Gå til innhold

Trådløst nettverk på skolen


Anbefalte innlegg

Sitter på skolens nettverk på skolen med min egen pc via trådløst nettverk.

 

Men det er noen fuksjoner jeg gjerne vil ha mulighet til å bruke som de vanlige stasjonære pcene på skolen har mulighet for.

 

1. Bruke skriverne som er på nettverket, hvordan finner jeg disse?

2. Skolen har et fellesområde("harddisk") som vi kan gå til gjennom de vanlige pcene på skolen, men hvordan kan jeg få tilgang til dette via min pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter på skolens nettverk på skolen med min egen pc via trådløst nettverk.

 

Men det er noen fuksjoner jeg gjerne vil ha mulighet til å bruke som de vanlige stasjonære pcene på skolen har mulighet for.

 

1. Bruke skriverne som er på nettverket, hvordan finner jeg disse?

2. Skolen har et fellesområde("harddisk") som vi kan gå til gjennom de vanlige pcene på skolen, men hvordan kan jeg få tilgang til dette via min pc?

7376061[/snapback]

 

På min skole er det trådløst nettverk og her kan jeg skrive ut på printerne i skolebygget, uten å koble til noe ekstra.

Har dere ikke et fellesområde?

Lenke til kommentar

siden du allikevell har tråden her kan jeg gi deg et delvis svar.

 

Jeg er selv system administrator på en skole (ok, jeg er lærling, min like fult systemadministrator)

 

her har vi et trådløst nettverk som er tilgjenglig for elevers private laptoper og som de kan bruke til å gå på internett med. men dette trådløse nettverket er blokert for tilgang til våre servere og nettverk.

 

det kan fort være at det har blitt gjort på din skole også. grunnen til at dette gjøres, er at for at en privat laptop har tilgang til skolens server, så gir det oss en alvorlig sikkerhets brist, siden de da kan laste ned skadelig programvare på sin private laptop, for siden og legge det ut på felles område til skolen og åpne det på en av skolens maskiner.

 

 

løsningen vi har på printing fra det trådløse nettverket er at vi i brannmuren som vi bruker (en fortigate 100A) så har vi satt opp regler som tillater personer på det trådløse nettverket og koble til 1 (og kun 1) printer på vårt nettverk. siden reglene kun tillater tilgang til den ene nettverkskriveren og ingen annen nettverks enhet, gir ikke dette den samme sikkerhets bristen som med fellesområdet.

 

hør med systemadministatoren på din skole om det er mulighet for å koble til skriver på nettverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...