Gå til innhold

Hvordan sette disker i sleepmode med hdparm?


zeltex

Anbefalte innlegg

Hei

Har en server med endel disker som ikke alle brukes 24/7. Tenkte derfor det kanskje kunne være smart å sende noen av diskene i sleep mode. Er jo ikke vits at en disk som kanskje maks brukes en gang i uken står på hele tia.

 

Men hvordan gjør jeg dette? Prøvde google og wiki.ubuntu.org, men fant ikke noe jeg vil kalle nyttig informasjon. Nå kan det hende jeg suger på søking, så tar gjerne imot linker hvis dere vet om noe.

 

edit: Siden jeg fikk hjelp til å vite hva jeg måtte bruke endret jeg topic litt. Nå er det mer hvordan, så jeg ikke ødelegger noe data på diskene ved å forsøke ting som er feil.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så da så jeg litt på hdparm og manualen, men ble her litt usikker. Hvis jeg setter

hdparm -S60 /dev/hda

hevder manualen at den vil gå i sleep mode etter 5 minutter, noe som passer bra. Men må jeg ha med flere flagg? For i toppen står det:

OPTIONS

      When no flags are given, -acdgkmnru is assumed.

Bør jeg ha med disse flaggene også når jeg skal legger til sleep? (litt redd for bare å prøve nå)

 

edit: Har nå en følelse av at diskene har en settings og at jeg kan legge til/ta vekk instillinger ved å skrive "hdparm -S60 /dev/hda" ,men vil gjerne ha det bekreftet siden jeg ikke har noen tomme disker jeg kan prøve meg frem på.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...