tness Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Utstyret jeg bruker Asus A7N8X Deluxe/GD hovedkort Socket A nForce2SPP Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 Maxtor DiamondMax Plus 9 120 GB Sata PSU: Chieftec 340 Watt. Først gikk Seagate disken. Den ble kjøpt i juni. Ble klikking, pluss at den begynte å spinne opp igjen. Sendte den i retur. Like etter jeg sendte seagate disken, begynte Maxtor disken å lage lyder, disse lydene var høyere en på segate disken. Hørtes ut som leser hode gikk bananas inne der. Den kunne funke lenge, men hadde store problemer under oppstart. Den er så og si død nå. Sata kontrolleren finner den ikke lengre. Mitt intrykk er at IDE disker virker mere stabil og holdbar? Har jeg for liten PSU eller burde jeg montere vifter i harddisk brønnene? Har bestilt ny PSU: Hiper ATX 580W, håper denne vil gjøre jobben skikkelig. Men jeg heller til at diskene blir for varm, enda jeg kjører med åpent side deksel. Tips? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Sjekk temperaturen på diskene (med f.eks HD Tune). Kan lett komme opp i 50 grader hvis lufting er dårlig. Jeg bruker vifte og har ca 32 grader. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg har mistet 4 disker takker være en Cheiftech 360 Watt, som nå er kastet så langt på dynga som jeg klarte. Watt på en PSU er ikke viktig, det som er viktig er stabile spenninger. ATX-standard tillater 5 % avvik fra 12 volt og 5 volt, og dersom dette hopper opp og ned hele tiden vil disken dø etter en stund. Lenke til kommentar
tness Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 diskene har ligget på rundt 35-40 grader, ikke noe høyere en det. Har jo vært stabilt en god stund, men siden Maxtor disken gikk like etter seagate disken, så kan det jo være PSU som ikke er like stabil som tidligere. Kan PSU forandre egenskaper over tid? Jeg gjør nok lurt i og oppgradere PSU uansett skulle jeg tro. Er Hiper ATX 580W en ok PSU? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå