Gå til innhold

Studielån kontra vanlig lån ved huskjøp.

Christian86

Anbefalte innlegg

Jeg bruker ikke så veldig mye penger har jeg funnet ut. Så jeg setter like så godt inn studielånet på høyrentekonto og lar det forrente seg. Skal studere i ca 3-5 år til, hvilket betyr at temmelig mye penger vil stå inne på den kontoen.

Er det dum ide å bruke disse, fremfor å ta opp et nytt lån, når en skal kjøpe bolig?

ps! har bsu også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge renten på studielånet er gunstigere enn renten på boliglånet virker det veldig smart å spare opp slik du planlegger. En annen fordel er at de pengene du har i banken er din egenkapital slik at du kun trenger å ta opp f. eks. 70% av boligens verdi i stedet for f.eks. 90%. Etter det jeg har forstått vil du få gunstigere rente på boliglånet dess mer andel egenkapital du stiller med fordi det er mindre risiko for banken å låne ut til deg.

Noe du må tenke på er at pengene fra lånekassen i utgangspunktet er lån. Når du står i fag vil deler av dette bli omgjort til stipend. Deler av lånet vil ikke bli gjort om til stipend dersom du krysser følgende grenser:

Har høyere personinntekt enn kr 113 027 i 2006 eller kr 116 983 i 2007.

Formuen din er større enn kr 223 600 i 2006 og kr 231 426 i 2007.

Disse satsene forutsetter at du har søkt lån og stipend for hele kalenderåret.

Hvordan formuen din regnes ut vet jeg ikke helt nøyaktig, men jeg regner med at bankinnskudd gjelder som formue selv om du har noe lån.

Dersom du har formue over de fastsatte grensene kan det være et alternativ å ha alternativ plassering for kapitalen. Dersom du har pengene i madrassen eller i bankboks vil du miste renten du ellers ville hatt og du vil få redusert realkapital pga. inflasjonen. På den annen side taper du veldig mye penger dersom du ikke får omgjort deler av lånet ditt til stipend.

Kilde: http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5562#Formue

Lenke til kommentar
Så lenge renten på studielånet er gunstigere enn renten på boliglånet virker det veldig smart å spare opp slik du planlegger. En annen fordel er at de pengene du har i banken er din egenkapital slik at du kun trenger å ta opp f. eks. 70% av boligens verdi i stedet for f.eks. 90%. Etter det jeg har forstått vil du få gunstigere rente på boliglånet dess mer andel egenkapital du stiller med fordi det er mindre risiko for banken å låne ut til deg.

Noe du må tenke på er at pengene fra lånekassen i utgangspunktet er lån. Når du står i fag vil deler av dette bli omgjort til stipend. Deler av lånet vil ikke bli gjort om til stipend dersom du krysser følgende grenser:

Har høyere personinntekt enn kr 113 027 i 2006 eller kr 116 983 i 2007.

Disse satsene forutsetter at du har søkt lån og stipend for hele kalenderåret.

Hvordan formuen din regnes ut vet jeg ikke helt nøyaktig, men jeg regner med at bankinnskudd gjelder som formue selv om du har noe lån.

Dersom du har formue over de fastsatte grensene kan det være et alternativ å ha alternativ plassering for kapitalen. Dersom du har pengene i madrassen eller i bankboks vil du miste renten du ellers ville hatt og du vil få redusert realkapital pga. inflasjonen. På den annen side taper du veldig mye penger dersom du ikke får omgjort deler av lånet ditt til stipend.

Kilde: http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5562#Formue

7377910[/snapback]

foreløpig så ser det ut til at jeg bor hjemme i minst 1-2 år til. Det er uansett å regne med at jeg tar et år til å jobbe, så EK'en øker nok enda mer da :)

er klar over de grensene forsåvidt, så ser det nok ann hva jeg gjør. Mulig jeg bruker alt jeg sparer den gangen jeg skal kjøpe, og så bruker stipendet etterpå til å nedbetale lånet fortløpende.

Lenke til kommentar
Det er dumt å la pengene stå på konto i bank.

Investér dem heller i aksjefond. Det finns massevis av gode råd på nettet om dette.

Jeg har selv investert i fond siden tidlig på 80-tallet, og har ikke tapt penger, men jeg har heller ikke blitt millionær.

7377950[/snapback]

det ligger til vurdering, men i følge planene skjer ikke det før til sommeren. Føler at det krever en del vurdering, og foreløpig har jeg ca 3,6% rente på pengene, så syns jeg får en del tilbake :)

Lenke til kommentar

Først og fremst så ville jeg fortsette å ta opp studiellån dersom du kvalifiserer til dette. Rentene på dette lånet vil ikke begynne å løpe før du er ferdig med studier, så se på det som reservekapital som du i tillegg får godskrevet renter for.

Når det gjelder huslån vs lånekassen, så er det flere ting som man må tenke på. Først og fremst så er det oversiktelig og greit å ha ett lån og ikke to. Men lån i lånekassen har endel fordeler man må være oppmerksom på. Det ligger endel "forsikringer" i dette lånet dersom man blir syk, mister inntekt osv. Man kan da få avdragsutsettelse, og i beste fall slettet noe av gjelden dersom man kommer i varig uføre. På den annen side er dette ett lån som løper over svært lang tid i forhold til beløpet man låner, så det blir endel renteutgifter allkevel. Man kan selvsagt betale mer inn i måneden enn hva lånekassen legger opp til, men det er svært få som i praksis gjør dette.

Rentemessig er ikke forskjellen stor mellom bank og lånekassen. Hvis du skal ha førstehjemslån, vil du i de fleste banker kunne låne 100% av kjøpesummen til bankens beste rente. Låner du mellom en og to millioner, vil du kunne få en rente på 4,05%. Renta på lån i lånekassen ligger idag på 3,8% (4,0 fra 1.januar), så forskjellen er ikke så stor. Da blir det en vurderingssak om man vil låne mindre til bolig, og heller bruke av studielånet. At du har klart å spare studielånet ditt vil bli sett på som veldig positivt av banken. Dette hjelper selvsagt godt når du skal kjøpe din først bolig.

Når det gjelder BSU, så bør du spare kr 15.000,- på den hvert år (forutsatt at du tjener nok til å få skattefordelen, ca kr 50.000,-). Dette er den beste avkastningen du kan få på sparepengene dine uten å ta betydelig risiko.

Lenke til kommentar

Investér dem heller i aksjefond. Det finns massevis av gode råd på nettet om dette.

Jeg har selv investert i fond siden tidlig på 80-tallet, og har ikke tapt penger, men jeg har heller ikke blitt millionær.

7377950[/snapback]

det ligger til vurdering, men i følge planene skjer ikke det før til sommeren. Føler at det krever en del vurdering, og foreløpig har jeg ca 3,6% rente på pengene, så syns jeg får en del tilbake :)

7377977[/snapback]

Ut ifra hva du skriver, så ville jeg ikke satt alt i aksjefond. Muligens ett kombinasjonsfond med en tidshorisont på 3-5 år. Aksjefond bør man ha en tidshorisont på 7-8 år.

Det du eventuelt kan gjøre er å starte en spareavtale i aksjefond. Det er en lur sparemåte, samt at du ikke må time markedet på samme måte som med ett større engangsinnskudd. Hvis du f.eks sparer kr 500,- pr mnd vil dette gi god avkastning på sikt.

Lenke til kommentar
*snipp*

7378049[/snapback]

foreløpig så er vel spareplanen per år lik dette:

regner med at jeg disponerer rundt 6500 kr per mnd etter skatt.

brukskonto får 1250 kr per mnd

BSu får 15 000 i løpet av året

høyrente får 2000 + studielån per mnd

utgangspunktet er også at når bilen selges, så går summen uavkortet til høyrentekontoen. I tillegg satser jeg på minst et jobbe år, og da bor jeg nok hjemme, så pengene går rett inn der.

Men det er et lite dillemma:

høyrentekontoen er hos Bank2, mens BSU'en er hos DNB Nor. Vil dette bety noe for meg?

Lenke til kommentar

7377950[/snapback]

7377977[/snapback]

Ut ifra hva du skriver, så ville jeg ikke satt alt i aksjefond. Muligens ett kombinasjonsfond med en tidshorisont på 3-5 år. Aksjefond bør man ha en tidshorisont på 7-8 år.

Det du eventuelt kan gjøre er å starte en spareavtale i aksjefond. Det er en lur sparemåte, samt at du ikke må time markedet på samme måte som med ett større engangsinnskudd. Hvis du f.eks sparer kr 500,- pr mnd vil dette gi god avkastning på sikt.

7378085[/snapback]

takk for rådet. Regner med at de tre bankene mine og dere får spørsmål om dette når den tid kommer :)

Lenke til kommentar

Det har ingenting å si at du har BSU i annen bank. Denne kan flyttes dersom du ønsker å ha den i den banken du tar opp lån. Du bør ikke innløse den før du har fylt den opp til kr 100'. Dette vil de fortelle deg i banken der du tar opp lån også. Grunnen er at den er så gunstig for deg, at den bør utnyttes fullt ut.

Edit:

Dersom lånesøknaden din er "litt på kanten" av hva som er forsvarlig med tanke på gjeldsgrad, hva du tåler av renteøkning og lønnsreduksjon, kan det være en fordel å ha ett lengre og "plettfritt" engasjement hos banken. Det vil da være lettere å få saken din igjennom. Er du ny kunde i banken kjenner de ingenting til evt purrehistorikk osv.

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Det har ingenting å si at du har BSU i annen bank. Denne kan flyttes dersom du ønsker å ha den i den banken du tar opp lån. Du bør ikke innløse den før du har fylt den opp til kr 100'. Dette vil de fortelle deg i banken der du tar opp lån også. Grunnen er at den er så gunstig for deg, at den bør utnyttes fullt ut.

Edit:

Dersom lånesøknaden din er "litt på kanten" av hva som er forsvarlig med tanke på gjeldsgrad, hva du tåler av renteøkning og lønnsreduksjon, kan det være en fordel å ha ett lengre og "plettfritt" engasjement hos banken. Det vil da være lettere å få saken din igjennom. Er du ny kunde i banken kjenner de ingenting til evt purrehistorikk osv.

7378137[/snapback]

med bakgrunn i dette så viderefører jeg nok forbindelsene med bankene mine i dag.

DNB fungerer nok som en BSU ordning, Yabank som overskuddsfond og Bank2 som et sparefond :)

Lenke til kommentar

7377910[/snapback]

"For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha nettoformue over disse grensene"

Slik jeg forstår det er det altså ingen grunn til å stappe madrassen full av lånte penger. Nettoformue er det du har etter at man trekker fra det du skylder lånekassa.

Lenke til kommentar

7377910[/snapback]

"For å beholde maksimalt stipend må du ikke ha nettoformue over disse grensene"

Slik jeg forstår det er det altså ingen grunn til å stappe madrassen full av lånte penger. Nettoformue er det du har etter at man trekker fra det du skylder lånekassa.

7385908[/snapback]

mer renter på meg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Men hvis du har en del formue, er det kanskje en ide, og kjøpe ikke leie bosted når du begynner å studere. Veldig mange studenter gjør det nå, og det er ganske lett å få lån i hvertfall hvis du har formue fra før. På den måten kan du både få redusert formuen, da ligningsverdien på eiendom er lav. For det andre er eiendom en bra innvestering med gode muligheter til verdiøkning, desuten vil du da bruke studielånet ditt til å betale ned på ditt eget lån, dvs. betale pengene til seg selv i stede for å gi de bort til en huseier.

Lenke til kommentar
Men hvis du har en del formue, er det kanskje en ide, og kjøpe ikke leie bosted når du begynner å studere. Veldig mange studenter gjør det nå, og det er ganske lett å få lån i hvertfall hvis du har formue fra før. På den måten kan du både få redusert formuen, da ligningsverdien på eiendom er lav. For det andre er eiendom en bra innvestering med gode muligheter til verdiøkning, desuten vil du da bruke studielånet ditt til å betale ned på ditt eget lån, dvs. betale pengene til seg selv i stede for å gi de bort til en huseier.

7475546[/snapback]

regner med at denne beslutningen treffes om 2,5 år, så forumen + studielån vil vel være på drøye 400 000 kroner da. Bsuen alene på 60 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...