 28. november 2006 av Blurpy Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Sensorbrikka i kamerat registrerer kun en farge per pixel, 50% av pixlene registerer grønn, 25% rød og 25% blå. Prosessen som skal til for å gjøre pixlene RGB gir ikke helt presist resultat så ingen bilder er i utganspunktet helt skarpe. I prosessen fra RAW bilde til ferdig JPG vil kamera legge på oppskarping, hvor mye avhenger av kamera modell og innstillinger. Speilrefleks er ofte mer forsiktig med oppskarping en mange kompakt kamera. Oppskarping er en destruktiv effekt og mange vile gjerne gjøre dette i ettertid med bedre kontroll og individuell justering for hvert bilde. På ditt kamera er det muligheter for å justere oppskarping til en viss grad, sjekk manualen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå