Gå til innhold

Raw eller jpg?

Anbefalte innlegg

Hei, var på skolen i dag og snakket med en klassekamerat.

Han mente at raw filer lagde mer støy enn jpg filer. Altså han mente at man burde ta bilder i jpg. Jeg derimot trodde at raw bildene ble mye bedre i tillegg til mulighetene for justeringer.

Så lurer jeg på, hva er fasiten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han mente at raw filer lagde mer støy enn jpg filer. Altså han mente at man burde ta bilder i jpg. Jeg derimot trodde at raw bildene ble mye bedre i tillegg til mulighetene for justeringer.

7378667[/snapback]

Jeg vil nok si at han kompisen din får tro hva han vil :)

Bruker KUN RAW når jeg fotograferer.

Er nok en grunn til at det er fler fotografer som bruker RAW enn de som bruker JPG.

Andreas

Lenke til kommentar

Bruk RAW. Man får så utrolig bedre kvalitet på bildene.

For hver justering i man gjør i Photoshop, eller et annet program, med et jpg-bilde, så dannes det mer støy. Dette skjer ikke med Raw-bilder.

Læreren min i foto forklarte meg dette. Er ikke helt sikker på om det er 100% riktig, men tror det var det han sa.

Lenke til kommentar

7378667[/snapback]

Han har rett til en viss grad. JPG fra Nikon D50 er fantastisk "rene" selv ved ISO1600. Åpner man rawfila i Nikon Capture eller Adobe Camera Raw ser man at det faktisk er en god del støy. Denne støyen fjernes fantastisk effektivt i kameraets JPG-motor. Jeg erfarer det samme med D80.

Lenke til kommentar
Jeg føyer meg til dem som kun skyter med RAW-format med D&0'en min. Til støyfjerning bruker jeg et plugin i PS som heter NEAT-Image som jeg vil tro gjør jobben like bra som softwaren i kameraene.

7384782[/snapback]

Får man dette NEAT-Image gratis? Eventuelt hvor?

Lenke til kommentar
Jeg føyer meg til dem som kun skyter med RAW-format med D&0'en min. Til støyfjerning bruker jeg et plugin i PS som heter NEAT-Image som jeg vil tro gjør jobben like bra som softwaren i kameraene.

7384782[/snapback]

Får man dette NEAT-Image gratis? Eventuelt hvor?

7385416[/snapback]

Neatimage er ikke gratis, men en demo kan lastes ned fra neatimage sine sider.

Lenke til kommentar

Jeg legger ved to artikler om samme tema... Den første er skrevet av Ken Rockwell. I samme artikkel lenker han til en annen med et annet syn enn han selv, den du kan lese her

Som du kan se så er det ingen absolutte svar men hvis du leser de to artiklene og tester litt selv så finner du ut hva som er best for deg.

Endret av m3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...