Gå til innhold

3Demon 2006 - Hjelp til debug og nye levels

Anbefalte innlegg

3demon-tittel.jpg

God dag! :)

Jeg har den siste måneden jobbet i deler av fritiden med en ny versjon av 3-Demon. Originalen kom i 1983, og var egentlig en Pacman-klone i 3D. Spillet var den gang fantastisk, og var ganske spennende.

For nostalgiens skyld bestemte jeg meg for å prøve det igjen, men jeg har tydeligvis blitt litt ødelagt av "nymotens" spill. Det gikk altfor hakkete, og jeg hadde store problemer med å orientere meg. Men hva gjør man med det? Man lager sin egen klone!

Målet har vært å få min versjon så nær som originalen, men fremdeles være underholdende. Å snu seg til høyre og venstre skjer ikke lenger plutselig, men ved gradvis forandring av vinkelen. Det samme med bevegelse forover eller bakover. Samt vi vil ha mer spennende lyder og musikk i full 3D.

Men jeg begynner å bli lei av å debugge. Jeg går seg vill i sin egen kode, og mister til slutt oversikten. JEG TRENGER HJELP! Til å finne feil og til å lage nye og mer spennende levels (jeg har laget en Level Editor).

Kunne du tenke deg å hjelpe? :)

Jeg har allerede fått hjelp av GeirGrusom (med noe kode, selv om det egentlig var til bruk i et annet prosjekt) og Husgark (som laget den flotte 3D-modellen av spøkelset).

Noen skjermbilder (klikk for større versjon)

3demon1.jpg

Tittelskjermen. "Top ten" fungerer for øyeblikket ikke. ;)

3demon2.jpg

Samle sammen de små, hvite dott'ene. De store gir deg 10 sekunder hvor du er uvinnelig (spøkelsene blir grønne).

3demon3.jpg

Et farlig, rødt spøkelse. Kommer det så nær, er du ille ute.

leveleditor.jpg

Level editoren. Forholdsvis intuitiv. Alle levels må ha minst et spøkelse og en start-posisjon (ellers kræsjer spillet, skal selvfølgelig få en automatisk sjekk etter hvert).

Hva trengs?

- FLERE LEVELS! Så mange som mulig!

- Debugge. Typisk: "Loading-teksten er ikke midtstilt i fullscreen 1024x768"

- Gode idéer!

- Bedre textures. Skulle du vite om noen med bumpmaps i tillegg...

- Lyder

- Og så videre...

Har du eksepsjonelt lyst til kode, så skal vi alltid få til det. Det skjer i VB.NET 2005 sammen med TrueVision3D som håndterer 3D-detaljene...

Hva vet jeg at mangler?

- Ingen lyd foreløpig

- Noe tekst er plassert på ukurante steder, men jeg vet ikke hvilke lenger...

- Ingen operativ "Top Ten" liste

- Ingen database over levels med opplasting og nedlasting (trenger absolutt hjelp!)

- Level Editoren skal kunne tillate kommentering og "signering" av level

Kan du bidra med noe? :)

Trykk HER for å laste ned!

Jeg garanterer at det absolutt ingenting skummelt med spillet, og inneholder absolutt ingen virus (som jeg er klar over) eller trojanere. Men det kan være at det kræsjer... ;)

Oh, en siste ting: Du styrer med piltastene. Space snur deg 180 grader, R setter deg og spøkelsene til utgangsposisjonen (for debugging) og RShift+Esc hopper til neste level eller avslutter... ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så spennende ut! :)

Skal se om jeg kan bruke deler av kvelden på å sette meg inn i det systemet. Forhåpentligvis er det ikke for komplisert. ;)

Er det f.eks. mulig å lage "lukkede" utviklingsmiljøer eller er det åpent for alle?

7377756[/snapback]

Du kan styre rettighetene akkurat slik du måtte ønske. Vi bruker det sammen med et system som heter Trac hvor vi registrerer tickets over hva som skal gjøres. All modifikasjon av kode må knyttes til en ticket og dermed har vi full sporing over hvem som har gjort hva og forbindelse med hvilken sak (ticket).

Endret av kaffenils
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lisensen blir på GPL.

Jobber med å sette opp en Subversion-server (takk, kaffenils) slik at alle som har lyst skal få lov til å kikke på koden, og gjerne programmere litt hvis de har lyst.

Det minner meg på: Alle som har lyst kan send meg en PM, så skal jeg sende brukernavn/passord når vi kommer så langt. :)

Lenke til kommentar
Noe jeg hadde likt var litt større minimap. Så at man får litt mer oversikt over hvor spøkelsene er.

7688823[/snapback]

Jeg fant ut at det faktisk ble litt for enkelt hvis kartet var større (eller viste et større område). Men det kan jo alltids diskuteres... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...