amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hei! Nå er jeg straks ferdig med å brenne ut nyeste slackware på dvd. Så har da ett par ting jeg kunne tenke meg å få svar på : Hvilket filsystem er best? Reiser fs ext, ext2 eller ext3? Er lenge siden jeg har prøvd slackware så hva det går i, det har jeg ikke peiling på =) Jeg har ett trådløst nettverkskort, jeg har funnet både tgz or rpm for det som jeg tror skal funke, men har slackware dvd noe ferdiglaga? Jeg har ett Nvidia skjermkort, 7300gt. Må jeg sette opp X manuelt? Har lest om noe x.org ? Takker for alle svar, så klart! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Hvilket filsystem er best? Reiser fs ext, ext2 eller ext3?Er lenge siden jeg har prøvd slackware så hva det går i, det har jeg ikke peiling på =) Du skal få slippe ext, med mindre du er sykt nostalgisk =)Standard kjernen (bare.i eller bareacpi.i) i Slackware kommer med støtte for ext2, ext3 og reiserfs. Reiserfs er det nærmeste du kommer standard filsystem i Slackware, siden reiser er markert når du skal formatere en ny partisjon i installasjonsprogrammet. Du kan velge å installere med kjerne med støtte for JFS, da får du også støtte for de overnevnte. Eller en kjerne med kun XFS. But I digress. Du lurte jo på hvilket filsystem som er best. Desverre er det ikke noe enkelt svar, det kommer an på dine behov og hva maskina skal brukes til. Sammenlikninger mellom forskjellige filsystemer: http://www.debian-administration.org/articles/388 http://linuxgazette.net/122/TWDT.html#piszcz Jeg bruker ReiserFS og JFS primært på mine Slackware bokser og har ingen problemer med dem. Jeg har ett trådløst nettverkskort, jeg har funnet både tgz or rpm for det som jeg tror skal funke, men har slackware dvd noe ferdiglaga?Det spørs.For å svare på det må jeg vite hvilket nettverkskort det er snakk om. Har selv en laptop med Intel trådløs som bruker ipw2200 driveren. Eneste jeg trengte å gjøre var å laste ned firmware. Jeg har ett Nvidia skjermkort, 7300gt. Må jeg sette opp X manuelt?Har lest om noe x.org ? Slackware inkluderer (selvfølgelig) X.org's egen automagiske konfigurasjons program, xorgconfig.Jeg pleier å bruke xorgconfig og så se gjennom xorg.conf fila for å forsikre meg om at det er riktig. Installasjonsprogrammet for nVidia driveren tilbyr seg nå å oppdatere xorg.conf for deg, men jeg liker å gjøre slikt sjøl. Endret 28. november 2006 av olefiver Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Først og fremst: tusen takk for hurtig svar. Nostalgisk: ja, skal overføre og sette opp en amiga box via bsd også etterhvert..Dvs jeg har det allerede, men må inn med en gammel 850mb disk =) Jeg har nå satt av en 14.46 GB tom partisjon som jeg har tenkt å installere slack på. Regner med det går greit? Ntfs er jo ett journal filsystem da. For å si det på en annen måte, la oss si at jeg vil repartisjonere den linux partisjonen og ha filsystem sikkerhet, uten at det går utover bruken av slackware, hva er best da? XFS ?!?!?!? Ikke hørt om. Jeg har ett Ralink RT2500 type trådløst kort. Som kalles for ett gigabyte kort, men ralink er jo den egentlige produsenten. Vet at dette kortet er veldig standard. Det fungerer utrolig godt skal jeg si deg i xp64. Jeg er jævlig spent nå...gleder meg. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Først og fremst: tusen takk for hurtig svar. Nostalgisk: ja, skal overføre og sette opp en amiga box via bsd også etterhvert..Dvs jeg har det allerede, men må inn med en gammel 850mb disk =) Jeg har nå satt av en 14.46 GB tom partisjon som jeg har tenkt å installere slack på. Regner med det går greit? 14.46 holder lenge til Slackware. Ntfs er jo ett journal filsystem da.For å si det på en annen måte, la oss si at jeg vil repartisjonere den linux partisjonen og ha filsystem sikkerhet, uten at det går utover bruken av slackware, hva er best da? XFS ?!?!?!? Ikke hørt om. Hva mener du? Vil du ha tilgang til partisjonen fra winXP? Hvis ikke, funker alle filsystemer like bra på Slackware (har prøvd dem alle =). Men merk de tilgjengelige kjernene ved installasjon ikke støtter de samme filsystemene. Se over. Jeg har ett Ralink RT2500 type trådløst kort.Som kalles for ett gigabyte kort, men ralink er jo den egentlige produsenten. Vet at dette kortet er veldig standard. Mener rt2500 skal funke ut av boks (kompilert som modul), men nå sitter jeg på jobbkurs og kun windows (blæh =), så jeg er ikke hundre prosent sikkerHvis ikke kan du finne en pakke for rt2500 her. Forresten Slack 11 er første versjon hvor du kan starte installasjonen med en 2.6 kjerne og installere en 2.6 kjerne under installasjonen. De heter huge26.s (2.6.17.13) og test26.s (2.6.18). Jeg bruker huge26 uten problemer. Endret 28. november 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) ext3 er bunnsolid, + at det går ann å få tilgang til ifrå windows. (veit ikkje om det er drivere ute for 64bit windows) ReiserFS er litt meir både og når det gjelder stabilitet. Har på følelsen at det er mangen fleir som får problem med reiserfs 3.6 enn men ext3. Ytelsen på ext3 med dir_index er også respektabel. Endret 28. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 "Har på følelsen" er ikke et gyldig grunnlag for å erklære et filsystem for mer eller mindre ustabilt. ReiserFS er det eldste journalførende filsystemet native for GNU/Linux. XFS er det eldste totalt. Følgelig kan en anta at ext3 er blitt mer testet enn ReiserFS, og følgelig statistisk mer ustabilt. That said, ingen tester jeg har lest har kunnet erklære at hverken reiserfs (3.6) eller ext3 er mer eller mindre ustabilt enn den andre. For hjemme bruk er begge helt akseptable. Når det gjelder tilgang fra Windows, har en muligheten til å få tilgang til ext2, ext3 (som monteres som ext2) og ReiserFS. Av disse er ext2/3 mest stabilt fra Windows (var det det du mente med stabilitet Mr.Elendig?). Har ikke 64bit Windows 32bits compabilitets layer? Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Anbefaler EXT3. Det er et gjennomtestet filsystem som jeg aldri har hatt noen problemer med. ReiserFS er en annen sak, etter mange problemer kommer jeg aldri til å røre noen form for ReiserFS. Jeg stoler rett og slett ikke på ReiserFS lengre. Min personlige mening (som ikke trenger å bety noe som helst ) Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) "Har på følelsen" er ikke et gyldig grunnlag for å erklære et filsystem for mer eller mindre ustabilt.ReiserFS er det eldste journalførende filsystemet native for GNU/Linux. XFS er det eldste totalt. Følgelig kan en anta at ext3 er blitt mer testet enn ReiserFS, og følgelig statistisk mer ustabilt. That said, ingen testar jeg har lest har kunne erklære at verken reiserfs (3.6) eller ext3 er mer eller mindre ustabilt enn den andre. For hjemme bruk er begge helt akseptable. Når det gjelder tilgang fra Windows, har en muligheten til å få tilgang til ext2, ext3 (som monteres som ext2) og ReiserFS. Av disse er ext2/3 mest stabilt fra Windows (var det det du mente med stabilitet Mr.Elendig?). Har ikke 64bit Windows 32bits compabilitets layer? 7376362[/snapback] Det eg meiner med utsagnet mitt, er at eg ser langt ferre som har problem med ext3 enn reiserfs, sjølv om det har mykje større utbredelse. Edit: min erfaring frå irc/bbs Siden eg ikkje har laga noko statistikk, så synest eg at det er betre å skrive at "eg har på følelsen..." eller kanskje "frå mitt ståstad så ser det ut som..." enn å komme med eit bastant utsegn slik som "ext3 er mykje meir stabilt enn...". Bastante, subjektive, utsegn er jo dessverre svært populært her inne på forumet no for tida. Endret 28. november 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Da missforsto jeg deg ihvertfall halvveis Mr.Elendig. Sorry. Lenke til kommentar
glad Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Hvilket filsystem er best? ja godt spørsmål, ext2, 3 er vel de tregeste og xfs er vel raskest til store filer, mener og huske fra en test at reiserfs var det raskeste, og nå det nye reiserfs4 det er raskt det. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Nå må en da patche kjerna for å bruke Reiser4 å en Slackware boks, og Reiser4 er ikke alltid raskest. http://www.debian-administration.org/articles/388 I de testene som tar med CPU bruk er JFS (nesten) alltid best, altså krever minst av CPU. Ellers er det ca som glad sier, rent bortsett fra at ext2 er ekstremt raskt på visse områder, pga mangel på journal å skrive til. XFS er raskt, særlig på store filer. ReiserFS(3,6) er raskt, særlig på mange små filer. Endret 28. november 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 ext3 vinner faktisk over reiserfs 3.6 på ein god del områder i dei nyare testane, når det gjeld hatighet. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Jeg kommer til med dette å gå for Ext3. Men igjen: Jeg gir blanke faen i ytelsen på disken, jeg regner med at det blir kjapt nok uansett. Det jeg virkelig vil ha er ett filsystem på partisjonen som er over hele linja mest akseptert og kjempebrukervennlig. Ikke fat32=) Forøvrig, nå som jeg har brent ut slackware etc. Hvorfor i all verden, og dette lurer jeg VIRKELIG på, hvorfor i all verden er det ikke slik for distroer til linux eller unix eller så, at det følger med en link til en PDF(ett eller annet format som er lett å skrive ut...) som inneholder alt en trenger av shell/bash/cli som jeg sier, kommandoer med kjappe konsise forklaringer? For en som har vært ute av verden eller er ny i linux verden, så kan en for svarte ikke forlange at en skal huske dusinvis av kommandolinjer a 50 tegn, som er nødvendig for å gjøre visse oppgaver. Innebygget hjelp er det jo i de fleste distroer har jeg inntrykk av, men den generelle supporten som tilbyes via nettsteder for distroer er ganske avskremmende i forhold til brukervennlighet. Jeg mener ikke å disse noe eller noen her, det er bare så rart...uuurk.. På den annen siden kan jeg også si at det er rart at ikke flere programmerer og utviklere for gode linux distroer går sammen og starter utviklingen av " The Windows KIller Linux OS" f.eks. For at det er mulig er jeg ikke i tvil om. Holdningen er liksom slik "Nei vi står på hver vår kant og gjør vår greie så får resten av verden forbli oppsugd av den generelle ideen om at det er windows og pc, og noe som heter mac men det er det.." I tillegg som jeg lurer på hvorfor det er slik med alle programmer til windows at når en kjører installen til ett program så får en opp bruker lisens avtale og aldri noen forklaringer på hvilket slags program det egentlig er jeg holder på å installere, og evt videre linker/informasjon på nettet, eller annen slags support informasjon? Forferdelig dårlig rutine det der på windows. Beklager om dette ble for tungt og for mye... =) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Mye, men ikke tungt. Uansett bør du vel få lov til å skrive det du vil. Hvorfor i all verden, og dette lurer jeg VIRKELIG på, hvorfor i all verden er det ikke slik for distroer til linux eller unix eller så, at det følger med en link til en PDF(ett eller annet format som er lett å skrive ut...) som inneholder alt en trenger av shell/bash/cli som jeg sier, kommandoer med kjappe konsise forklaringer?Fordi "tre-elskerne" hadde flådd oss over alt papiret som hadde gått med på kun å skrive ut for alle kommandoene i /bin Særiøst, det er en god idé. Men de fleste (alle?) distroen jeg har vært innom har en eller annen form for bruker manual linket på sidene sine. Og har mer eller mindre aktive forum for folk med spørsmål. Tipper de fleste (in charge) mener det holder ...? På den annen siden kan jeg også si at det er rart at ikke flere programmerer og utviklere for gode linux distroer går sammen og starter utviklingen av " The Windows KIller Linux OS" f.eks.For at det er mulig er jeg ikke i tvil om. Enig i at det er mulig. Men jeg tror også at de aller fleste av de utviklerne du (og jeg) ville ha hatt på en slik distro, er med på å lage en GNU/Linux distro fordi de liker å sette sammen et OS og at andre bruker det, snarere enn å knuse MS.Dessuten må en ta høyde for at ikke alle samarbeider like bra. Så jeg syns eksempel holdningen din er mektig overdreven og unyansert, selv om jeg ser at en fort kan få det intrykket. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Ok nå har jeg fått installert slackware 11 fra dvd'n. Lilo bootloader funker, så har da multiboot. Greia er at det er noen feil på dvd'n da det var spesifikt 2 pakker jeg ikke fikk installert. Jeg mener den ene het noe sånt som "xaps" og den andre hadde noe med seamonkey og gjøre. Jeg brukte "full" (auto, ingen spørsmål) installasjon, så jeg slapp og bla meg igjennom alle pakkene. Når jeg booter kommer jeg til "dos" og kan logge meg på, men hvordan kan jeg da starte opp grafisk brukergrensesnitt??? Jeg har valgt kde, som jeg mener var standard valg også, via xwmconfig. Har satt meg litt inn i de grunnleggende kommandoene og ting går ellers greit! Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Gjør degsjølv ein stor tjeneste. Les håndboka. Den er meget god. (var iallefall det når eg brukte slack for nokre år tilbake) Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 (endret) Hei. Jeg kjører ganske så mye Slackware. Skal vi se. Om du har lest grunnleggende kommandoer i Linux skal du jo egentlig kunne hvordan man logger inn som root og sånn da? Men her er iallefall fremgangsmåten for å gjøre det da. Når du starter opp Slackware, så kommer du inni et slags dos liggnende greier. Eller heter det Shell eller Terminal? Uannsett. Når du kommer inn der, så må du logge inn som et eller annet. Det første du må gjøre egentlig er å logge inn som root. Det er fordi at du skal få oppretta deg en ny bruker. Når du har logga inn som root (Og jeg regner med at at du har rootpassord). Når du har logga inn som root skriver du "adduser" uten " Da må du skrive brukernavn, f. eks user (Men du kan ikke ha stor bokstav i brukernavnet. Når du har skrevet brukernan så trykker du "Enter" helt til du kommer dit hvor man skal trykke enda en "Enter" for å laga kontoen. Når det er gjort får du beskjed om Fullt navn. Da er det egentlig samme hva du skriver. Du kan skrive ditt eget navn også om du vil. Når navnet ditt er skrevet trykker du "Enter". Du skal trykke "Enter" helt til du får beskjed om at du skal skrive nytt passord. Det er forresten brukerpassordet ditt. Etter dette er brukerkontoen din (Den du skal bruke til vanlig) oppretta. Så logger du inn med den brukeren, bare for å prøve. Da skriver du inn ditt "brukeranv", og trykker "Enter". Så er det passordet ditt. Det må du også skrive inn. Hvis både brukernavn og passord er riktig, er du nå logga inn med din nye bruker. for å starte KDE (Hvis du har valgt den som standard), så må du skrive startx Da kommer du inni selve KDE og du må konfiguere den litt før du kan kjøre den sikkelig. De pakkene som du ikke fikk installert har ikke så mye å si. "Seamonkey" er vel den nye Internet pakken til Mozilla?, den kan du jo velge bort til fordel for Firefox da. At du ikke fikk med xaps ble litt værre, men det er ikke noe krise det heller så lenge du får starta KDE. Resten er det egentlig bare å lese seg frem til å prøve litt selv. Lykke til. Endret 29. november 2006 av wil Lenke til kommentar
olear Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 De pakkene som du ikke fikk installert har ikke så mye å si. "Seamonkey" er vel den nye Internet pakken til Mozilla?, den kan du jo velge bort til fordel for Firefox da.At du ikke fikk med xaps ble litt værre, men det er ikke noe krise det heller så lenge du får starta KDE. En del pakker avhenger av SeaMonkey, så jeg anbefaler å ha den inn. amiganostalgia: For å forsikre at alt blir installert gjør følgende: wget ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-11.0/extra/slackpkg/slackpkg-2.09-noarch-1.tgz installpkg slackpkg-2.09-noarch-1.tgz echo ftp://ftp.slackware.no/linux/slackware/slackware-11.0/ > /etc/slackpkg/mirrors slackpkg update slackpkg install slackware Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Når jeg booter kommer jeg til "dos" og kan logge meg på, men hvordan kan jeg da starte opp grafisk brukergrensesnitt?Jeg har valgt kde, som jeg mener var standard valg også, via xwmconfig. 7382368[/snapback] Som wil sier, har du valgt kde som standard starter du X/KDE med kommandoen startx. Hvis du vil at maskina skal starte direkte i X/KDE må du redigere fila inittab (som root). pico /etc/inittab I inittab finner du linja id:3:initdefault: , endre 3 til 4, så den ser slik ut: id:4:initdefault: Nå vil maskina starte i grafisk modus. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 29. november 2006 Forfatter Del Skrevet 29. november 2006 Ok her var det mye å svare på, en god bekreftelse på aktiviteten i linux verden. svar Mr.Elendig - > Hvilken håndbok? jeg bruker "man" i slack for informasjon, f.eks. svar Wil: Ja jeg vet hvordan jeg logger meg på som root og sånn.Jeg har da brukt det i iallefall 10 minutter nå! =) En pussig ting jeg ikke helt har forstått eller FÅR TIL er rett og slett når det står "^K H" for Help. Jeg skjønner det slik at jeg skal holde inne CTRL + k + h for hjelp. Sliter også med å få avsluttet "joe" og vi, altså tekst editor for shell/bash/terminalen "dos'n". At jeg kan skifte mellom 4 "basher" via alt + enten f1,f2,f3,f4 er dritbra. Jeg får avsluttet tekst editorer og sånt i fra terminalen, kan vi bli enige om ett ord?, men det er mest febrilsk hakking på ctrl + q. Jeg bruker (US) tastatur oppsett. Forøvrig har jeg ett norskt viking tastatur. med media knapper osv. ps2 mener jeg. Det her med adduser har jeg vært borti tidligere, men glemt, litt trøtt i natt. Men ok, tusen takk. skal se om det har noe videre effekt, selv om jeg liker å være root =) At jeg skulle skrive STARTX for å starte kde, har jeg ikke lest noen steder eller fått beskjed om via installasjonen fra Slackware 11 dvd'n. Det burde jeg ha fått! Skal prøve det... Men jeg har prøvd meg på en Xinit, hvorpå jeg fikk noen feilmeldinger.. *** Jeg kjører med 2 skjermer, en 21" og en 19" *** Som virker til å være grunne til at Xinit ikke gikk. Hva Xinit starter opp husker jeg egentlig ikke =) Jeg får ikke lagt inn Xaps eller seamonkey før jeg er oppe og går med det trådløse.. Takker for lykkeønskingene =) svar Olear: Hjertelig takk for den jobben der. jeg får printe det ut og se om jeg får det til da. Må få til RT2500 trådløst først.. copy and print! Oppsummering av klassetimen: Først prøve med startx og starte kde som root og konfigurere systemet litt.. For så å primært å få trådløst nettverk oppe og gå... Får jeg det ikke til vil jeg prøve å installere madwi eller hva det heter, som skal ha rt2500 "driver", via en USB minnepinne. Hittil har jeg iallefall lagt merke til en kul ting jeg ikke har sett i linux før, nemlig gjenkjennelse av wacom tablet'n min! Takken være huge26.s kjernen, eller kernel? Håper dere er her IGJEN når jeg trenger hjelp =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå