Shrek Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Kameraet (Fuji S304) lå i bilen rundt en time før jeg tok det ut for å ta et bilde. Det var middels kaldt og fuktig ute. Ingen synlig kondens på kameraet. Det var dødt. Helt dødt. Og det var ikke batteriene som var problemet, fant jeg ut etterpå. Først etter et par timer i den varme stua ble det liv igjen, selv med splitter nye batterier! Sånn kan det da ikke være, eller? Er det flere erfaringer med slikt her på dette forumet? Kameraet leveres uten noen form for veske. Kan det være et problem? Lenke til kommentar
kjelli Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Er det NiMH batterier du har i? Mvh Kjelli Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Når kamera er 'dødt' ute i kulda, betyr det som regel at spenningen på batteriene ligger under terskelspenningen for hva kamera kan operere under. Oppbevar derfor batteriene i ei varm lomme (nær kroppen) til du skal bruke dem. Kondens i kamera får du ikke før du tar et kaldt kamera inn i varmen. _________________ Knut Skarsfjord [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-11-16 20:48 ] Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 16. november 2002 Forfatter Del Skrevet 16. november 2002 Det var ikke batteriene som var problemet! Jeg satte inn splitter nye batterier når jeg kom hjem, men det var ingen reaksjon. Det må ha vært et resultat av kulde/fukt/kondens. Lenke til kommentar
kjelli Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Det er kulden som har påvirket det på en eller annen måte. Mest sannsynlig er batteriene. Det har vært masse tull med batterier til digitale kameraer. Og da tenker jeg på de som en setter løse celler i. Er det NiMH celler?? Mvh Kjelli Lenke til kommentar
Tor Rasmussen Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Men husk i alle fall at for å unngå kondens så bør man legge kamera i en lufttettpose og la både pose og kamera komme til romtemperatur inne i posen. Da unngår man kondens i kamera. Lag vakum i posen slik at det ikke er luft i den. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-16 23:41, skrev kjelli:Det er kulden som har påvirket det på en eller annen måte. Mest sannsynlig er batteriene. Det har vært masse tull med batterier til digitale kameraer. Og da tenker jeg på de som en setter løse celler i. Er det NiMH celler?? Kameraet var dødt i to timer på stuebordet med romtempererte batterier installert! Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 17. november 2002 Forfatter Del Skrevet 17. november 2002 Quote: Den 2002-11-17 00:42, skrev Tor Rasmussen:Men husk i alle fall at for å unngå kondens så bør man legge kamera i en lufttettpose og la både pose og kamera komme til romtemperatur inne i posen.Da unngår man kondens i kamera.Lag vakum i posen slik at det ikke er luft i den. Jeg tok med meg kameraet _ut_, så da skal det ikke danne seg kondens! Lenke til kommentar
kjelli Skrevet 17. november 2002 Del Skrevet 17. november 2002 Du tok kameraet fra varme til kulde? Er det ikke da det skapes kondens? Høres ut som det er noe feil med kameraet ditt, det skal virke selv om det er kaldt. Mvh Kjelli Lenke til kommentar
M-bite Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Det kan selvsagt danne seg kondens både når en tar med kamera fra varmt til kaldt og omvendt. Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft og ikke glem at det er luft inne i kameraet også. Så har du høy luftfuktighet inne og tar med kameraet ut, vil det kunne dannes kondens inne i kameraet. Normalt vil denne kondensen forsvinne etter noen timer. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 18. november 2002 Forfatter Del Skrevet 18. november 2002 Quote: Den 2002-11-18 08:24, skrev M-bite:Det kan selvsagt danne seg kondens både når en tar med kamera fra varmt til kaldt og omvendt.Varm luft kan holde på mer fuktighet enn kald luft og ikke glem at det er luft inne i kameraet også. Så har du høy luftfuktighet inne og tar med kameraet ut, vil det kunne dannes kondens inne i kameraet.Normalt vil denne kondensen forsvinne etter noen timer. Enig. Så nå går jeg her og lurer på om dette kameraet er mer følsomt enn andre modeller. Det ligger nå til temperering i bilen for å se om det tåler å være ute eller ikke :wink: Det bør kanskje inn som et eget punkt i testene? "Påskefjellstesten" Fukt og kondens er kanskje ikke et så stort problem med lommekamera som ligger i innerlomma mesteparten av tiden. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Som regel står det i brukermanualen under 'Spesifikasjoner' hvilke temperaturområde kamera anbefales å brukes i. Mitt CP 995 er spesifisert fra 0-40ºC, men fungerte perfekt i -20ºC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå