Gå til innhold

Hjelp til å finne riktig sittestilling

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Skjermen i nærheten av tastaturet. En flat pult hvor tastaturet ligger foran skjermen er ideelt. IKKE noe under skjermen for å løfte den, bare litt underlag helt foran for å få den tiltet litt opp. Du MÅ ha godt med albueplass foran tastaturet, ideelt full støtte for begge albuene på pulten. Ikke sitt for høyt med stolen, da må skuldrene jobbe for å holde armene oppe. Sitt heller såpass lavt at armene ligger med full tungde på pulten. Etter min erfaring med ergonomi er det faktisk bedre å "henge" på armene med albuene godt ned i bordet(kan se litt sløvt ut, men det gjør at skuldre, nakke og armer slapper maksimalt av...). Sitt noe tilbakelent med ryggen, med armene fullt hvilende på pulten. IKKE prøv å sitte "fint" og oppreist i ryggen, da blir det til at man løfter armene og det blir fort belastningsskader i skuldre/nakke.

Lenke til kommentar

NB! Denne guiden viser den klassiske stillingen med å ha tastaturet helt nær bordkanten. Dette forutsetter gode, men korte, armlen på stolen. Etter min mening finnes ingen stol med slike vel tilpassede armlen. Forøvrig kan det fort gi en form for "musesyke" - karpaltunnelsyndrom i håndleddet, ettersom man ofte ikke får full støtte for håndleddene/nederste del av håndflaten. Videre er det fort gjort å "holde armene løftet" dersom du ikke stiller armlenene ofte. Armlenene blir ofte stående i en og samme stilling og det gjør det vanskeligere å variere sittestilling spesielt fremover/bakover. En slik statisk sitting kan gi ryggproblemer. Blir man lenge sittende uten skikkelig albue- og armstøtte kan dette føre til slitasje i skuldre/nakke med hodepine som ofte følger dette.

Altså, min anbefaling er, unngå stoler med armlen (da er det vanskeligere komme nært bordkanten med stolen - armlenene er i veien) og ha armene godt innpå bordet. Gjerne halvmåne-avrundet bordkant slik at du får ekstra god armstøtte.

Da får du god støtte og det gir mulighet til å variere sittestillingen. Har du mulighet til å justere bordhøyden helt fra sittende stilling til stående stilling er dette å anbefale. Elektrisk hev/senk er jo helmaks, men det kan også koste skjorta...

Endret av Borgy246
Lenke til kommentar

Jeg vil også få legge til at når du sitter i arbeidsstilling ved datamaskina så skal blikket ditt falle 25-30 grader mot midten av skjermen. Dette for å unngå spenninger i nakke og rygg. For å unngå musesyke så finnes det også hjelpemidler som "Mousetrapper" som fungerer perfekt etter det jeg har hørt fra brukere som har fått slike.

Forøvrig så tror jeg riktig sittestilling er litt oppskrytt, jeg sitter anti-ergonomisk, men har aldri hatt problemer med rygg, musesyke eller nakke. Jeg har funnet en sittestilling som fungerer for meg og som jeg trives godt med. Det viktigste tror jeg egentlig er at man varierer sittestillingen og gjerne strekker på beina ca en gang i timen. Det er et viktig poeng når man jobber ved skjerm.

Mange ler nok av slike bøy og tøy forslag, men folk som har problemer blir hjulpet av enkle manøvrer.

Reis deg opp, strekk deg så lang du er, sving litt på armene, bøy deg mot gulvet. Gjør dette et par ganger iløpet av en arbeidsdag, sett av et par minutter til dette og du vil få det bedre:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...