NoBrainer Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 PCI-X er 64 bits PCI for hovedsaklig servere. Brukes mye til RAID, grunnet IO. PCIe er den nye standarden for både servere og desktop. HP, Fujitsu-Siemens kommer nå med hovedsaklig PCIe, de går bort i fra PCI-X. De går også bort i fra 3,5" og over til 2,5" disker. Satser mye mer på S-ATA'n fremover enn SCSI 320 eller PATA. Men for meg ser det ut til at det er veldig stor forskjell på desktop markedet og server markedet. Disker og kanskje noen få CPU er det eneste som er felles. Det vil alltid ta tid å konvertere til en ny plattform, se bare på x86... Men det vil garantert komme mer og mer S-ATA'n og PCIe. Når man kan kjøre disker på både desktop og servere, vil man få enklere produksjon. Da trenger man bare å gradere hvor god disken skal være, for å bestemme om det er en serverdisk eller en desktopdisk. Nå skal det vel sies at servere ofte bruker fiberdisk og ikke alltid S-ATA'n. Bare så det er nevnt. Men at ale kontrollere i servere nå fremover blir av type PCIe, er det liten tvil om. Man lanserer nå ekspansjonskort, for å kunne plassere inn PCI-X kort, mens PCIe kort er støttet fra start av. Man hadde jo store forhåpninger til 64-bit CPU, som kanskje først nå har blitt en storselger, men som i begynnelsen solgte litt vel tregt. Så ting tar tid. Har lenge ønsket meg et bredere utvalg av S-ATA'n enheter. Da kablingen blir lettere. Eneste er at S-ATA'n koblingen til enhetene er etter min mening for dårlige. Gamle PATA kunne sette inn og ta ut "noen" ganger uten at det skjedde noe fysisk galt, mens jeg allerede etter 4-5 ganger med disk bytte har klart å knekke styrepinnen for S-ATA'n kontakten. Når man har trange kabinetter og f.eks. disker skal inn og ut, så synes jeg den gamle PATA'n er bedre en den nye S-ATA'n. Men det er bare en liten bakdel i forhold til ALLE de gode fordelene... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Flott! Får bare håpe at kompatibilitetsproblemene løses. (Dette er vel produsentene av kontrollere sitt ansvar så vidt jeg vet) Bare 4 optiske enheter med SATA i prisguiden er lite. (3 DVD-brennere og en svindyr BD.) Får håpe utvalget eksploderer snart. Lenke til kommentar
krest Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 gleder meg til å slippe å knote med de feite kablene Lenke til kommentar
vikke-viking Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Har alerede SATA DVD brenner. Funker kjempe bra det. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Problemet ligger vel fortsatt at mange HK ikke støtter Sata optiske drev. Muligens mange gjør det etter en bios oppdatering men det er det mange som ikke kan/vil. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 etter det jeg husker, så ligger problemet med at sata optiske drev ikke virker i selve kontrolleren, som ikke følger sata standarden riktig, fordi produsenten hadde tatt noen snarveier, men det blir det jo mindre av nå Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Har et SuperMicro G965 basert hk med Plextor SATA DVD RW (som eneste optiske), funker helt ok. Men, uten ekstra SATA kort (Promise EX8350), hadde det blitt en smule lite med 4 SATA kontakter på HK. Så jeg er enig med Dere som ytrer ønske om flere SATA som standard på hovedkortene. Lenke til kommentar
saivert Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Man kan fint oppgradere til SATA uten å miste tilgang til sitt gamle PATA optiske drev. Det finnes adaptere til rundt 239 kroner som plugges til PATA grensesnittet på det optiske drevet og gir en SATA port på andre siden. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Man kan fint oppgradere til SATA uten å miste tilgang til sitt gamle PATA optiske drev. Det finnes adaptere til rundt 239 kroner som plugges til PATA grensesnittet på det optiske drevet og gir en SATA port på andre siden. 7378027[/snapback] Jeg kjøpte ett slikt adapter for 1 hundrelapp på pcutstyr el no slikt for flere måneder siden. Fungerer helt greit, men synes det er bedre å ha en ren sata dvd brenner, så jeg kjøpte liksågodt det og. Har en samsung writemaster brenner sh-w163a ts01 firmware som kan gjøre det aller meste. CloneCD later til å ha noen problemer med den, hvor min tidligere Nec 3520 hadde ingen problemer. Men dette kan igjen skyldes også en forandring i programmet og ikke i brenneren. Forutsatt at jeg brenner OS install cd via nero, som optimaliserer layouten for cdn, så har jeg merket en betydelig forskjell i tiden det tar å installere f.eks xp. Vista tok godt under 5 minutt å kjøre kopiering/lesing biten fra dvd'n. Bortkastet tid da, siden vista viste seg å være noe herk, liten driver og programstøtte enda. Er helt enig med han som sa her at dette var en dårlig informerende nyhets artikkel og arbeidet med denne "nyheten". En fakta jeg finner litt morsom med denne "nyheten" er at Vista prioriterer IDE enheter fortsatt for installering. Noe som tyder på at denne saken er en sak som påpeker at forbrukerene skal bruke mer penger for det er viktig at microsoft tjener inn sine penger enten på den ene eller andre måten. Selv om jeg er enig i at SATA er mye bedre enn PATA. Hovedkort uten Floppy, PATA, printer, serial og den slags avmotens møkk, mottas med stor glede for min del. Endret 28. november 2006 av amiganostalgia Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller. Spesielt idiotisk er det når de kaster bort en på I/O panelet. For de gidder ikke sette mer enn 5-6 stk på HK om dagen. Det blir jo ikke flere PCI spor heller, da plassene blir borte til for del for PCI-Express x16 spor på de HK som er aktuelle for meg. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller.7380994[/snapback] Jeg har kun 4 sata på mitt hovedkort, men har heller den tankegangen at jeg bytter ut harddisker etterhvert mot større og raskere disker, istedet for å samle på så mange disker i en pc at jeg må beregne ekstra strømforsyning. Det blir jo ikke flere PCI spor heller, da plassene blir borte til for del for PCI-Express x16 spor på de HK som er aktuelle for meg.7380994[/snapback] Så du må ha sli/crossfire også? Kan jo tenkes man kan finne seg ett hovedkort med flere pci /e ?-x spor så man kan ha flere sata kontrollere Lenke til kommentar
Kjellrs Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller.7380994[/snapback] Tør jeg spørre hva du trenger mer enn 8xSATA lokalt til? Dersom det er hele samlingen med musikk og film og diverse stash ellers, legg de på en egen filserver. Er mye billigere å skaffe en billig maskin enn sære hovedkort evt. ekstra kontroller, ekstra store kabinetter, ekstra sterk strømforskyning osv. Med en avspiller som er litt intelligent og bufrer opp (Media Player Classic eller VideoLAN anbefales, WMP funker sikkert også) kommer du aldri til å merke forskjellen. Så kan lokalt være spill og annet stash der man (kanskje) kan merke load-tider. Selv har jeg en XPC med to disker, utrolig praktisk liten sak å ta med seg, og en filserver med fem disker og plass til litt til. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller.7380994[/snapback] Tør jeg spørre hva du trenger mer enn 8xSATA lokalt til? Dersom det er hele samlingen med musikk og film og diverse stash ellers, legg de på en egen filserver. Er mye billigere å skaffe en billig maskin enn sære hovedkort evt. ekstra kontroller, ekstra store kabinetter, ekstra sterk strømforskyning osv. Med en avspiller som er litt intelligent og bufrer opp (Media Player Classic eller VideoLAN anbefales, WMP funker sikkert også) kommer du aldri til å merke forskjellen. Så kan lokalt være spill og annet stash der man (kanskje) kan merke load-tider. Selv har jeg en XPC med to disker, utrolig praktisk liten sak å ta med seg, og en filserver med fem disker og plass til litt til. 7382465[/snapback] Filserveren må jo også ha et hovedkort, du flytter jo bare behoved for mange sata-porter over på en annen maskin. AtW Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller.7380994[/snapback] Tør jeg spørre hva du trenger mer enn 8xSATA lokalt til? Dersom det er hele samlingen med musikk og film og diverse stash ellers, legg de på en egen filserver. Er mye billigere å skaffe en billig maskin enn sære hovedkort evt. ekstra kontroller, ekstra store kabinetter, ekstra sterk strømforskyning osv. Med en avspiller som er litt intelligent og bufrer opp (Media Player Classic eller VideoLAN anbefales, WMP funker sikkert også) kommer du aldri til å merke forskjellen. Så kan lokalt være spill og annet stash der man (kanskje) kan merke load-tider. Selv har jeg en XPC med to disker, utrolig praktisk liten sak å ta med seg, og en filserver med fem disker og plass til litt til. 7382465[/snapback] Filserveren må jo også ha et hovedkort, du flytter jo bare behoved for mange sata-porter over på en annen maskin. AtW 7383048[/snapback] Jo, men jo flere kokker jo mere søl.. Poenget må vel være å ha en RASK RESPONSIV maskin, ting man ikke bruker til enhver tid, for all del, få det på en annen maskin. En filserver pc vil være ett godt mål da, stappe den full av kontrollere. Ideologien min her er at man har helst kun 1 system disk, og 1 for arbeid og ting og tang, er man gamer så er det alle spilla og savegames samt også backuper. 2 eller 3 harddisker toppen. 20stk i filserveren. Backup kan man da sende til filserveren. F.eks sette opp synkronisering av savegames, webside, 3d photoshop arbeid osv. Slik at om man mister ting på hovedpc'n så har man backup av det.. Man slipper også å drasse med seg en så veldig tung pc da bare fordi man skal ha pc'n med seg på lan eller til venner eller lignende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller.7380994[/snapback] Tør jeg spørre hva du trenger mer enn 8xSATA lokalt til? Dersom det er hele samlingen med musikk og film og diverse stash ellers, legg de på en egen filserver. Er mye billigere å skaffe en billig maskin enn sære hovedkort evt. ekstra kontroller, ekstra store kabinetter, ekstra sterk strømforskyning osv. Med en avspiller som er litt intelligent og bufrer opp (Media Player Classic eller VideoLAN anbefales, WMP funker sikkert også) kommer du aldri til å merke forskjellen. Så kan lokalt være spill og annet stash der man (kanskje) kan merke load-tider. Selv har jeg en XPC med to disker, utrolig praktisk liten sak å ta med seg, og en filserver med fem disker og plass til litt til. 7382465[/snapback] Filserveren må jo også ha et hovedkort, du flytter jo bare behoved for mange sata-porter over på en annen maskin. AtW 7383048[/snapback] Jo, men jo flere kokker jo mere søl.. Poenget må vel være å ha en RASK RESPONSIV maskin, ting man ikke bruker til enhver tid, for all del, få det på en annen maskin. En filserver pc vil være ett godt mål da, stappe den full av kontrollere. Ideologien min her er at man har helst kun 1 system disk, og 1 for arbeid og ting og tang, er man gamer så er det alle spilla og savegames samt også backuper. 2 eller 3 harddisker toppen. 20stk i filserveren. Backup kan man da sende til filserveren. F.eks sette opp synkronisering av savegames, webside, 3d photoshop arbeid osv. Slik at om man mister ting på hovedpc'n så har man backup av det.. Man slipper også å drasse med seg en så veldig tung pc da bare fordi man skal ha pc'n med seg på lan eller til venner eller lignende. 7384486[/snapback] Ja, det er fint å ha en filserver, men det hindrer ikke faktumet at du fortsatt må ha et hovedkort på filserveren, da er 4 porter fortsatt for lite. Kontrollere er uforholdsmessige dyre per port, og tar opp kortplasser, det er svært hensiktsmessig å ha HK med mange sata-porter. Bare at du har hovedkortet i filserveren, istedet for en annen maskin. AtW Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. november 2006 Del Skrevet 30. november 2006 Det må snart bli flere S-ATA porter. Mine 8 er for lite for meg, og nå er det jo ikke mange som har det heller.7380994[/snapback] Jeg har kun 4 sata på mitt hovedkort, men har heller den tankegangen at jeg bytter ut harddisker etterhvert mot større og raskere disker, istedet for å samle på så mange disker i en pc at jeg må beregne ekstra strømforsyning. Det blir jo ikke flere PCI spor heller, da plassene blir borte til for del for PCI-Express x16 spor på de HK som er aktuelle for meg.7380994[/snapback] Så du må ha sli/crossfire også? Kan jo tenkes man kan finne seg ett hovedkort med flere pci /e ?-x spor så man kan ha flere sata kontrollere 7382423[/snapback] Jeg har nok mange små disker ja. Syntes de med mye kapasitet er litt for dyre. Bruker ikke SLI/Crossfire, men det er de kortene som oftes blir testet, osv. Slik at man vet litt hva de er gode for. De er ofte godt utstyrt også. I hvertfall det jeg har i dag: Asus A8N SLI-Deluxe Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Enda dyrere er det når det går TIL HELVETE fordi pc'n din datt ned døra på vei ut bussen/bilen/flyet/toget/whatever. Når alt kommer til alt, det er ens prioriteringer som gjelder. JA DET ER DYRT med data utstyr, men dessverre, det er bare slik det er. Jeg vil si det slik at man har IKKE RÅD til å ha 5 disker i pc'n og forsette og kjøpe flere og flere disker, uten at man tar til ettertanke at, HEI kanskje det er en ide å ha diskene trygt plassert, eller i det minste også ha en backup av de gjerne? Når ulykken er ute, er det for sent å snu. Regel å leve livet etter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 amiganostalgia: Nå sporer det helt av her. Jeg aner ikke hvorfor du tar utgangspunkt i at AndersT2 (?) skal drasse med seg PCen på bussen, flyet osv og hvorfor du tar utganspunkt i at han ikke har noen form for backup. Men la oss nå spore tilbake til trådens emne: optiske drev med SATA og relaterte ting. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 amiganostalgia: Nå sporer det helt av her. Jeg aner ikke hvorfor du tar utgangspunkt i at AndersT2 (?) skal drasse med seg PCen på bussen, flyet osv og hvorfor du tar utganspunkt i at han ikke har noen form for backup. Men la oss nå spore tilbake til trådens emne: optiske drev med SATA og relaterte ting. 7398857[/snapback] Hmm.. Vel jeg får skylde på lillehjernen min.. Jeg holder på å flytte selv.. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Blue ray brenner på SATA hadde jo vært kjekt, sikkert mange av dere som har tatt en titt på denne -> LiteOn LH-2B1S. Aksesstid på 160ms og 12x på dvd +/- og dvd+rw på 8x er vel ikke så gale? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå