Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har et lite spørsmål ang. minnestøtten i W2k3 (Enterprise edition). Leser på Wiki at Enterprise Ed. (32bit) har støtte for 32gb ram. Det jeg lurer på er om dette stemmer i praksis? Klarer 32bit versjonen faktisk å utnytte alle 32gb'ene, eller er det bare enda en "halvsannhet" fra MS sin side?

Takk for svar!!

Endret av gummitarzan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Har et lite spørsmål ang. minnestøtten i W2k3 (Enterprise edition). Leser på Wiki at Enterprise Ed. (32bit) har støtte for 32gb ram. Det jeg lurer på er om dette stemmer i praksis? Klarer 32bit versjonen faktisk å utnytte alle 32gb'ene, eller er det bare enda en "halvsannhet" fra MS sin side?

7378792[/snapback]

Windows klarer det, men det spørs i hvilken grad 32-bits programmer klarer det. Men det er klart, kjører du mange programmer så klarer du fylle minnet. Effektivt blir det dog ikke, så jeg vil heller anbefale 64-bit. Forøvrig har ikke 64-bit standard-edition begrensningen på 2GB heller.

Lenke til kommentar
Mener å huske det er noe sånt som at en prosess(eller tråd?) kan bruke opptil 2 eller 4gb ram. Så hvis du har mange prosesser gående vil du kunne klare å utnytte det.

7605057[/snapback]

Som standard 2GB, i praksis omlag 1,7GB. Dette kan økes til 3GB med en parameter i boot.ini (/3GB). For å benytte minne over 4GB må man spesifisere /PAE i boot.ini, men for store mengder fysisk minne blir dette likevel ikke spesielt effektivt. Skal man bruken noe særlig mer enn 4GB minne i en server så er det min klare oppfatning at det kun er en ting som gjelder: 64-bit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter med en HP server med 6GB minne, denne skal kjøre MS SBS 2003 Premium R2, x86 versjonen. Lurte litt på denne /PAE, er det noen her som har prøvd denne? fungerer det faktisk? Det er kjedelig om man må sitte igjen med 2GB minne som ikke får vært i bruk

Leste noe om at /PAE bare støttes av 2003 datacenter edition og enterprise edition, noen som har prøvd den i noen av de andre 2003 Server OS'ene?

Lenke til kommentar
Jeg sitter med en HP server med 6GB minne, denne skal kjøre MS SBS 2003 Premium R2, x86 versjonen. Lurte litt på denne /PAE, er det noen her som har prøvd denne? fungerer det faktisk? Det er kjedelig om man må sitte igjen med 2GB minne som ikke får vært i bruk

Leste noe om at /PAE bare støttes av 2003 datacenter edition og enterprise edition, noen som har prøvd den i noen av de andre 2003 Server OS'ene?

7679106[/snapback]

/3GB og /PAE er begge deler støttet i Small Business Server.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...