Gå til innhold

Hjelp til å finne en vits med bokstavstokking

sitelux

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er den:

Ifgøle en udnerrøksles ved

cmarbigde uinevrisett sipller

det ignen rlloe i hvliken røfgekkele

boktsvanee er.

Det estnee som er vkitig er at

fstøre og stise boksatv er på rktiig setd,

retsen kan vræe hltuer til bluter og

du kan ftotsart

Lsee uetn prblomeer.

Dtete er frodi den mnesnekliege

hrjene ikke lseer hevr boksatv for

seg slev,men odret i sin hleeht.

Mrekleig ikke snat ?

Lenke til kommentar

Her er den, eller når jeg tenker over det, en av de engelske:

Aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer inwaht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? Yaeh, and I awlyas thought slpeling was ipmorantt.

Lenke til kommentar

Den er nokså morsom og tankevekkende, ja. For øvrig, jeg har laget et lite program ( i VB.NET 2.0) som kan stokke om bokstavene i alle ord i en setning på samme måte. Det kan være en smule interessant å se hvorvidt dette fungerer med andre tekster. Jeg ser blant annet at dette er mer optimalt i engelsk ettersom en der ikke har sammensatte ord. Det er spesielt når ordene (især de en ikke er like vant med) får mer enn 10 bokstaver en får problemer.

Programmet er vedlagt i innlegget. Dersom noen er interessert i kildekoden, kan den lastes ned her.

SwapLetters.zip

Lenke til kommentar

Vi har en annen tråd om det samme et eller annet annet sted i Off Topic-delen av forumet. Der motbeviste jeg egentlig påstanden om at "det ikke har noen betydning hvilken rekkefølge bokstavene i et ord står, så lenge første og siste er riktig plassert...". Jeg valgte ut noen lange ord (ikke sammensatte), sørget for å ha første og siste bokstav på riktig plass, og flyttet resten av bokstavene så langt unna hverandre som mulig. Jeg tror nok du minst må føye til en begrensning på hvor langt bokstavene kan flyttes unna sin egentlige plassering for å kunne si at dette gjelder.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok du minst må føye til en begrensning på hvor langt bokstavene kan flyttes unna sin egentlige plassering for å kunne si at dette gjelder.

7388373[/snapback]

Hm, det er nok riktig dette. Et ikke-sammensatt ord som eksempelvis onomatopoetikon kan fort bli til noe så ille som ookiteopotamonn, noe som krever litt mer innsats å dekode enn bare å ta en rask titt.

Jeg har derfor oppdatert programmet med å begrense avstanden en bokstav kan byttes med en annen i omstokkingsprosessen til tre karakterer (skjønt, teoretisk sett kan en bokstav forflytte seg lenger, dog er det nokså usannsynlig dette blir problematisk). Den nye versjonen kan lastes ned her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...