Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk på skolen


Anbefalte innlegg

Sitter på skolens nettverk på skolen med min egen pc via trådløst nettverk.

 

Men det er noen fuksjoner jeg gjerne vil ha mulighet til å bruke som de vanlige stasjonære pcene på skolen har mulighet for.

 

1. Bruke skriverne som er på nettverket, hvordan finner jeg disse?

2. Skolen har et fellesområde("harddisk") som vi kan gå til gjennom de vanlige pcene på skolen, men hvordan kan jeg få tilgang til dette via min pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter på skolens nettverk på skolen med min egen pc via trådløst nettverk.

 

Men det er noen fuksjoner jeg gjerne vil ha mulighet til å bruke som de vanlige stasjonære pcene på skolen har mulighet for.

 

1. Bruke skriverne som er på nettverket, hvordan finner jeg disse?

2. Skolen har et fellesområde("harddisk") som vi kan gå til gjennom de vanlige pcene på skolen, men hvordan kan jeg få tilgang til dette via min pc?

7376353[/snapback]

tipper du må snakke med admin først. det er ikke alle som tillatter at du går med trådløs maskin på server og dine områder.....

 

hvis det er tillatt på skolen din, så i utgangspunktet din maskin må vare i samme WORKSGROUP, muligens så må du også ha IP adresse, mask o.l. det er ikke veldig komplisert, men du må vite hvordan server er konfigurert og hva må til.....

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
vanligvis bare og legge til skriver det! han har helt sikkert snakket med admin pga han måtte jo ha fått krypterings nøkkelen! :thumbup:

7380338[/snapback]

det at du får KEY, betyr ikke at du kommer på skolensnettverk. det er akurat som på noen biblioteker/hoteler/konferanse steder. du kan få KEY, men du kommer ikke inn på deres server.....

 

jeg tipper, hvis skolen bruker stasjonære PC(er), så hver av dem har fast IP adresse p.g.a. sikkerheten. det at han kommer på deres trådløs nett, har ingen betydning. det kan vare helt fritt stående WLAN modem, som elever kan bruke i fritiden og er helt uavhengi av deres server. det kan vare at du må loge deg på en annen WLAN modem som kanskje er skjult for brukere og du må konfigurere egen PC manuelt for å komme inn....

 

det enkleste er å ta kontakt med admin og spørre.....

Lenke til kommentar

På høgskolen der jeg går er det bare å bruke det samme passordet som man bruker til å logge på de stasjonære maskinene for å logge på printserver og webdisker (man må selvfølgelig vite adressen til disse). Man kan lage en .bat fil som man kjører, da vil stasjonene dukke opp i min datamaskin.

 

net use w: \\servernavn\stasjonsnavn

 

Når du kobler på vil du bli bedt om passord. Det er sikkert mulig å implementere dette i .bat fila men det vet jeg ikke hvordan man gjør.

 

 

Francis

Lenke til kommentar

Jeg misunner dere som får lov å bruke skolens nett med egne laptopper; hos oss gidder ingen å en gang tenke på at noen skal få lov å bruke skolens nett med noe annet enn skolens ThinkPader eller de gamle Pentium Pro-maskinene... Er det bare hos oss i Drammen at utdanningssektoren er så forbannade reaksjonære? Vi har gått fra et helt greit system til et hvor Microsoft eier verden og alle andre kan brenne, det virker helt sprøtt. IT-folka gidder ikke tenke tanken på å bruke noe annet enn Win på alt fra server til frontend og det virker som folk blir fiendtlige hver eneste gang det nevens at vi har både Linux-distrubisjoner for skolesektoren og fine nettlsere som heter Firefox og Opera. I MLG ("Microsoft Learning Gateway") sensureres forformater som ikke er Office (odt, pdf (!) og sånt), og så videre.

 

Her fikk jeg lyst til å fortsette min tale om hvor dritt organiseringen utdanningssektorsens digitaliserte kunnskapsinnmatingssystem er, men det får vente. Tilbake til topic, i alle fall litt: er det så uvanlig som jeg nesten tror at IT-folka på skolen nekter å tenke tanken på at man kan bruke egne maskiner?

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om Honningsvåg VGS og ting ikke har endre seg siden jeg jobbe i disse traktene så lar deg seg ikke gjøre å mappe opp nettverksstasjonene. Selve sharet ligger åpen for alle, så net use lar deg mappe opp stasjonen, men rettigheten på mappen lar deg ikke åpne den. Mappen er kun tilgjengelig for brukeren din i domenet.

 

Skriverene derimot kan du bruke. Det du må gjøre da er å legge de til som en lokal skriver, men opprette en TCP/IP port som peker til adressen til den aktuelle skriveren. Eneste problemet er hvis du skriver ut mye eller store utskrifter og det blir kø på skriveren, oppdages det nok fort at noen har lagt til skriveren uten å bruke skriver køen som ligger på serveren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...