Jaap Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Eg har planar om å kjøpa digitalt speilrefleks, og sidan eg har eit analogt Nikonkamera, F401s, med diverse utstyr frå før, tenkte eg å kjøpa Nikon (D50 evt. D40/D70s. D80 blir for dyrt) slik at eg får brukt dei gamle objektiva. Alt utstyret er kjøpt i 1990. Eg har fått låna eit D50 og testa gamle objektiv og blitz, med litt ymse resultat: Nikkor AF 50mm 1:1,8: Autofokus og andre automatiske innstillingar fungerte utan problem. Men samanlikna med KIT-objektivet 18-55mm som sat på kameraet vart bileta ulike, sjølv om det var same motiv, lys, brennvidde, lukkar og blendar. Med mitt gamle objektiv vart bileta litt gulare innandørs, men vart litt betre etter at eg justerte kvitbalansen. Kan det vera at den elektroniske kommunikasjonen ikkje fungerer 100% mellom kameraet og mitt gamle objektiv? Tokina AF SD 28-70mm 3,5-4,5: Autofokus virka ikkje, men kunne bruka lysmålaren i kameraet. Også her vart bileta gulare enn med KIT-objektivet. Tamron AF 90-300mm 4,5-5,6: Autofokus eller lysmålar fungerte ikkje. Alt måtte stillast inn manuelt, men fekk fine bilete. Har også ein uoriginal blitz, Starblitz 3600 DFNi, som har fungert fint på det gamle kameraet, men eg fekk han ikkje til å virka på D50. Finst det triks for å få det til? Er godt nøgd med det gamle utstyret, og skulle gjerne ha brukt det vidare, men dersom det berre fungerer halvvegs, kan eg like godt vurdera andre kameramerke. Vil det vera umulig å få deg gamle utstyret til å virka 100% med nytt kamera? Eg kan godt bruka manuell fokus og manuelle innstillingar, men er litt urolig over at bileta blir ulike med ellers same innstillingar. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) At bildene får litt gulskjær, kan ha med gammel coating på linsene å gjøre. Dette kan du jo som du selv sier endre på i etterkant, men det kan jo være litt slitsomt også. Eventuellt alltid stille hvitbalansen selv..., noe som også blir litt tungvint. Mrk; De fleste DSLR kan bruke gamle linser. Jeg, for eksempel, bruker en del OM utstyr på mitt Olympus DSLR. ... og jeg synes det er GØY å bruke gamle linser med manuelle instillinger. Optikken er jo ofte meget god. NB! Pga. avstanden fra brikke til bajonetten på Nikon sine DSLR kameraer, er det vanskelig å oppdrive adaptere for andre objektiver enn nikon sine. Eneste jeg har funnet er en så kalt M42 adapter (skrufatning) ... pga denne skrus litt "inn" i kameraet. Canon og Olympus har en litt annen konstruksjon som gjør at det finnes mange OM -> fourThirds (Olympus, Panasonic, Leica), OM -> Canon, Nikon -> fourThirds ... Men ingen OM-> Nikon etc. Endret 28. november 2006 av kiskogl Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Eg har planar om å kjøpa digitalt speilrefleks, og sidan eg har eit analogt Nikonkamera, F401s, med diverse utstyr frå før, tenkte eg å kjøpa Nikon (D50 evt. D40/D70s. D80 blir for dyrt) slik at eg får brukt dei gamle objektiva. [...]7375432[/snapback] D40 bør du i så fall styre unna, da det ikke vil gi autofokus med noen objektiver som gir autofokus på F-401s. (D40 gir kun autofokus med AF-S og AF-I-objektiver, dvs. objektiver med fokusmotor i objektivet, mens F-401s alltid bruker fokus-motor i kamerahuset.) Eg har fått låna eit D50 og testa gamle objektiv og blitz, med litt ymse resultat:Nikkor AF 50mm 1:1,8: [...] Med mitt gamle objektiv vart bileta litt gulare innandørs, men vart litt betre etter at eg justerte kvitbalansen. Kan det vera at den elektroniske kommunikasjonen ikkje fungerer 100% mellom kameraet og mitt gamle objektiv? Jeg synes det høres merkelig ut at kommunikasjonen mellom objektiv og kamera skulle påvirke hvitbalansen. Tok du bilde av nøyaktig samme motiv, ved samme lysforhold og 18-55mm-objektivet stilt inn på 50mm? Kan det ha stått et filter på et av objektivene? Misfarging av glass? Tokina AF SD 28-70mm 3,5-4,5: Autofokus virka ikkje, men kunne bruka lysmålaren i kameraet. Også her vart bileta gulare enn med KIT-objektivet.Tamron AF 90-300mm 4,5-5,6: Autofokus eller lysmålar fungerte ikkje. Alt måtte stillast inn manuelt, men fekk fine bilete. [...] Dette høres besynderlig ut. Jeg trodde det var få kompatibilitetsproblemer med tredjeparts objektiver og Nikon-kameraer før D200. Har du sjekket at kontaktene på objektivene (og for den saks skyld kameraet) er rene og fri for rust/korrosjon? Prøv evt. å "rense" dem med et viskelær. (Løsemidler kan ofte skade plastikken eller etterlate en hinne som hindrer kontakt, men isopropanol kan gå an.) Har du sjekket at objektivene fortsatt virker på F-401s? Var batteriet på D50 skikkelig ladet? Lenke til kommentar
Jaap Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Eg har fått låna eit D50 og testa gamle objektiv og blitz, med litt ymse resultat:Nikkor AF 50mm 1:1,8: [...] Med mitt gamle objektiv vart bileta litt gulare innandørs, men vart litt betre etter at eg justerte kvitbalansen. Kan det vera at den elektroniske kommunikasjonen ikkje fungerer 100% mellom kameraet og mitt gamle objektiv? Jeg synes det høres merkelig ut at kommunikasjonen mellom objektiv og kamera skulle påvirke hvitbalansen. Tok du bilde av nøyaktig samme motiv, ved samme lysforhold og 18-55mm-objektivet stilt inn på 50mm? Kan det ha stått et filter på et av objektivene? Misfarging av glass? Ja, bileta blei tatt under nøyaktig samme forhold, begge var skarpe og fine, men det var ein tydeleg fargeforskjell med dårlegast fargar på det gamle analoge objektivet. Alle objektiva er i god stand, ingen filter. Tokina AF SD 28-70mm 3,5-4,5: Autofokus virka ikkje, men kunne bruka lysmålaren i kameraet. Også her vart bileta gulare enn med KIT-objektivet.Tamron AF 90-300mm 4,5-5,6: Autofokus eller lysmålar fungerte ikkje. Alt måtte stillast inn manuelt, men fekk fine bilete. [...] Dette høres besynderlig ut. Jeg trodde det var få kompatibilitetsproblemer med tredjeparts objektiver og Nikon-kameraer før D200. Har du sjekket at kontaktene på objektivene (og for den saks skyld kameraet) er rene og fri for rust/korrosjon? Prøv evt. å "rense" dem med et viskelær. (Løsemidler kan ofte skade plastikken eller etterlate en hinne som hindrer kontakt, men isopropanol kan gå an.) Har du sjekket at objektivene fortsatt virker på F-401s? Var batteriet på D50 skikkelig ladet? 7376008[/snapback] Ja, alt var OK, forstår ikkje kvifor det blei dårlege fargar. Nokon som veit om den gamle blitzen kan brukast? Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Nokon som veit om den gamle blitzen kan brukast?7377936[/snapback] Blitzen kan neppe brukes i TTL-modus. TTL-blitz for eldre speilreflekskameraer baserer seg på måling av reflektert lys fra filmen, noe som ikke støttes på de fleste DSLR. (Og på de få som gjør det, blir det ofte unøyaktig, derfor ble det kuttet ut på nyere DSLR.) Forhåpentligvis kan du få den til å fyre på full effekt. Du må da stille inn blender og ISO-verdi slik at de stemmer med blitzens ledetall og avstand til motivet. Lukkertid settes til kameraets spesifiserte blitzsynk-tid eller tregere. "God, gammel" manuell blitz, med andre ord. Jeg fant et bilde av en blitz av samme type på en auksjonsside: http://image.i-soldit.com/images/0121/1012...08624_03_03.jpg Prøv å sette bryteren nest nederst til høyre til "Full" (formodentligvis full effekt) eller "-4" (kvart effekt eller minus 4 blendertrinn?). Hvis den ikke fyrer da, kan du prøve å tape over de små kontaktene på blitzfoten, men ikke den noe større i midten. Da narrer du kameraet til å tro at det ikke har noen TTL-blitz. Du skulle kunne bruke skalaen på baksiden av blitzen til å beregne blenderverdi ved full effekt. Sett skalaen til samme ISO-verdi som kameraet, estimer avstand til motivet og les av tilsvarende blenderverdi. Dersom denne blenderverdien ikke er brukbar, må du justere ISO-verdien. Lenke til kommentar
Jaap Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Takk for tips! Må nok testa litt meir før eg bestemmer meg. Lenke til kommentar
Jaap Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Hvis den ikke fyrer da, kan du prøve å tape over de små kontaktene på blitzfoten, men ikke den noe større i midten. Da narrer du kameraet til å tro at det ikke har noen TTL-blitz. Tapetrikset virka bra, men må prøva og feila litt for å finna rette innstillingane. Lenke til kommentar
sunt Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) D40 bør du i så fall styre unna, da det ikke vil gi autofokus med noen objektiver som gir autofokus på F-401s. (D40 gir kun autofokus med AF-S og AF-I-objektiver, dvs. objektiver med fokusmotor i objektivet, mens F-401s alltid bruker fokus-motor i kamerahuset.) Hvordan er det med objektiver til F80, kan de brukes til D40? (at autofokus fungerer?) Endret 29. november 2006 av sunt Lenke til kommentar
LazySod Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Hvordan er det med objektiver til F80, kan de brukes til D40? (at autofokus fungerer?)7388647[/snapback] Det kommer an på hvilke objektiver. F80 støtter både AF-S/AF-I og de med bare "AF". Kun Nikkor-objektiver merket AF-S og AF-I vil gi autofokus på D40. (Og i prinsippet de av Sigma-objektivene for Nikon som har HSM, vel å merke hvis de virker i det hele tatt. Siden D200 har hatt problemer med Sigma, må du regne med at D40 også kan ha problemer.) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Ja, bileta blei tatt under nøyaktig samme forhold, begge var skarpe og fine, men det var ein tydeleg fargeforskjell med dårlegast fargar på det gamle analoge objektivet. Alle objektiva er i god stand, ingen filter. 7377936[/snapback] Det er ganske normalt at ulike objektiver gir ulik hvitbalanse, uten at jeg helt kan svare på hvorfor. Imidlertid har "digitalobjektiver" en coating på bakerste linseelement som, skal eliminere reflekser fra bildebrikken (som reflekterer mer lys enn konvensjonell film). Dette kan naturligvis ha noe med saken å gjøre, men det tviler jeg egentlig på. Skal du ha speilrefleks, så skal du uansett ikke skyte jpeg. Lenke til kommentar
sunt Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det kommer an på hvilke objektiver. F80 støtter både AF-S/AF-I og de med bare "AF". Kun Nikkor-objektiver merket AF-S og AF-I vil gi autofokus på D40. (Og i prinsippet de av Sigma-objektivene for Nikon som har HSM, vel å merke hvis de virker i det hele tatt. Siden D200 har hatt problemer med Sigma, må du regne med at D40 også kan ha problemer.) Ok, jeg har et 70-300 mm Nikkor AF, det gir vel ikke noe autofokus i D40 da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå