Gå til innhold

TEST: Creative Zen V Plus

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Ganske enig der. Virker som folk ofte tror at en mp3 spiller må ligne på ipod eller så er det ikke noe bra saker, noe som vi ser mange av produsentene også har tatt inn over seg ved å kopiere designet.

Personlig har jeg aldri likt iPod av en enkel årsak - den støtter ikke WMA. Det er absolutt no-way at jeg gidd å encode alle CDene mine i enda et format og ei heller akseptabelt å re-encode det jeg har hvis sw gjør det når man kopierer musikken over. På tide til og med Macintosh innser at WMA formatet er kommet for å bli og sluker stoltheten sin og lisenserer teknologien hos Microsoft. Tross alt sitter 90% av befolkningen med en eller annen windows maskin og mange av disse ripper musikken til WMA - som forøvrig er et mye bedre format lydmessig enn MP3, samt at encodingen går mye raskere.

Derfor ble det en Creative Zen V på meg i stedet. Og den låter egentlig veldig bra hvis man benytter et godt sett med hodetelefoner på den. Nøytral lyd ikke noe disco-mikkmakk-equalizet dritt.

7390631[/snapback]

Hmm, jeg fikk ikke lov å dra WMA inn på min i går!

Jeg kjøpte altså den Creative Zen V Plus 4gb versjonen, pluss jeg kjøpte en creative fjernkontroll (205kr). Betalte 1500kr for selve mp3spilleren.

Fikk litt rabatt på bytte av koss, da jeg åpenbart fikk noen mandagsproduserte koss som sprengte av seg selv (ca 2mnd gamle, aldri spillt høyt og brukt kanskje 20 timer max).

Men, ja.. Over til mp3 spilleren!

Det er lenge siden jeg har hatt en dedikert spiller nå, min forrige var en Diamond PMP300, som var en grom sak i 1998!

Heldigvis er mp3spillerene nå billigere, bedre og mindre.

Eller, man får jo fremdeles spillere som er større enn PMP300, men jeg må ha en liten spiller.

Driver jo med utforsykling, jogger med hunden og andre aktiviteter som gjør at en stor og tung kloss i lommen raskt hadde blitt ødelagt.

Jeg håper inderlig at denne ikke har microdrive harddisk, da han hos www.bmh.no forsikret meg om at det er flashminne i spilleren, men jeg må si jeg er litt skeptisk til det, da jeg ikke har googlet etter info enda. Håper det er flash, så den takler g-krefter.

Men, ja.. Back to my player:

Spilleren ladet seg opp raskere enn de 6 timene det stod på esken, installasjoner av programvare var noe tregt, men ellers var alt smertefritt.

Det første man kan gjøre, er å gå inn på spilleren via "min datamaskin" og slette alt medfølgende søppel! (demo mp3'er, videoer, etc.).

Etter det er gjort, har man da i praksis 3.75gb ledig ca., som faktisk er en del musikk.

I mine erfaringer, tar en musikkvideo ca. 70-100mb per fil, som er en del.

Skjermen har "ok fps" og videoformatet er vel på 15fps om jeg ikke husker feil.

Det er ikke den største oppløsningen på bildet, men i mørke er det iallefall god kontrast og lysstyrke.

Jeg har jo såvidt prøvd denne spilleren i et par timer, men jeg må si at den er veldig lett å bruke. En ting som er litt teit, er at man ikke kan flytte en mappe ut av en annen mappe, om man ved uhell drar en mappe inn i en annen.

Feks om du får:

\rock\nirvana

Så klarer du å dra Dj Quicksilver inn på rock

Du ville jo tro at siden man bruker "min datamaskin", så kan man enten dra den ut eller bare ta Cut/Paste (klipp ut / lim inn), men den gang ei!

Man må da altså slette mappen og legge den inn på nytt, noe som burde vært helt unødvendig!

Ellers, praktisk bruk av fjernkontrollen (ekstrautstyr til 205kr):

Fjernkontrollen ser jo "ok" ut, men jeg savner lys i knappene (les: led).

Ellers, er det litt vanskelig å se om den er opp/ned og jeg synest det er uloglisk at hodetelefonene er koblet til ned-siden av fjernkontrollen.

Litt vanskelig å forklare, men om man holder riktig side opp, vil hodetelefonkontakten være på nedsiden av fjernkontrollen! Det er iallefall ulogisk for meg.

Ellers, er det en modus-knapp på fjernkontrollen, som er litt lett å trykke inn ved uhell når man skal holde kontrollen. Det er altså praktisk bruk, ikke test i "studio", men bruk av fjernkontroll når du går tur med hunden feks og da trykker fort uten å "planlegge". Vips, der havnet spilleren over i FM modus! Jeg trykket igjen på modus knappen, men det var så stille! Måtte da trykke play igjen, for å gjenoppta avspilling av mp3.

Designet på spilleren synest jeg faktisk var ganske nice! Jeg skulle i utgangspunktet kjøpe meg en liten sonyspiller (sånn pen-design), men jeg endte jo opp med denne.

Fjernkontrollen ser også helt "ok" ut, men enda en ting som var litt dårlig forresten:

Den "klemme" funksjonen på fjernkontrollen klarer ikke å klemme rundt jakken min sin glidelås, samt den klarer ikke å klemme rundt feks. lommen på en fleece-jakke! Jeg måtte altså klemme den fast i snoren til hetten på fleecejakken min, noe som fungerte "ok".

MP3 spilleren her er jo utmerket, med sine 44gram og den usle størrelsen.

Etter ca. 1 time avspilling, så jeg ingen endring i batteristatus på skjermen, jeg hadde da primært hørt mp3 på "full guffe" på koss porta pro og jeg hadde sett ca. 5 musikkvideoer i tillegg.

Spilleren gir "ok" lyd, ikke overdreven diskant eller overdreven bass.

Jeg har ikke prøvd de medfølgende hodetelefonene, da de ser ut som noe søppel, så de får bli i sin plastinnpakning.

Koss porta pro og EQ var ikke noen god idè på denne mp3spilleren, lyden ble helt jævlig! Jeg kjører derfor med EQ av, ingen bassboost og dette fungerer fint!

Jeg synest musikkvideoene har god lyd, bildet er ikke all verden, men det har nok som sagt med oppløsning av skjermen å gjøre. Jeg kjøpte ikke denne for å se video, men for å ha en liten og lett spiller.

Overføring av filer, det gikk greit og forsåvidt kjapt.

Spilleren advarer også mot filer som er i feil mappe (feks. om du har album med covers, som du drar over hele mapper), den spør deg da om du vil ha bildene i "mine bilder" mappen. Den vil også gi deg beskjed om filtyper ikke er støttet!

Det er litt teit at man ikke får en "husk svar" mulighet, men det er heldigvis en "ja til alle" Mulighet og en "hopp over alle".

Min oppsummering:

En god mp3spiller, liten og lett!

Jeg gir den iallefall 5 av 6 og jeg er rimelig sikker på den knuser ipod av samme størrelse.

Hvorfor ikke 6 av 6?

Vel, Det er jo de svakhetene jeg påpekte, men samtidig må man huske hva denne spilleren koster! 1300kr hos komplett, 1500kr hos bmh. Du får ikke samme lagringskapasitet på mobiltelefonen for samme pengene, i form av minnebrikke! Det er jo noe å tenke på!

Nye recievere har jo også USB inn, som vil si at om du drar på fest med denne spilleren skal du i teorien kunne koble den rett i en moderne reciever, noe jeg har planer om å teste senere i dag.

Lenke til kommentar
Veldig bra test DaButcher :)

Veldig enig med deg med det meste...

Jeg får ikke helt til å legge videoer inn på spilleren, men bruker windows media player11 da....

Må vel prøve et av de medfølgende programmene men tar de mye plass?

:hmm:

7982415[/snapback]

Hei, i "min datamaskin" ser du Zen eller hva den heter (grønt ikon, under diskene).

Det er flere "nivåer" i zen-treet du kan velge og i øverste, er jo valgene som:

"fyll spilleren med musikk", m.m.

Ett av valgene heter "konverter video", som da starter en wizard for konvertering.

Lenke til kommentar
Veldig bra test DaButcher :)

Veldig enig med deg med det meste...

Jeg får ikke helt til å legge videoer inn på spilleren, men bruker windows media player11 da....

Må vel prøve et av de medfølgende programmene men tar de mye plass?

:hmm:

7982415[/snapback]

Hei, i "min datamaskin" ser du Zen eller hva den heter (grønt ikon, under diskene).

Det er flere "nivåer" i zen-treet du kan velge og i øverste, er jo valgene som:

"fyll spilleren med musikk", m.m.

Ett av valgene heter "konverter video", som da starter en wizard for konvertering.

7982538[/snapback]

Takk det funka fett...

MEn et spørsmål til... Min spiller har låst seg 2 ganger siden jeg kjøpte den(ca 4 uker siden).. Sist gang idag... Bør jeg downloade ny firmware eller gjøre noe annet ??

Lenke til kommentar
Takk det funka fett...

MEn et spørsmål til... Min spiller har låst seg 2 ganger siden jeg kjøpte den(ca 4 uker siden).. Sist gang idag... Bør jeg downloade ny firmware eller gjøre noe annet ??

7985550[/snapback]

Ikke noe problem.

Min har ikke låst seg enda, men du kan laste ned ny firmware som skal løse dette.

Jeg leste karakterer den hadde fått på komplett.no og der skrev ene at han byttet firmware og da fikset det seg.

Hvordan resetter du den når den låser seg?

Min låste seg nesten i går, eller, den hang seg opp når jeg skulle koble den fra pc'en, så påstod den at den var linket med pc'en eller hva enn det står.

jeg bare koblet til og fra enda en gang og da funket det.

ellers, ser jeg man får feks bil-lader på ebay bundlet med gummi"skinn" og den borrelåsgreien for ca. 4$ og 6$ frakt, ca. 10$ samlet, som blir ca 63kr. Ingen mva på ting under 200kr.

til sammenligning ville bmh ha over 200kr for den gummi bærevæskegreien og jeg vet ikke hva de vil ha for en billader, men sikkert mye.

det skal ellers også finnes en ekstern hurtiglader, men jeg trenger nok ikke det.

en billader kan være greit da, man kan jo på nyere bilstereoer koble inn via linje-inn og da få full fres.

---

firmware finner du på www.creative.com følg support, så inn på mp3 players og da inn på riktig spiller, så må du velge språk.. Jeg valgte engelsk, kom til en downloadside som hadde firmware og programvaren.

Det er også noe creative autoupdate greier, men jeg har ikke testet.

Noen sier "If it aint broke, dont fix it", men updaten skal angivelig fikse bla.a. at du nå kan kopiere filer på over 18 timer lengde inn på spilleren og div annet.

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

For å illustrere størrelsen på spilleren, tok jeg noen bilder

DSC06474.JPG

Her er bestefaren, den banebrytende Diamond PMP300

DSC06477.JPG

Hadde det ikke vært for den dommen hvor PMP300, Diamond sin spiller vant igjennom mot MP3 folkene, så hadde ingen av oss hatt dibbedutter som kan spille mp3.

De ville gjøre MP3 ulovlig og som sikkert alle har glemt, var mp3 ikke noe positivt ord på sent 90-tall.. Hehe.. Rett etter den dommen begynte alle å satse på discman'er med mp3, den "mini cd" spilleren med mp3 (ikke minidisc, men 8cm cd plate med mp3).

Minidisc begynte jo også med sin USB tilkobling på Network Minidisc, men pga. den teite programvaren var det jo et herk å bruke, måtte konvertere alt til atrac.

Diamond PMP300 kunne ikke vise ID3 tag, så den viste bare sangnummer.

Det var jo ingen stort problem, siden man i praksis fikk plass til en 12-16 sanger av ok kvalitet. Ellers støttet den variable bit-rate, brukte printerport som tilkobling og støttet windows 98.

DSC06479.JPG

Det er jo ingen banebrytende utvikling siden den gang, hovedsakling har spilleren nå blitt ca. halve størrelsen og istedenfor 32mb har man nå 4gb, som er altså da 4000mb / 32 = 125 ganger så mye kapasitet.

Man har jo også fått bedre.. eh.. man har fått menysystem.

Det var jo ingen vits med menyer på PMP300, da den hadde så få funksjoner (ala discman). Batterilevetiden var også ikke all verden

PMP300 veide forøvrig 70g (regner med det var uten batteri).

Den kunne også gå på minidisc batteri, såvel som da AA (LR06). Husker ikke levetiden på batteriet.

Paralellporten var også noe tregere enn dagens usb 2.0, på 100kbit/s (ca. 6mb/ minuttet!).

Kan tenke dere, 32mb / 6 = 5.33minutter tok det å fylle opp 32mb.

Tenk om vi skulle brukt samme hastighet på 4gb..

4000 / 6 = 666.66 minutter / 60 = 11.11 timer.

Yep, og det er teoretisk topphastighet :p hehe..

Jeg følte jeg måtte hedre Diamond PMP300 litt, siden den faktisk var bokstavlig talt banebrytende for alle mp3-produkter og holdningen til mp3.

Lenke til kommentar

Ehmm kom på en ting som er kunne vært veldig greit.

Kameraten min har en Ipod 4gb og han kan legge inn sangtekster på den...

Han kan jo da også legge inn word dokumenter som sangtekster visst det er noe han skal huske osv..

Funker dette på min creative zen pluss også eller?

Å hvordan gjør man dette?? :hmm:

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Han kan jo da også legge inn word dokumenter som sangtekster visst det er noe han skal huske osv..

8009328[/snapback]

jeg kan jo egentli ikke hjelpe deg men bare så det er sagt så går det ikke ann å legge inn word-dokumenter som tekst.. du kopierer bare teksten inn fra word, elr et annt skriveprogram.

ve.jpg

hvorfor har jeg en advarsel 0 % på venstre side og ikke dere?

Endret av Penis-Hans
Lenke til kommentar

8009328[/snapback]

jeg kan jo egentli ikke hjelpe deg men bare så det er sagt så går det ikke ann å legge inn word-dokumenter som tekst.. du kopierer bare teksten inn fra word, elr et annt skriveprogram.

ve.jpg

hvorfor har jeg en advarsel 0 % på venstre side og ikke dere?

8009802[/snapback]

OKay men du harke noe anelse om det funker med creativen??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
har fått min nå og eg er fremdeles godt fornøgd. Men lurte på ein ting. Hvor lang tid tar et å lade den? Den viser ikkje fultt etter natta i datan.

8011107[/snapback]

Hei,

Min bruker ikke så lang tid på å lade, men første gangen tok den lengre tid.

Jeg lar den forøvrig ALDRI gå HELT tom for batteri, da jeg regner med det er samme teknologi som i nye mobiltelefoner, der batterier blir permanent skadet om de går helt tom.

"vedlikeholdslading" skader ikke slike batterier.

Ps. det er forrige generasjons batterier som hadde "minne effekt", som da gjorde at man av og til måtte la de kjøre seg helt flat.

Det kan være jeg tar feil nå altså, vedr. at det er slike batterier i mp3spilleren, men jeg har ikke giddet å researche, hehe.. bare lar vær å kjøre den tom, så er jeg safe.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

DaButcher: Det er bare bra å kjøre den tom for batteri i blant. Batteriindikatoren viser null og slår av spilleren før batteriet når farlig lav lading. Dersom man demonterer spilleren og kortslutter batteriet fysisk så vil det lade seg ut ennå en god stund slik at det blir permanent skadet. Det er altså ikke noe skummelt ved å lade den ut til den slår seg av av seg selv. Slikt er det for både mp3-spillere, mobiltelefoner, bærbare PCer og mye annet.

PS. Er det kun radio som er forskjell på Zen V og Zen V Plus? Ingen andre forskjeller?

Lenke til kommentar
DaButcher: Det er bare bra å kjøre den tom for batteri i blant. Batteriindikatoren viser null og slår av spilleren før batteriet når farlig lav lading. Dersom man demonterer spilleren og kortslutter batteriet fysisk så vil det lade seg ut ennå en god stund slik at det blir permanent skadet. Det er altså ikke noe skummelt ved å lade den ut til den slår seg av av seg selv. Slikt er det for både mp3-spillere, mobiltelefoner, bærbare PCer og mye annet.

PS. Er det kun radio som er forskjell på Zen V og Zen V Plus? Ingen andre forskjeller?

8742378[/snapback]

Zen V har vel sorthvitt skjerm, så Zen V Plus er den du vil ha, om du vil kunne spille filmer på den.

Lenke til kommentar

Hu? Jeg måtte sjekke om det kulle være så galt, og det var det heldigvis ikke:

Prisguiden sammenligning

Creative:

ZEN V Plus

Small and trendy, ZEN V Plus features a brilliant full color 1.5" OLED display with a suite of music, photo, radio and video functions.

ZEN V

Small and trendy, ZEN V features a brilliance full color 1.5" OLED display

Ellers så finner jeg noen flere nyanseforskjeller:

- Plus-versjonen finnes i 7 fargevarianter, mens V bare finnes i 5.

- Plus-versjonen finnes i utgaver fra 1-8GB, mens V bare finnes i utgaver med 1-4 GB

- Plus-versjonen har oppført video som en egenskap. Det har ikke V.

- Plus-versjonen har radio. Det har ikke V.

Ellers så er de vist like.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...