Gå til innhold

installere slackware ved siden av xp64bit

Anbefalte innlegg

Ok her var det mye å svare på, en god bekreftelse på aktiviteten i linux verden.

svar Mr.Elendig - > Hvilken håndbok? jeg bruker "man" i slack for informasjon, f.eks.

Tipper Mr.Elendig tenker på denne: The Revised Slackware Book Project

En pussig ting jeg ikke helt har forstått eller FÅR TIL er rett og slett når det står "^K H" for Help.  Jeg skjønner det slik at jeg skal holde inne CTRL + k + h for hjelp. Sliter også med å få avsluttet "joe" og vi, altså tekst editor for shell/bash/terminalen "dos'n".
For å avslutte vi må du ut av edit modus. Kommandoen for å avslutte
:q

for å lagre og avslutte

:wq

for å avslutte uten å lagre

:q!

Vi kommandoer står beskrevet i boka.

Får jeg det ikke til vil jeg prøve å installere madwi eller hva det heter, som skal ha rt2500 "driver", via en USB minnepinne.
Mener rt2500 skal være støtta ut av boks, som sagt, sannsynligvis som modul.

For å se om rt2500 blir lastet inn ved oppstart skriv

lsmod | grep rt2500

Får du ikke opp noe da prøv å laste modulen slik:

modprobe rt2500

Hittil har jeg iallefall lagt merke til en kul ting jeg ikke har sett i linux før,

nemlig gjenkjennelse av wacom tablet'n min!

Takken være huge26.s kjernen, eller kernel?

Ja, huge26.s har ille mye kompilert inn i kjernen eller som moduler.

Blant annet en egen wacom driver.

Jeg har en Fujitsu Siemens Lifebook P1510 som jeg bruker wacom og wacom-tools på for å kunne bruke touchscreenen. Jeg kan kanskje hjelpe med wacom hvis du trenger det.

Gud løkk.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for utfyllende svar, begynner nesten å bli en vane det der fra deg så forsetter du slik... ;)

Jeg lekte litt rundt og det jeg har kommet fram til er at det er jo ikke rart jeg ikke kan de her forskjellige kommandoene, jeg gikk inn i /bin og der ligger det jo nesten ingenting.

Så hvor ligger egentlig de forskjellige nyttige programmene hen?

Ideelt sett hadde linux verden laget til ett verktøy som fungerte slik at

iwanna wireless portforward.

hvor iwanna er kommandoen, wireless er en kategori (main eller sub) og portward er nettopp det...

Så får man en liste med ulike verktøy, hjelpemidler eller framgangsmåter for å gjøre enter den eller den tingen i linux. Bare ett forslag da..

Hadde noe sånt på amiga1200'n.. Dvs jeg har!

Uansett er dette veldig gøy!

Jeg laster dvd'n ned på nytt som torrent denne gangen, og håper det ikke blir noe feil på den.

Lenke til kommentar

Nesten ingenting i /bin ?

Hva ligger der da?

I /bin skal de ligge de mest basis kommandoene, systemkommandoer som ls og cp og mv. Mange flere ligger i /usr/bin

Kommandoer som kun root kan kjøre ligger i /sbin og /usr/sbin

Men du trenger egentlig ikke tenke så mye på det (med mindre du mangler noe selvfølgelig) for du trenger ikke være i /bin for å kjøre f.eks. ls.

Dette har med PATH å gjøre. Les mer om det i slack boka.

Takker for utfyllende svar, begynner nesten å bli en vane det der fra deg så forsetter du slik... ;)
He he. Hyggelig å kunne hjelpe.

Sitter på jobbsøkekurs å kjeder livet av meg uansett :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Nesten ingenting i /bin ?

Hva ligger der da?

I /bin skal de ligge de mest basis kommandoene, systemkommandoer som ls og cp og mv. Mange flere ligger i /usr/bin

Kommandoer som kun root kan kjøre ligger i /sbin og /usr/sbin

Men du trenger egentlig ikke tenke så mye på det (med mindre du mangler noe selvfølgelig) for du trenger ikke være i /bin for å kjøre f.eks. ls.

Dette har med PATH å gjøre. Les mer om det i slack boka.

He he. Hyggelig å kunne hjelpe.

Sitter på jobbsøkekurs å kjeder livet av meg uansett :)

7384862[/snapback]

Jeg vet veldig godt hva en path er, gammel amiga gutt jeg vet du. Selv om paths også er tilfelle for windows.

Hvis du kjeder livet av deg på jobbsøker kurset så mangler du motivasjon da?

Da er det noe i veien med kurslederen/veilederen din.. Eller deg ? =)

Poenget mitt er at jeg var nylig selv på jobbsøker kurs, og der lærte jeg forferdelig mye om ting og tang. Satt en del ting i perspektiv. Dvs jeg lærte tinga sjøl, men det var ett godt opplegg slik at man tok ansvar for egen læring og seg selv etc.

Noe av det smarteste jeg har gjort de siste åra.

Jeg har f.eks funnet ut at det er ikke mye som står i veien for at jeg kan ta flere FAG-brev, sertifiseringer på både det ene og det andre. Så jeg har liksom masse å jobbe med om dagen egentlig.

Beklager avsporingen men okey:

Jeg kjørte adduser og laget meg en bruker konto. trykte enter igjennom hele greia.

Uansett, jeg kjører startx for å starte kde og jeg får NØYAKTIG samme feilmelding som jeg får når jeg kjører xinit.

Så det er noe gærent med skjerm oppsettet eller noe annet..

Det skal også nevnes at 21" min har relativt høy latency sammenlignet med min 19".

Så det som skjer når jeg da prøver å kjøre startx eller xinit, høres jo forferdelig likt ut, er at 21" blinker fort til svart og prøver å få bilde igjen, men all tekst på skjermen blir forferdelig dimma, vanskelig og lese. Mens på 19" forblir det like klart...

Merkelige greier... 19" er sekundær og kloner det som blir vist på 21"..

Lenke til kommentar

Hups! Glapp ned i "veilede totalt nybegynner" modus der med PATH og greier.

Var ikke vondt ment :)

---

Det er noe i veien med kurset. Og kursleder. OG alle andre på kurset. Ihvertfall ikke noe i veien med meg. Definitivt ikke meg. Nu væi ^__^

---

Hm, bare feilmelding.

Da ser det ut til at xorg.conf ikke er helt riktig...

Kan du poste feilmeldingen eller /var/log/Xorg.0.log og /etc/X11/xorg.conf ?

Har du forresten lasta ned/installert nVidia driveren?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Hups! Glapp ned i "veilede totalt nybegynner" modus der med PATH og greier.

7387857[/snapback]

Ingen grunn til å beklage seg!

Det er noe i veien med kurset. Og kursleder. OG alle andre på kurset. Ihvertfall ikke noe i veien med meg. Definitivt ikke meg. Nu væi ^__^

---

Hm, bare feilmelding.

Da ser det ut til at xorg.conf ikke er helt riktig...

Kan du poste feilmeldingen eller /var/log/Xorg.0.log og /etc/X11/xorg.conf ?

Har du forresten lasta ned/installert nVidia driveren?

7387857[/snapback]

Jeg har vært på ett slikt kurs før, og jeg forstår deg veldig godt.

Han vi hadde som veileder, har pedagogisk bakgrunn og driver dessuten privat, og har dermed mye mye mer å tape på jobben sin hvis han ikke gjør en god innsats.

Avhengig av å få selgt sine tjenester vet du.

Hvis mulig, be om å få komme inn på ett slikt kurs som heller er fra private bedrifter som selger ut tjenester.

Iallefall, minstefall, sørg for å skrive en klekkelig god rapport om hvorfor kurset er så dårlig når kurset er over. Dette VIL få konsekvenser for kurs holderene.

Hvis jeg skal poste den feilmeldingen så må jeg få den enten over på en usb minnepinne, eller på en diskett til en USB diskettstasjon jeg har, eller ha ett program som leser ext3 partisjoner fra windows...

Jeg fant noe slikt ext2 program i går, men har ikke fått testa det ut enda..

Jeg har 64bit xp da, og det som jeg fant som var veldig bra liksom, støtter ikke 64bit kernel.

Skal nok finne en løsning på det etterhvert!!

Lenke til kommentar

Registry First Aid er ett eksempel på 32bits programvare som gjenkjenner 64bit windows og da nekter å installere.

Rett og slett fordi det gjenkjenner alt som feil i 64bit.

Den blir forvirret av de mappe aliaser og paths som er i 64bit xp, og forfatteren av programmet ønsker/vil ikke gjøre noe med det.. Iaf sist jeg prøvde.

Ext2IFS tror jeg det var. Fant 2 andre alternativer også.

På sikt kunne jeg tenke meg å få windows fjernet, men da er jeg veldig avhengig av wine...

Jeg er stor fan av Portable programmer, som også finnes i linux versjoner.

Jeg ønsker å kunne kjøre 64bits for framtidig kompabilitet med nyere systemer. Vet at slackware er liksom oldschool etc, men jeg synes det er komfortabelt så langt. Veldig kjekt med den huge26.s kernelen.

Edit: 64bit XP, tar ALDRI 32bits drivere. Det er ett Må ha for 64bit. Deriblant også kernelen. Altså de virkelige system filene kort og greit.

Men pliz ikke heng dere videre opp i dette i denne tråden, jeg veit forskjell etc.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg tabba meg ut når jeg mente at rt2500 av støttet ut av boks.

rt2500 ser ikke ut til å være inkludert i kjerna (ennå).

Får å kunne bruke rt2500 må du altså installere drivere/kjerne modul for rt2500.

Heldigvis har Alien BOB lagd rt2500 pakker for slackware 11 (både for 2.4.33.3 og 2.6.17.13 kjerna, huge26.s er en 2.6.17.13 kjerne)

wget http://www.slackware.com/~alien/slackbuilds/rt2500/pkg/11.0/rt2500-1.1.0.b4_2.6.17.13-i486-2.tgz
installpkg rt2500-1.1.0.b4_2.6.17.13-i486-2.tgz
modprobe rt2500
iwconfig <interface f.eks. eth1> essid <ESSID>
dhcpcd <interface>

Pakkene til Alien BOB holder generelt meget høy standard.

Hvis du har kryptert trådløst nett må du legge til på iwconfig kommandoen.

Hvis du bruker WPA må du legger en støtte for det. Alien BOB har en pakker for det også mener jeg.

wpa_supplicant ligger som olear sier i /testing

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Er det noen muligheter for å integrere dette i slackware setup?

Jeg skal laste den fila ned, gjør det nå, og prøve meg på dette senere.

Dvs når jeg har fått flytta inn i ny leilighet.

Det følger med trådløst nett der, så dette er veldig praktisk!

Takk skal dere ha gutter! Cheers!

Edit: Tenker på type Nlite opplegg gjerne?

Alternativt redigere noen filer i slackware setup for å få det installert i installasjonen.

Jeg har fått ned Slackware 11 dvd'n som skal være feilfri, iaf, var det en annen sfv32 check jeg fikk opp.

Dvd brenneren min har selvfølgelig tatt kvelden slik at jeg får ikke brent ut den nye dvd'n.. Var jo AKKURAT det jeg trengte nå rett før jul =)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...