Bjarteah Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Heisann. Som dere ser av emne overskriften så er vi en liten skole ( 16 elever ) som nå får fiber i veggen. Vi trenger derfor en switch som takler singel modus signaler. Vi har et nettverk som består av 16 tynnklienter. ( tar opp en plugg ) Vi har noen lærer maskiner ( tar opp 1 - 5 plugger ) og vi har planer om å tilby lærerne som bor i nærheten trådløst nett. ( http://www.wlansupply.no/index.asp?page=in...nger&VareID=231 ) Dette vil ta 1 - 4 plugger. Er det muligheter for meg å separere disse fra hverandre? Dvs at tynnklient nettverket finner ingen andre maskiner via switch. At lærer maskinene finner ingen andre enn seg selv og at det trådløse nettet holder seg for seg selv. De finner ikke hverandre en gang. Takker for all hjelp. Er jaggu ikke lett å være rektor, daglig leder, data ansvarlig og vaktmester samtidig Bjarte Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 så lenge du deler dem inn i hvert sitt subnet så skulle det gå fint. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Han trenger mer enn ulike subnett for å tilfredsstille kravene til sikkerhet her. En switch med vlan og ruting, f.eks 3000-serien til Cisco vil være et alternativ. En enklere switch med vlan, som Cisco 2950, kombinert med en enkel Linux-ruter kunne vært et annet alterntiv. Jeg vil sterkt anmode at kommunens sentrale IT-funksjon involveres og ansvarliggjøres. Eventuelt innleie av eksterne konsulenter (selv om jeg er smertelig klar over håpløse inventar-budsjetter i grunnskolene.) [Edit: og til fiberen trenger man strengt tatt ikke en switch, en mediakonverter kan gjøre nytten] Endret 28. november 2006 av tyldum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå