Gå til innhold

Hvordan skjøte blitzkabel til Canon

Anbefalte innlegg

Hei

Har canon 350d og en 60cm spiral blitzkabel til ekstern blitz(har canon 430 ex og skal kjøpe sigma 500 super el. canon 580ex. Denne kabelen blir for kort, så jeg ønsker innspill på hvordan denne kan skjøtes. Hvor få tak i mer ledning av samme type. Har skjøtet høyttalerledninger, tlf.ledninger, strømledninger osv. men ikke til kamera. Har ikke lyst til å kappe over denne før jeg vet om det er mulig å få tak i skjøtestykker eller lignende og ikke minst korrekt kabel/dimensjon. Noen som har gjort dette tidligere og vet hvor ting kan skaffes osv?

Regner altså med jeg må skjøte kabel, da jeg tror en blitztransmitter ikke kan brukes i mitt tilfelle. Skal ta bilde av fisk i akvarie og de 2 blitzene vil bli stående langt ut til hver side, rett ovenfor akvariet og godt over kamerahøyde. Jeg kommer til å ha kameraet nært inn til frontglasset så det er tvilsomt at signalene fra en blitztransmitter vil nå rundt og over et akvarie som er 200 cm bredt. Og den gir vel kanskje fra seg et (rødt)lys også?(hvilket kan skremme fiskene så de er borte før blitzene går av).

Om jeg uttrykker meg uklart, hvilket jeg er flink til:

Hovedtema er skjøting kabel, men tar gjerne også imot innspill vedrørende blitztransmitter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke bruke kamerablitzen, da den vil skape refleks i akvarieglasset. Derfor jeg skal bruke 2 eksterne skrått over akvariet fra sidene.

Blitz-skjøtekabel kjøper jeg gjerne hvis noen kan fortelle meg hvor jeg får tak i det til canon speilrefleks (og hva kabelen heter/produktnr. el.l.). Jeg har ikke sett annet enn denne 60cm spiralkabelen til canon, har kikket i flere kjente webshoper for foto og hardware. Trenger ikke spiralkabel, men det må passe til blitzen og blitzfestet på kameraet eller kunne skjøtes til nevnte 60cm kabel.

Har sett noen websjapper som har 3 m kabel til Canon, men det er jo med nærmest en phonoplugg, eller hva det er - og dette passer jo ikke på 350d og ekstern blitz som f.eks. canon 430ex (har bare blitzsko-feste, ingen andre inn/utganger).

Jeg er helt grønn, derfor jeg spør om hjelp. Det står vanvittig lite info om disse produktene i webshopene, samt ofte ikke bilder eller info om det er til speilrefleks eller lommekamera. Regner med dette er et tema som mange flere enn meg lurer på. Sannsynligvis flere enn; Trenger vi objektiv på speilreflekskamera? ;)

(ikke vondt ment, tenker mer på responsen i tråden der)

Endret av Datagnomen
Lenke til kommentar

Har brukt søkefunksjonen i forumet men ikke funnet svar på mine spørsmål.

Tenkte litt selv rundt dette i går kveld og fant frem til en løsning som kan funke for meg. Rett og slett kjøpe en 60cm spiralblitzkabel til og koble de i hverandre. Det blir da 120 cm kabel og løser det nevnte problemet mitt. Hva folk skal gjøre som trenger lengre kabel enn det tør jeg ikke tenke på (de koster ca kr.600,- pr stk. så om du trenger 3meter vil det bli 5 stk og koste kr.3.000,- samt at det blir ganske klumpete overganger når disse kobles i hverandre.

Hadde jeg visst dette, ville jeg valgt Nikon i stedet for Canon, da Nikon har full trådløs støtte for blitz og også har lengre blitzkabler enn Canon.

Lenke til kommentar

Skjøting av Canonblitskabel er noe dritt..

Jeg har sett en fyr som har brukt coax-kabler kombinert med en splittet spiralkabel for å skjøte, og dermed skjøtet veldig mye billigere men med risiko for å ødelegge spiralkabelen om man ikke vet hva man gjør.

men du burde jo kunne bruke en ST-E1 trådløstransmitter? Det er mye mer fleksibelt enn de spiralkablene hvis du skal ha blitsene på stativ.

Lenke til kommentar
Skjøting av Canonblitskabel er noe dritt..

Jeg har sett en fyr som har brukt coax-kabler kombinert med en splittet spiralkabel for å skjøte, og dermed skjøtet veldig mye billigere men med risiko for å ødelegge spiralkabelen om man ikke vet hva man gjør.

men du burde jo kunne bruke en ST-E1 trådløstransmitter? Det er mye mer fleksibelt enn de spiralkablene hvis du skal ha blitsene på stativ.

7383257[/snapback]

Regner med du mener ST-E2 (finner ikke ST-E1 noe sted jeg iallfall). Dersom ikke denne kan gi signaler som går rundt hjørner, og samtidig ikke avgir noe lys - kan jeg ikke bruke den. Blitzene blir ikke synlig for kamera og transmitter slik oppsettet blir hos meg (de skal stå en meter ut til siden for kameraet, og ca halv meter over og blir skjult av selve akvariet som er 2 meter bredt. Jeg dekker også med et svart teppe foran blitzene over akvariet mot meg og rommet så de ikke lyser opp meg og kamera . Det er ikke mulig å plassere de annerledes heller, da det vil gi gjenskinn i glasset og samtidig vise skygge av meg og kamera på bildet. Tro meg, jeg har prøvd mange plasseringer. Tar i dag bilde med bare en blitz plassert på denne måten og det fungerer, men pga den korte kabelen river jeg nesten ned stativet om jeg ikke tynger det veldig - og den korte kabelen blir stretchet til bristepunktet...

Lenke til kommentar
Du kan endre retningen på kamerablitsen vha aluminiumsfolie, men jeg har brukt å dempe lyset vha serviettpapir.

Det skal ikke så mye lys til for å trigge slavene.

7384537[/snapback]

Antar svaret mitt til olemm forklarer hvorfor dette ikke går. Jeg må ha det helt mørkt i rommet, ikke noe lys fra kamera - kun det lyset som er over akvariet og blitzene som også er over akvariet skrått fra sidene og pekende ned mot vannflaten. Alt dette skjult bak tykt svart teppe for å ikke skinne ut i rommet og lyse opp meg og kamera. Kameraet står også så mye lavere enn blitzene at de blir skjermet av akvariets frontglass og innholdet - så et trådløst signal måtte da kunne gå i vinkler /rundt hjørner om det skulle fungere.

Lenke til kommentar

Takk til dere som har gitt innspill her!

Ettersom jeg ikke trenger så veldig lang kabel, lander jeg på å kjøpe en 60cm spiralkabel til (disse er det bare å klikke i hverandre). Så den nettopp en plass til kr.479,- så det blir jo den billigste og enkleste løsningen i mitt tilfelle. Ettersom jeg allerede har en canon 430 ex, blir det å kjøpe den kabelen og en Sigma 500 super blitz. Sigmaen blir da satt som master og trigger 430ex.

De som må ha lengre kabel enn meg kan jo gjøre som foreslått av andre her, kjøpe en blitztransmitter eller billige radiotriggere som CWalken foreslår. Antar det ikke er så mange som skal fotografere gjennom glass eller mot speil og som samtidig trenger lange kabler osv.

Lenke til kommentar
Takk til dere som har gitt innspill her!

Ettersom jeg ikke trenger så veldig lang kabel, lander jeg på å kjøpe en 60cm spiralkabel til (disse er det bare å klikke i hverandre). Så den nettopp en plass til kr.479,- så det blir jo den billigste og enkleste løsningen i mitt tilfelle. Ettersom jeg allerede har en canon 430 ex, blir det å kjøpe den kabelen og en Sigma 500 super blitz. Sigmaen blir da satt som master og trigger 430ex.

De som må ha lengre kabel enn meg kan jo gjøre som foreslått av andre her, kjøpe en blitztransmitter eller billige radiotriggere som CWalken foreslår. Antar det ikke er så mange som skal fotografere gjennom glass eller mot speil og som samtidig trenger lange kabler osv.

7390662[/snapback]

Eller du kan følge denne linken.

POTN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...