Tmz Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hei Jeg tenkte jeg skulle oppgradere pcen min siden jeg lagger endel i noen av de nyeste spillene. Vil helst ikke bruke unødvendige penger, og oppgraderer kun det som er nødvendig. Hovedkort: MSI k8N Neo2 Platinum (MS-7025) Cpu: AMD Atholon 64, 2000 MHz (10x200) 3200+ Ram: Kingston Dual DDR SDRAM 2 x 512 MB Skjermkort: Geforce 6600GT 256 MB Lydkort: Creative X-FI Hvor er flaskehalsen? Forresten, ingenting er klokket, noen som vet om det lønner seg å klokke noe av dette? Ja ihvertfall, vil ha mest ytelse for så lite penger så mulig.. På forhånd takk. Endret 28. november 2006 av Tmz Lenke til kommentar
fredblic Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 jeg tror ikke det er noen spesiell flaskehals i det systemet der, det er bare jevnt over litt utdatert. men vis jeg skulle tippe så ville jeg si at det var prosessoren din som skaper mest trøbbel. men også skjermkort kunne ha godt av en oppdatering... Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Ville nok sett om du får klokket litt av dette, for å se hvor langt det holder. Ingen tvil om at du ikke vil få noen toppytelse, men litt bedre i alle fall. Det billigste er kanskje å se etter en brukt X2 3800, begynne der, og se hva du har råd til av skjermkort. Der kan du fint flaske til litt, om du har råd, siden pci-e kommer til å holde lenger enn socket 939.. Der ville jeg kanskje gått for et 7950 GTO, som fint kan klokkes til GTX hastigheter i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Overklokk prosessor, overklokk grafikkort. Det er verdt et forsøk: Hvis du kan leve med prosessoren og grafikkortet en måned til, sparer du opp til tusenlappen... Til mitt nVidia GeForce FX 5700 grafikkort bruker jeg "PowerStrip" -- som overkjører alle kontrollpanel til nVidia. nVidia sine kort liker noe overklokking, selv om nVidia IKKE liker at du overklokker. Uten PowerStrip kan du få noen kjepper i hjulene -- slik som meldingen: "The test failed to run at the selected clock frequencies. Please lower your setting and try again" -- som man får uansett, dersom man bruker ett eksternt program til å åpne overklokkingsfunksjonen til nVidia's drivere, som kan finnes i de avanserte instillingene for "Skjerm". For å forbigå problemet, brukte jeg PowerStrip -- som lar deg bestemme klokkefrekvensen, og som overkjører nVidia's instillinger. Når jeg sjekker nVidia sine instillinger, så er de korrigert etter PowerStrip. Men hvis jeg deretter setter instillingene tilbake til standard -- i nVidia sitt panel for overklokking, kommer meldingen: "The test failed to run at the selected clock frequencies. Please lower your setting and try again" Det er uansett ikke vanskeligere enn å trykke på "detect my optimal clock frequencies" i nVidia sitt panel, for å revertere tilbake til standard instillinger; uklokket tilstand. Til prosessoren bruker jeg FuzzyLogic 4.0 -- et produkt som kan lastes ned fra MSI-hjemmesiden -- med *noe* om og men. (Det er ingen forskjell mellom to Fuzzy Logic 4.0 versjoner, selv om hjemmesiden til MSI gir inntrykk av at de trenger sinnsvakt mye informasjon for å la deg laste ned vidunderet.) Jeg kjører skjermkortet mitt på: 460 mhz kjerneklokke (425 standard) og 1008 mhz minneklokke (1000 standard) Med min 1.8 ghz prosessor fant Fuzzy Logic 4.0 rask ut at jeg trygt kunne kjøre på 2.2 ghz -- uten at maskinen går varm, choker eller gjør rare ting. FuzzyLogic har en standard "Auto" overklokkings-test som finner ut den høyeste overklokking-frekvensen du kan kjøre trygt -- uten å ta hensyn til varme. PC-en vil skru seg av ved for høy varme, noe du bør følge med på i Fuzzy Logic en tid. Over 80 grader er gale for PC-en min -- ved 85 sier den god-natt, og starter på nytt. Uansett -- Etter at Fuzzy Logic 4 har gjennomført testen-- har testet frekvenser helt til prosessoren ikke klarer å sende data riktig -- så lagres dataene, før maskinen kontrollert las krasjes, og startes på nytt. Etter det kan du bare trykke på "Turbo"-knappen for å automatisk kjøre høyeste trygge instilling; omtrent 25% lavere overklokket enn max overklokking. Uten overklokking kan jeg ikke spille NWN2 -- med overklokking går det som tohåndsverd gjennom orkeskaller. Endret 29. november 2006 av Andre1983 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Tmz: Et Radeon X1950PRO kort og mer RAM tror jeg gjør susen i din maskin. Overklokking av prosessoren kan også hjelpe, men det er ikke nok i seg selv. Lenke til kommentar
araziel Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Med nytt skjermkort ville den jo levd litt lengre, men var jeg deg ville jeg heller klokket så langt det går og spart opp lit spenn til en ny pc. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Aah, det er jo AGP-hovedkort. Glem det jeg skrev, følg rådet til araziel. Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Clock prosessoren og vent til x1950 pro kommer til agp (skulle bli en gang over nyttår), så kjøper du det. Da har du en pc som holder en gos stund fremover. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Med nytt skjermkort ville den jo levd litt lengre, men var jeg deg ville jeg heller klokket så langt det går og spart opp lit spenn til en ny pc. 7382570[/snapback] Når du sier ny pc, mener du da, hovedkort,cpu,minne og skjermkort eller alt? Hvis jeg kjøper en ny cpu, nytt hovedkort og et nytt skjermkort vil det duge da? Takker for alle svar Edit: Angående overklokking, er det veldig risikabelt? Tenker da på cpu og skjermkort Endret 29. november 2006 av Tmz Lenke til kommentar
Dauemannen Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Med nytt skjermkort ville den jo levd litt lengre, men var jeg deg ville jeg heller klokket så langt det går og spart opp lit spenn til en ny pc. 7382570[/snapback] Når du sier ny pc, mener du da, hovedkort,cpu,minne og skjermkort eller alt? Hvis jeg kjøper en ny cpu, nytt hovedkort og et nytt skjermkort vil det duge da? Takker for alle svar Edit: Angående overklokking, er det veldig risikabelt? Tenker da på cpu og skjermkort 7386400[/snapback] Ja, du trenger ikke nytt kabinett, DVD-brenner, harddisk og sånn. Men du trenger ny ram. Du bruker ddr(1)-ram, mens C2D (og AM29) bruker ddr2-ram. Overclocking er ikke veldig risikabelt hvis du holder deg innenfor rimelighetens grenser. Så lenge du ikke justerer opp spenningen, og sørger for at prosessoren ikke blir for varm, skulle det meste være bra. Men med en gang du overclocker, mister du garantien. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Ok får overklokke litt, mens jeg venter på penger til ny hardware. Men er socket AM2 bedre en Socket 939 som jeg har fra før? Jeg har også hørt at PCI-Express gir bedre ytelse en AGP kort, hvis det stemmer burde jeg kjøpe et nytt hovedkort med en PCI-express slot. AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB og f.eks dette skjermkortet Gainward Geforce 7950 GT 256 MB Ram har jeg ikke peiling på, var så mange forskjellige kategorier. Også trenger jeg et stabilt hovedkort som støtter alle de andre komponentene. Endret 29. november 2006 av Tmz Lenke til kommentar
Kasu Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Hvis du først skal kjøpe nytt hovedkort og prosessor, så er nok det eneste riktige å gjøre å kjøpe en Core 2 Duo Helt klart best på markedet, for ikke å snakke om at de klokker ekstremt lett. Kjøp en E6300 eller E6400 (ettersom hvor mye penger du har). Mange tidligere gode forslag på skjermkort her, jeg syns nok at 7900GTO er et godt valg Kokker også helt ekstremt. Asus P5B godt, stabilt og klokkevennlig hovedkort. Bygde PC for en kamerat på dette HK-et og den kjører stabilt som et fjell 7900GTO helt overlegen til prisen. E6400 eventuelt E6300 hvis det blir for dyrt. (min kjører på 3,5 GHz 24/7, under vann, men dog, mye for pengene) Corsair Twin2X2048-5400C4 dette ramsettet klarer nok i alle fall 400MHz (800 effektivt) d.v.s. at du kan få en E6400 opp på 3,2 GHz (i alle fall) og en E6300 opp på 2,8 GHz. Endret 29. november 2006 av Sir Eatsalot Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Nå er ikke jeg akkurat så god innen klokking så det tror jeg det blir lite a, men thx anyways... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå