Gå til innhold

Hvorfor har vi to språk i norge?


glad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nynorsk er ikke noen dialekt. I likhet med bokmål.

 

Men det finnes de som snakker tilnærmet likt. I for eksempel Hordaland, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Rogaland.

7382100[/snapback]

 

Men i motsetning til nynorsk så ligner bokmål mye mer på flere dialekter enn nynorsk som stort sett ligner på bygdesunnmørsk og nordre del av Sogn of Fjordane.

 

Dykk hatar nynorsk avdi dykk er hjernevaska av rikspressa. Eller berre er i trassalderen.

 

Eg hadde nynorsk som hovudmål i 9 lange år. Men eg las så mykje bokmål til kvardags at eg bytta til det. Det angrar eg på i dag, for eg kan sjå at nynorsk ligg mitt talemål mykje nærare og er det skriftmålet som det er naturleg for meg å skriva.

 

I dag beherskar eg ikkje nynork noko særleg bra :(

7383697[/snapback]

Vet av mange som deg som bytta til bokmål, men ingen som angrer på det.

 

 

To/tre timar i veka!? Har aldri hatt noko meir enn to/tre timar med sidemålsundervisning i ÅRET. Hmm... (Må vere fordi vi generelt sett er smartare?)

Nå SKAL det vel være mer sidemålsundervisning (dessverre) enn som så... men generelt sett smartere?

Da må du være unntaket...som framstiller det som fakta at nynorsk er mye bedre å ordlegge seg på. Vissvass kaller vi det på godt bokmål...

 

Hadde det nå enda vært slik at folk hadde hatt plenty tid og undervisning stort sett fraværende, så kunne vi sikkert pugget litt nynorsk for å pine ihjel litt tid...

Men faktum er at i dagens verden så er det så utrolig mye mer som kan læres og som er ufattelig mye viktigere enn nynorsk.

Av alle språk i verden så er kanskje nynorsken det språket det er minst viktig å lære seg. Swahili kan det i hvertfall hende at en får bruk for ved en anledning. Det har ennå ikke skjedd at noen har hatt bruk for nynorsk... det behovet er noe nynorskfundamentalistene holder i live selv.

Svensk, dansk, kinesisk, japansk, fransk, samisk, tysk, spansk, italiensk, hebraisk, russisk, finsk... alle disse språkene og mange hundre til hadde vært mer nyttig...

I tillegg kan vi nevne diverse datakunnskaper, mer fysisk fostring, nett etikette, fjellvettregler og foto... Mye mer nyttig...

 

Det er på svært høy tid at nynorsken blir en fotnote i nyere historie...så kan de med spesielle interesser ta nynorsk som eget studium.

Lenke til kommentar

Tråden handler om att vi har to skriftspråk, men i nyere tid har vi fakisk tre. Leste om ei skole nede i Oslo område hvor det var tillat å skrive "SMS/chat-språk" på innleveringer å tentamener. Og dette er mye verre en nynorsk og bokmål (skriver nynorsk selv, men ikke på forum).

 

Hvordan skal det gå når hvis det blir allment tillatt å skrive SMS/chat forkortinger. Generasjoner som er før oss kommer til å slite sterkt med å forstå tekster som blir skrevet, å mest sannsynelig vil det språket vi snakker forandre seg med skriften. Er ingen logikk i hvordan man skal si ordet "skal, hvis det skrives "skl". Eller "hahaha" når det skrives "lol".

 

Og dere som kritiserer nynorsk så hardt. Det handler ikke om hvordan "du" snakker, men hvordan landet snakker. Nynorsk blei laget for at folk i landet lettere skulle forstå hverandre. Nynorsk er bygd opp av alle dialekter i landet, og selv om majoriteten i landet snakker bokmål er det langt fra alle.

Endret av maxM
Lenke til kommentar
Bruk nynorsk så mye dere bare orker... det holder ikke i lengden. Resten av oss blir bare irriterte og gidder ikke høre på anyways  :!:

7388735[/snapback]

Jeg regner med at folk flest er såpass utvikla at dei ikke blir irritert når dei leser nynorsk.

7388800[/snapback]

Du har så gøye koblinger. Å være utviklet kobles med å ikke la seg irritere over et språk, å nekte å lese nynorsk kobles med umodenhet. Det er en knallteknikk, enten så er man enig med det du skriver, ellers så er man umoden/lite utviklet.

 

Trur du ikkje at "nynorskere" blir irritert av å lese språket dykkar heile tida? egoist....

7388845[/snapback]

Fullt mulig, men vi består av omtrent 9 ganger flere mennesker enn dere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...