Gå til innhold

Hvorfor har vi to språk i norge?


glad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At DU ikke får bruk for nynorsk er ikke interessant. Du lærer mye du ikke får bruk for.

7383971[/snapback]

Men jeg har ikke sagt at jeg liker det heller...

 

Det er en del fag man egentlig bare kunne ha lært halvparten av det en lærer, og noen andre, burde en ha lært noe helt annet.

 

Jeg mener at man burde få et valg om man vil ha bokmål eller nynorsk på skolen.

Har du lyst på nynorsk skal du få lov til det, og omvendt.

 

Er det noe en ikke har bruk for, så er det å kunne skrive på to forskjellige måter på ett språk...

Lenke til kommentar
At DU ikke får bruk for nynorsk er ikke interessant. Du lærer mye du ikke får bruk for.

7383971[/snapback]

Argumenterer du for unødvendig kunnskap eller imot nynorsk nå?

7384789[/snapback]

Poenget er at skolens oppgave ikke ensidig er å gi elevene "nødvendig kunnskap", men også gi elevene en allmenndannelse og brei kunnskap og kompetanse. Jeg ser på det som helt naturlig at man lærer å skrive sidemål på skolen. Så kan man diskutere om det er riktig å ha en egen karakter i sidemål, det er jeg ikke så sikker på.

 

Man ser jo til tider på dette forumet at det er nødvendig med sidemålsundervisning. Enkelte forstår jo knapt nok nynorsk! jeg vet at flere brukere som til vanlig skriver nynorsk skriver på bokmål på dette forumet fordi dei har fått klager fra andre brukere på nynorsken. At folk har problemer med å lese nynorsk viser vel at det er nødvendig med undervisning i sidemål?

 

Jeg nevnte eksamen i sidemål. Og det er vel dette dere egentlig klager på?

Lenke til kommentar

Det vi klager på er at vi mister verdifull undervisning i hovedmålet og de andre temaene i norsktimen og at vi får en ekstra karakter (og en ekstra eksamen (pluss karakter)) å bry oss om. Å fjerne karakteren/eksamen hadde selvsagt vært tåpelig, da ingen hadde brydd seg om faget.

 

At så mange sliter med nynorsk kan ha noe med at det er et språk tatt fra en liten gruppe dialekter, for det meste på vestlandet, blandet med norrønt, som gjør at de fleste norske elevene (spesielt de i storbyene) ikke har noe forhold til språket som 10% av landet har som hovedmål.

 

Det er inspirerende å se at flere og flere går vekk fra nynorsk og går over til bokmål, for en gangs skyld fungerer ignoranse som et bindeledd.

Lenke til kommentar
At DU ikke får bruk for nynorsk er ikke interessant. Du lærer mye du ikke får bruk for.

7383971[/snapback]

Argumenterer du for unødvendig kunnskap eller imot nynorsk nå?

7384789[/snapback]

Poenget er at skolens oppgave ikke ensidig er å gi elevene "nødvendig kunnskap", men også gi elevene en allmenndannelse og brei kunnskap og kompetanse. Jeg ser på det som helt naturlig at man lærer å skrive sidemål på skolen. Så kan man diskutere om det er riktig å ha en egen karakter i sidemål, det er jeg ikke så sikker på.

 

Man ser jo til tider på dette forumet at det er nødvendig med sidemålsundervisning. Enkelte forstår jo knapt nok nynorsk! jeg vet at flere brukere som til vanlig skriver nynorsk skriver på bokmål på dette forumet fordi dei har fått klager fra andre brukere på nynorsken. At folk har problemer med å lese nynorsk viser vel at det er nødvendig med undervisning i sidemål?

 

Jeg nevnte eksamen i sidemål. Og det er vel dette dere egentlig klager på?

7384989[/snapback]

Hvorfor skal det være nyttig for meg å lære nynorsk?

hadde nynorsk på u-skolen, to/tre timer i uka, jeg husker ingenting. det betyr to/tre timer i uka som kunne ha blitt brukt til noe annet produktivt.

 

Og du mener vi TRENGER nynorsk? av vilken grunn? fordi noen ikke greier å skrive nynorsk... kan ikke de få velge selv, om de vil lære nynorsk eller ikke... så kan de lære å skrive nynorsk istedet for bokmål...

Lenke til kommentar
Men blir det eigentleg noko undervisning i norsk? Kva er det norskbøkene eigentleg handlar om?

Det er lite med undervisning relatert til å lære seg nynorsk/bokmål, for lite etter mi meining, men dette blir vel ein annan diskusjon. :)

 

Ein norsklærar som ikkje klarar å skrive godt nynorsk er ikkje nødvendigvis ein dårleg norsklærar.

Poenget mitt var at ein lærar som ikkje kan det han skal undervise i, kanskje ikkje bør undervise om det emnet.

 

 

Haukeland sykehus fikk påbud om å skifte alle skilt fra bokmål til nynorsk:

Liten digresjon: Om eg ikkje hugsar feil skulle dei ikkje skifte til nynorsk, men til ein språknøytral ordbruk (du kan skrive sjukehus på både nynorsk og bokmål). Men ein kan sjølvsagt argumentere for at det er bortkasta å bruke så mykje pengar på ein sånn liten filleting.

 

jeg vet at flere brukere som til vanlig skriver nynorsk skriver på bokmål på dette forumet fordi dei har fått klager fra andre brukere på nynorsken.

For andre igjen er det den andre vegen. Dei skriv nynorsk pga. klaginga til andre brukarar.

:wee:

Lenke til kommentar
Simon Aldra: Bra forsøk. Største feilen var å skriva "skola mi" som burde vera "skulen min" (hankjønn)

7384665[/snapback]

Som eg sa, eg kan ikkje skrive bra nynorsk. :p

 

Eg skulle gjerne skrivd beire nynorsk, det er mellom anna eit ganske morsomt språk, og eg meinar det er eit veldig lyrisk språk. Men eg må bare innrømma, at eg ikkje kan skrive nynorsk.

 

Poenget mitt var at ein lærar som ikkje kan det han skal undervise i, kanskje ikkje bør undervise om det emnet.

7386632[/snapback]

Det er eg egentlig ganske enig i, men spørsmålet i denne tråden er da ikkje om lærerar er kompetente nok til å undervisa i Nynorsk, men heller om ein har behov for å lære eit sidemål i dag.

 

Personlig meiner eg, som tidligare sagt, at nynorsk som språk ikkje er like relevant i dag som det var i det nasjonalromantiske 1800-tals Noreg. Riksmålet i unionstida, var uten tvil eit meget kronglåt og uforståeleg språk for den jevne nordboar.

 

La oss vera realistiske, språket var ikke norsk, det var dansk. Og i kvardagen for 150 år sidan, var ein på langt nær like godt utstyrd for å forstå anna enn si eigen dialekt. Men i dag, er situasjonen endra. Alle nordmenn vil forstå bokmål. I dag ville ingen brukt tid på å lage eit nytt skriftsspråk, vi har ikkje bruk for det.

 

Men det er bare mi meining. :)

Lenke til kommentar

Men nå i dag er vel bokmål norsk..? eller er det slik at landsmål er Norsk og bokmål er dansk? slik som det var på 1800-t. jeg synes at skole elever burde få velge om de vil lære nynorsk eller bokmål f.esk gjøre noen annet nyttig de timen. bare min mening.

 

Mvh Skole elev :)

Endret av glad
Lenke til kommentar

Har nynorsk som hovedmål selv, men er igrunnen enig i at det blir noenlunde unødvendig med to språk fremfor ett. Argumentene for å holde på begge blir altfor tynne til å rettferdiggjøre tiden folk bruker på å lære den ekstra målformen.

 

Men når jeg ser på holdningen til enkelte arrogante kuker, både på dette forumet, og ute i den virkelige verden, er det nesten så jeg er fristet til å kjempe for å beholde nynorsken min, om så bare på trass. Utrolig hvor snevert syn på resten av Norge de typiske "Osloguttene" har.

 

Når det er sagt vil jeg tro svaret på hvorfor vi har to språk i Norge, I stor grad ligger i folks stolthet. Behovet for en egen målform er nærmest ikkeeksisterende når de ligger så tett opp mot hverandre. Problemet ligger i å la sin egen målform falle til fordel for de "andres". Denne stoltheten blusser frem nettop i slike diskusjoner som dette, fordi der alltid er en hoven allviter som påstår at ingen snakker nynorsk, eller at bokmål er så mye bedre en alle andre alternativ.

Lenke til kommentar

Vel, da er vel dei fleste av oss einige om at vi burde klare oss med eit norsk skriftspråk...

 

Så nå kan vi krangle om kven av dei vi skal kvitte oss med. og eg foreslår i lik heit med mange andre her i tråden om at vi blir kvitt sidemål, for eg ser ingen grunn til å lære bokmål :roll:

 

Evt kan nynorsk og bokmål bli slått saman til eit skriftspråk, men kven av dei skal vi ta utgangspunkt i? Same kven av dei det, eller tilogmed om dei blir ca. like mykje vektlagde så kjem nokre fanatiske nynorsk eller bokmål tilhengarar til å sutre som gale.

 

Edit:

Glad: Bokmål er ein form for norsk, nynorsk er ein annan. Landsmål fekk foresten eit nytt navn for omlag 69(?) år sidan, nemeleg nynorsk. Når mange av dykk som har bokmål til hovedmål ikkje klarer å forstå nynorsk, burde dykk ikkje istaden hatt meir nynorsk?

 

PandaMartin: Mykje einig i det du seier, og kanskje spesielt i det at å trasse "oslogutane" er god nok grunn til å holde på nynorsken. :p Men når nynorsk er hovudmålet ditt, kvifor skriv du da bokmål her på forumet?

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar

Jo, det er mulig vi burde ha mer nynorsk, men hva viss vi som ikke forstår Nynorsk heller ikke forstår Bokmål skikkelig, skal vi da ha mindre timer med Bokmål og flere timer med Nynorsk, og jeg kunne godt hatt flere timer nynorsk siden jeg ikke er så flink til det.

 

Edit: viss noen av målene skulle forsvinne så synes jeg at Nynorsk skulle falle bort, men hvorfor ikke la elever velge mål?

 

Edit2: litt offtopic men regjeringen gjorde en stor tabbe da de innførte obligatorisk valg av språklige fag, slik som Spansk, Fransk og Tysk.

Endret av glad
Lenke til kommentar
Vel, da er vel dei fleste av oss einige om at vi burde klare oss med eit norsk skriftspråk...

 

Så nå kan vi krangle om kven av dei vi skal kvitte oss med. og eg foreslår i lik heit med mange andre her i tråden om at vi blir kvitt sidemål, for eg ser ingen grunn til å lære bokmål :roll:

Vel, demokratiløsningen er at 90% skal bestemme over de resterende 10%, så da leder bokmål. Jeg er enig i at man burde fjerne den obligatoriske sidemålsundervisningen, og heller innføre det som et valgfag man kan ta hvis man er interessert i å jobbe for kommunen (evt et kurs man kan ta). Jeg vil ikke lære nynorsk, og vil heller ikke tvinge nynorskere til å lære bokmål. Jeg tror likevel at de aller fleste nynorskere hadde lært seg bokmål uansett, da det er såpass dominerende i Norge idag.

Evt kan nynorsk og bokmål bli slått saman til eit skriftspråk, men kven av dei skal vi ta utgangspunkt i? Same kven av dei det, eller tilogmed om dei blir ca. like mykje vektlagde så kjem nokre fanatiske nynorsk eller bokmål tilhengarar til å sutre som gale.

Det tror jeg ikke noen tjener på. Å blande språkene til ett vil gjøre begge to til dårligere språk som ingen vil identifisere med, evt et språk med så mange sideformer at hvert ord kan bøyes på 9 forskjellige måter.

 

Når mange av dykk som har bokmål til hovedmål ikkje klarer å forstå nynorsk, burde dykk ikkje istaden hatt meir nynorsk?

Det er vanskelig å motivere seg selv til å lære seg et språk slik at hvert 10-15. innlegg på diskusjon.no blir leselig, i tillegg til utvalgte artikler i avisen og en undertekstet film på NRK2 en gang i blant. Det har med innsats mot premie, hva har vi å tjene på å lære dette mindretallsspråket?

Lenke til kommentar

Det er nok meir de "kule" gutane som seier dei ikkje forstår nynorsk. Eg kan ikkje skrive nynorsk telfredstillanes, men det er ikkje noke problem å forstå nynorsk.

 

Kanskje ein kan anta at Oslofolk ofte har eit veldig etnosentrert syn på si eiga og andres dialektar, noke eg har opplevd til dømes på byen i Oslo.

 

Unntak finns over alt i det norske folke, men eg trur nok at desse menneskane burde læra seg å forstå nynorsk.

 

Kven her forstår ikkje nynorsk?

 

Disclaimer: Jeg skriver normalt bokmål, men tenkte det kunne være gøy å forsøke nynorsk. :wee:

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Kven her forstår ikkje nynorsk?

 

Disclaimer: Jeg skriver normalt bokmål, men tenkte det kunne være gøy å forsøke nynorsk. :wee:

7387568[/snapback]

Jeg tror de fleste forstår det meste, det er dog utvalgte ord jeg sliter med til tider. Når det gjelder artikler i aviser, så går det tregere å lese nynorsk enn bokmål, og jeg er veldig bevisst på det.

Lenke til kommentar
PandaMartin: Mykje einig i det du seier, og kanskje spesielt i det at å trasse "oslogutane" er god nok grunn til å holde på nynorsken. :p Men når nynorsk er hovudmålet ditt, kvifor skriv du da bokmål her på forumet?

7387245[/snapback]

 

 

Er nok mye fordi "alle andre gjør det", så da innretter jeg meg liksågodt etter normen. Skriver nynorsk når jeg komuniserer med folk som foretrekker det :)

Lenke til kommentar
Har nynorsk som hovedmål selv, men er igrunnen enig i at det blir noenlunde unødvendig med to språk fremfor ett. Argumentene for å holde på begge blir altfor tynne til å rettferdiggjøre tiden folk bruker på å lære den ekstra målformen.

 

Men når jeg ser på holdningen til enkelte arrogante kuker, både på dette forumet, og ute i den virkelige verden, er det nesten så jeg er fristet til å kjempe for å beholde nynorsken min, om så bare på trass. Utrolig hvor snevert syn på resten av Norge de typiske "Osloguttene" har.

7387185[/snapback]

Jeg har bodd i nord norge 9-10 år av mitt 16 år lange liv. Jeg flyttet ned til Oslo, og prater enda dialekt(kan snakke bokmål til folk i kassa osv).

Og tingen er. Jeg hater nynorsk. For et unødvendig språk.

Kan heller ha noe annet som er mye bedre å lære om, matte f.eks.

En grunn til at jeg ikke ser på NRK lengre, NYNORSK noen ganger.

Huff, blir irritert. For et sløs av skoletiden.

Lenke til kommentar
PandaMartin: Mykje einig i det du seier, og kanskje spesielt i det at å trasse "oslogutane" er god nok grunn til å holde på nynorsken. :p Men når nynorsk er hovudmålet ditt, kvifor skriv du da bokmål her på forumet?

7387245[/snapback]

 

 

Er nok mye fordi "alle andre gjør det", så da innretter jeg meg liksågodt etter normen. Skriver nynorsk når jeg komuniserer med folk som foretrekker det :)

7387608[/snapback]

 

Nå komuniserar du med ein som foretrekk nynorsk, så nå kan du skrive det. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...