Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløsbridge med antenner.

Anbefalte innlegg

hei. skal opprette en trådløs bridge mellom 2 bygg.

Avstanden er ganske stor og det er en god del høydeforskjell. Det ene kontoret ligger i 4 etasje men vet ikke helt hvor høyt nabo-kontoret ligger enda. Men det er iallefall over gaten.

Trenger da altså 2 aksesspunkt og 2 kraftige antenner. Noen anbefalte produkt?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307815

denne ser jo bra ut, men kan man koble til en slik på et standard d-link aksesspunkt?

Prisen trenger ikke være så høy. Men kravet er at det funker stabilt.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg vil anbefale at du bruker kanskje 20db parabol.

Og i endene er det buffalo som er det regjerende. Buffalo routere har noen supre måter og sette dette opp på. Om høydeforskjellen her mye stiller du bare parabolen i rett vinkel. En 20db parabol kan sende data med godt signal ca 3km. Husk og velg en frekvens det er lite støy på. Mange som bruker slike løsninger kan fort oppdage at data dropper. Dette vil sansynlig hvis være fordi at det er flere radiosignaler i luften som går på samme frekvens eller kanal. Det går sikkert med en flatpanel antenne også. Men den du har vist har 14db rett fram. Og den skyter ikke signal mange grader ned og opp. om du skal ha det maksimalt stiller du to paraboler (mellom 15 - 20 db) rett i hværandre.

Jobber i en leverandør som lever bredband over radiolink, og har av erfaring lært dette.

Om den antenna du har vist kan kobles rett på d-linken kommer helt annt på hvordan pigtale som står på denne, alle accsesspunkt kan leveres med forskjellige pigtaler. Og om den ikke passer finnes det skøyter. Du vil merke signaltap gjennom en skøyt, dette kan ligge på en 4 dbSNR. husk og bruk minst mulig antennekabel. For hver meter med antennekabel mister du ca 6dbSNR.

--

Marius

Endret av MariusAndreNilsen
Lenke til kommentar

Tusen takk for et meget utfyllende svar. Skal vurdere de nevnte produktene dine. Tror ikke det blir veldig store datamengder som skal overføres så det får vurdere når jeg får full oversikt over hvordan det ligger ann.

2 slike:

https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

og 2 slike:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128345

evt får jeg gå for noe billigere på antennefronten. Får som sagt vurdere behovet (datamengde) og plasseringssituasjon.

Thank you.

Lenke til kommentar

Jeg og min samboer skal flytte inn i ett nytt hus. I stedet for å kjøpe ADSL-abonnement, vurdere vi å koble oss til svigers ADSL med en trådløs link.

Det er 300 m i luftlinje mellom husene, men det står diverse hus og trær imellom.

Er løsningen med antenner, en mulig løsning for oss?

Bør det være fri sikt for å få dette til å funke?

Lenke til kommentar

arnizzz: Paraboler for å kommunisere "over gaten" høres ut som overkill for meg. Hvis avstanden er under 50M og det er fri sikt burde orginalantennene kunne brukes om det ikke er mye wlanaktivitet i nærheten. Skal du ha en billig og grei løsning så anbefaler jeg 2 stk wrt54gl med hyperwrt eller dd-wrt fimware i wdsmode. (eller Buffalo Airstation) Hvis du trenger å puffe opp signalet så kan en flatpanelantenne på 12-15dBi og økt effekt på Linksys WRT54GL gjøre susen (antennen får du for ca 600 på wlansupply og routerne koster 550 pr stk).

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Dette høres ut til å bli en billig løsning. Systemet blir jo betalt ned på noen få måneder :)

Terrenget er noe kuppert. Jeg har ikke vært på taket, men jeg tror ikke jeg kan se fra det ene huset til det andre. Jeg regner derfor med at jeg trenger antenne.

Noen som har formening om hvor stabil en slik forbindelsen er? Vil jeg oppleve mye pakketap? Hvilken bitrate kan man få på en slik link?

Ups! Oppdaget litt sent at a7dfa-com's innlegg ikke var svar på mitt....

Endret av olewa
Lenke til kommentar

Skal dette gå må du ha 100% fri sikt fra ene antenne til andre. Avstanden på 300m er ikke det store. Jeg har vært med og montert linker som skyter nett over 5 mil. Bare man har store nok antenner og noe skikkelige linker i endene. Men om du ikke har fri sikt kommer dette til og være ett problem. Da må du eventuellt sette opp ett acsess punk mellom husene som begge ser 100%. For så og sette opp en eventuell rundstråle der, og sikte begge antenner mot den. Den ene kjører du som en feed in. Og den andre link ut. Om du ikke har fri sikt ser jeg for meg at dette er eneste muligheten til og få link mellom husene.

Dette kan være en veldig kostbar afere. Så det blir vell kanskje i og for seg billigere og legge opp ADSL inn til hus nr2.

--

Marius

Endret av MariusAndreNilsen
Lenke til kommentar
Dette høres ut til å bli en billig løsning. Systemet blir jo betalt ned på noen få måneder :)

Terrenget er noe kuppert. Jeg har ikke vært på taket, men jeg tror ikke jeg kan se fra det ene huset til det andre. Jeg regner derfor med at jeg trenger antenne.

Noen som har formening om hvor stabil en slik forbindelsen er? Vil jeg oppleve mye pakketap? Hvilken bitrate kan man få på en slik link?

Ups! Oppdaget litt sent at a7dfa-com's innlegg ikke var svar på mitt....

7383111[/snapback]

For deg avhenger det hele av hvor kompakte de hindringene er for et mikrobølgesignal.

Klarer du å skaffe tilnærmet fri sikt (f.eks rør på husmønet) så vil du kunne få et greit signal med minst en god antenne. Hvis du ser på fronten til en mikrobølgeovn så ser du hvor lett det er å stoppe GHz-signaler.

Lenke til kommentar
arnizzz: Paraboler for å kommunisere "over gaten" høres ut som overkill for meg.  Hvis avstanden er under 50M og det er fri sikt burde orginalantennene kunne brukes om det ikke er mye wlanaktivitet i nærheten.  Skal du ha en billig og grei løsning så anbefaler jeg 2 stk wrt54gl med hyperwrt eller dd-wrt fimware i wdsmode. (eller Buffalo Airstation) Hvis du trenger å puffe opp signalet så kan en flatpanelantenne på 12-15dBi og økt effekt på Linksys WRT54GL gjøre susen (antennen får du for ca 600 på wlansupply og routerne koster 550 pr stk).

7382744[/snapback]

Er enig i at det kanskje er litt overkill. Jeg har ikke vært der selv og sett hvordan det ser ut enda, så får ta en avgjørelse da. Prisen på parabolløsning (ca 3000) er ikke så mye dyrere enn det du foreslår heller. 2 stk routere + 2 stk antenner = 1100 + 1200 = 2300? Og da må jeg vel ha ekstra kabler / overganger i tillegg?

Takk for innspill. Jeg kan vel kommentere her senere når jeg har satt det opp og fortelle hva jeg gikk for.

edit:

Prisen for parabolløsningen var visst 3600 ikke 3000 som jeg skrev først.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Jeg tror du kun behøver orginalantennene om avstanden ikke er større enn 50M +/-

Jeg satte opp en forbindelse med en WRT54GSv1 i client modus og en standard router på ca 50M avstand og fikk -80dB signalstyrke.

Dette er nok til å oppnå stabil link.

Har man mange wlan i området så kan man øke signalstyrken til ca -70dB ved å sette en flatpanelantenne på den ene routeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...