Tunky Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Heisann. Tenkte å komme med et par små middagstips som har slått gjennom hos mange jeg kjenner. Shepard`s Pie (takk til Ueland for navnet) 1) Du tar en potetstappe-pose og lager den etter oppskriften (evt. lager hjemmelaga potetstappe) 2) Du finner fram noe kjøtt og noen grønsaker du syns er gode og blander det i potetstappa. 3) Du legger dette i en ildfast form. 4) Rasper ost og strør oppå 5) Steker på 220C i 10 min. eller til osten er gylden Personlig syns det var dritgodt når jeg hadde wok-grønsaker og smårettskinke i. Men du kan bruke hva slags kjøtt du vil (noen må stekes på forhånd) og hva slags grønsaker du vil. Pølse og makaroni-grateng 1) Kok makaroni etter oppskrift på pakken. Hell av vannet 2) Skjær 2 middagspølser i skiver og bland med finsnittet purre (eller en annen grønnsak) og kokt makaroni 3) Smør en ildfast form. Hell makaroniblandingen i formen. 4) Visp sammen egg, melk, salt og kryddere du liker og heller over. 5) Strø over ost 6) Stek på 180C i ca 30 minutter. Variant av Spaghetti m/kjøttsaus Du trenger: 1 pk kjøttdeig 250g spaghetti 1/2 pose tomatsuppe Slik gjør du: Kjøttdeigen brunes i steikepanne Spaghettien og tomatsuppa lager du samtidig. Ha 1 liter vann og 1 ts salt i en gryte. Når vannet fosskoker har du i spaghettien Spaghettien skal fosskoke (uten lokk) i 5-6 min. Hell alt i en sil, så i serveringsfatet (elle rtilbake i gryta) Ha litt margarin eller olje over, og rør rundt. Tomatsuppa skal lages eter oppskriften bakpå, men med bare 4 dl vann. Blir sausen litt tykk, ha i 1 dl melk. Når suppa (sausen) er ferdig, har du i den brunede kjøttdeigen. Servèr med fersk loff. Stekt ris (Con Chien) Du trenger: 200g reker 100g skinke 100g grønnsaksblanding (frossen) 2ss olje 4dl kokt ris 1ts salt 1ss sukker 1/2ts pepper Andre krydder 2 egg Rens rekene og skjær skinka i terninger. ha olje i en gryte eller en stekepanne, ha i risen, reker, skinke og grønnsaker. Bland godt. Bland krydderiet i en skål, og ha det sammen med det andre. Rør godt i ca. 3min Ha i ett egg om gangen og rør godt i ca. 2 min. Servèr med soya-saus. Dette er også godt med litt skinke. Det går også ann å lage en omelett eller en eggerøre som du deler opp og har i istedenfor å blande i ett og ett egg. Dette var mine middagstips - som ikke burde være for vanskelige. Endret 28. november 2006 av Knut_ Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Nummer 1 heter forøvrig Shepard`s Pie og er ganske så godt å spise Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Ok. Vet ikke noen navn på disse, så jeg ga de navn etter hva det er i. EDIT: Jo. Visste jo navnet på Stekt ris. Endret 28. november 2006 av Knut_ Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Fine oppskrifter. Ser for meg at kokt makaroni med en taco-blanding i lamme(60/40 makaroni/tacokjøtt) med makaroni nederst og taco øverst kan være godt. Gratineres selvfølgelig. Lenke til kommentar
asoris Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 God Paprikakylling til 4 pers. Tilberedningstid: 15-20 min. Steketid: Ca 20 min. 1 grillet kylling. 50-75g bacon. 1ss smør. Salt, pepper. Paprikapulver. 2 løk. Ev.2 fedd hvitløk. 1/2 rød paprika. 1/2 grønn paprika. 4 modne tomater eller 1/2 boks tomater(225g). 2-3dl yoghurt naturell. Ev.persille, gressløk, basilikum, merian. Rens kyllingen, skjær kjøttet i ganske små biter. Stek strimlet bacon. Krydre med salt, pepper og paprikapulver. Rens løk, paprika og ev. hvitløk. Skjær løken i skiver, paprikaen i strimler og knus hvitløken. Ha grønnsakene i baconfettet og tilsett flådde tomater, delt i fire eller hermetiske tomater uten saft. Tilsett yoghurt og la retten surre over svak varme, 10-15 min. Ha i kyllingbitene og la retten bli gjennomvarm. Smak til med friske eller tørkede krydderurter. Serveres med kokt ris, potetmos eller loff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå