Gå til innhold

Tåkelys, en uting

qinqong

Anbefalte innlegg

Joda ettermontert xenon er irriterende det også, men nå er det mange flere som kjører med kombinasjonen nær/tåkelys en det er folk med ettermontert xenon.

I tillegg er det lovlig med tåkelys mens ettermontert xenon er det ikke, i allefal ikke på Volvo 740, og vil bli et feilpunkt på EU kontroll mens tåkelys er helt lovlig å ha montert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man blir så irritert over tåke- og kjørelys..

Du har selvfølgelig lov til å fatte akkurat det du vil. Men først og fremst bør en presisere at "kjørelys" er en generell betegnelse. Alle bilister er påbudt å bruke "kjørelys", men på dagtid kan man velge om man skal bruke tåkelysene eller nærlysene som kjørelys. Bruker man tåkelysene så skal nærlysene av. Enkelt og greit.

Det som er ubegripelig er hvorfor såpass mange insisterer på å bruke tåkelys kombinert med nærlys. Og da tenker jeg på normal kjøring i normal fart på normal vei. Hva slags lys folk bruker på den smale veien opp til huset til Reodor Felgen driter jeg med andre ord i. Men så lenge både vitenskapen og all sunn fornuft tilsier at tåkelys ikke har noe som helst for seg i kombinasjon med nærlys så er det lov til å bli irritert. Det er riktignok sjelden at en blir såpass blendet av tåke+nærlys at det skaper en farlig situasjon, men det er egentlig ikke poenget. Det som er poenget er at møtende bilister blir MER blendet av ett par kjørelys enn to par kjørelys.

Ettermonterte xenon-kit er da mye værre. Her plasserer man ei xenon-pære, inn i en halogénvennlig reflektor. Altså, lyshuset til nye biler som kommer originalt med xenon er jo en helt annen konstruksjon, som kaster lyset på en annen måte, enn hos biler som kommer med halogénreflektor, der det er om å gjøre å spre så mye som mulig av lyset i alle slags retninger. Jeg har aldri blitt blendet av tåke + nærlys, men ettermontert xenon, mange ganger.

Her er vi i alle fall enige. Ettermontert xenon i halogenreflektorer er idiotisk. Ingen av dem oss har litt peiling lar oss lure til å tro at det er noe annet enn eBay-drit til $199,99 heller. Det blender som et helvete og jeg er sikker på at den eneste som synes det er kult er personen som sitter i bilen disse er montert i.

Edit: Har forresten ikke tåkelys foran på Golfen, men når det blir montert, kommer jeg til å kjøre med tåkelys og parklys tent så mye som mulig. :)

Hvorvidt du velger å bruke tåpelys+parklys på en øde, ubelyst landevei midt på natta driter jeg egentlig i. Så lenge du klarer å begrense deg til å kun bruke kun to kjørelys så slipper i hvertfall vi andre å bli blendet unødvendig. Dette er riktignok en sannhet med modifikasjoner ettersom mange tåkelys faktisk blender mer enn nærlysene.

Lenke til kommentar

"Kjørelys" er kombinasjonen parklys + annet lys. Så med mindre man har fire parklys (som også er ulovlig) så kan man pr. definisjon ikke ha to par kjørelys.

Dessuten utfordrer jeg deg til å finne lovteksten som begrenser bruken av parklys og tåkelys (jeg ser mange skriver feil, det heter ikke "tåpelys") til kun dagtid.

Lenke til kommentar
Tåkelys [04.05.06]

Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.

Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid.

Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

http://www.vegvesen.no/sikkerbil/lys_3.stm

Om dette kan regnes som "lovtekst" er jeg ikke sikker på, og jeg fant heller ikke ordet "dagtid" i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), kapittel 28 (Lys, lyssignal, refleks).

Edit: Jeg fant heller ikke noe sier at du bruke tåkelys sammen med parklys for at det skal være godkjent som kjørelys. Selvsagt kan det jo hende dette er regulert av styrken på tåkelys og slikt, men hvis du har sterke nok tåkelys så trenger du vel egentlig ikke parklys?

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

COMMEN-SENSE BEGRUNNELSE FOR AT DET ER ULOVLIG Å BRUKE TÅKELYS NÅR DET ER MØRKT OG NÅR DET IKKE ER TÅKE:

En bil har 3 typer hovedlys:

Kjørelys som er ment å vise bilen din for andre om dagen (her kan man bruke egne kjørelys, nærlys eller som unntak tåkelys hvis man vil se sporty ut). Grunnen til at tåkelys er tillatt som kjørelys er at de viser bilen din ekstra godt for andre bilister samtidig som det ikke er til hinder for verken deg eller andre at de lyser ekstra godt om dagen når det ellers er lyst ute.

Nærlys som er ment å lyse opp lengre deler av veibanen om kvelden/natten.

Fjernlys er ment å lyse opp større deler av veibanen om kvelden/natten, men blender møtende biler.

I tillegg har man tåkelys som er ment å lyse opp et kort stykke foran bilen ved sterk tåke, dels for at skal bli sett av andre dels for at du selv skal se litt. Disse lysene vil IKKE lyse opp veibanen lengre fremme, men vil derimot gjøre det vanskeligere for deg å se denne delen av veibanen. I tillegg blender du møteende bilister.

COMMEN-SENSE BEGRUNNELSE FOR AT ENKELTE KJØRER MED TÅKELYS OM DAGEN OG OM NATTEN:

Bilen min er så sporty. :-)

OPPSUMMERING:

Du har ikke lov til å bruke tåkelys som kjørelys i mørke fordi du ikke har lov til å bruke kun kjørelys i mørket. I mørket er det påbudt med nærlys eller fjernlys.

Du kan tolke loven på mange forskjellige måter, spesielt i dette tilfellet. Men jeg vil nå påstå at tåkelys + parklys ikke gir tilstrekkelig lys i mørket, og at det derfor er ulovlig. Dette kommer selvsagt helt ann på hvor man kjører.

Lenke til kommentar

Hva annet som er verre er totalt likegyldig. Man kan ikke se bort fra enkelte ting, bare fordi det finnes noe verre. Tenk hvordan det ville vært i samfunent om kun seriemordere skulle blitt tatt, fordi alt annet er "ikke noe verre".

Lenke til kommentar
Dessuten utfordrer jeg deg til å finne lovteksten som begrenser bruken av parklys og tåkelys til kun dagtid.

Nå er det faktisk slik at den komplekse virkeligheten vi lever i ikke kan styres 100% av det som står i den tjukke røde boka som ligger foran dommeren i rettsalen. Derfor eksisterer det noe som heter 'juridisk metode' hvilket legger føringer for hvordan man skal ressonere seg frem til hva som i enkelttilfeller er rett og galt. Dersom man ikke finner noe konkret argument i lovteksten så må en med andre ord lete i andre rettskilder/rettskildefaktorer. I Norge kategoriserer vi gjerne disse rettskildene i følgende grupper:

1. Lovtekster fastsatt av Stortinget, eller i forskrifter gitt av et departement med hjemmel i lov.
  2. Lovforarbeider og etterfølgende uttalelser som har en viss autoritet.
  3. Domstolspraksis, særlig fra Høyesterett.
  4. Andre myndigheters praksis (for eksempel ligningsmyndighetenes praksis).
  5. Privates praksis (for eksempel kontraktspraksis i entrepriseforhold mellom entreprenør og byggherre).
  6. Juridisk teori i bøker, artikler og lignende juridisk faglitteratur.
  7. Reelle hensyn (særlig om tolkningen fører til et godt resultat for parter, samfunnet, andre rettsregler og annet).

Det er med andre ord ikke alt man kan søke seg frem til vha google.

(jeg ser mange skriver feil, det heter ikke "tåpelys")

Delvis rett. Det heter tåkelys helt til noen velger å bruke dem i regnvær, midt på natten eller sammen med nærlys - da heter det tåpelys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjørelys samt tåkelys kan noen ganger blende og andre ganger mister man fokusen på veien pga den lyskomboen.

Jeg gidder sjeldent å flashe folk med "tåpelys", verre er det med tegngivning og div andre trafikale feil nordmenn gjør...

Husker forresten så en fyr med en slik S-type Jag på bensinstasjon, selvfølgelig i mørket med "tåpelys". Jeg pekte ned mot frontfangeren og han stoppet videre bilen, gikk ut å så på fronten og skjønte absolutt ikke hva som var galt. Dette var en fyr i 40-åra som tilsynelatende så ganske oppegående ut...

Lenke til kommentar
Delvis rett. Det heter tåkelys helt til noen velger å bruke dem i regnvær, midt på natten eller sammen med nærlys - da heter det tåpelys.

Det heter tåkelys uansett bruksområde. Blir de brukt i mørke, eller sammen med nærlys, er de en indikatorlampe som viser at sjåføren av bilen mangler kunnskap om trafikkreglene, og at han sansynligvis er en dårlig sjåfør som du børe være ekstra oppmerksom på.

Det er ikke ulovlig å bruke tåkelys i regnvær, så jeg ser ikke hva som skal være tåpete med det.

Hvis noen blinker på meg når jeg kjører med tåke og park i regnvær, får de fingeren tilbake. Skal man leke politi, må man ivertfall sette seg inn i loven først.

Lenke til kommentar

Man har lov til det når det gir tilstrekkelig sikt, hva nå enn det skal bety ;)

I går skulle dere "tåpelys" fanatikere vært med meg på butikken. Møtte en bmw e46 med nærlys og grøftelys tent. Han blinka til meg med grøftelysene sine der jeg kom med markeringslys(21w) og grøftelys :D "Jaja..." tenkte jeg for meg selv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Dere er for opptatt av hva ANDRE gjør feil. Om dere virkelig finner det nødvendig å blinke til folk med nærlys og grøftelys syns jeg synd på dere.

Og Cho-san, at du blir blenda i en "monster bil" tror jeg ikke noe på.

helt enig, jeg syntes og synd på meg selv når jeg blir blenda av andre på kvelden/natta, eventuelt så syntes jeg synd på de som går langs veien uten refleks som jeg ikke ser etter jeg er blenda....

heldigvis ikke truffet noen enda.

Lenke til kommentar
Dere er for opptatt av hva ANDRE gjør feil. Om dere virkelig finner det nødvendig å blinke til folk med nærlys og grøftelys syns jeg synd på dere.

Og Cho-san, at du blir blenda i en "monster bil" tror jeg ikke noe på.

helt enig, jeg syntes og synd på meg selv når jeg blir blenda av andre på kvelden/natta, eventuelt så syntes jeg synd på de som går langs veien uten refleks som jeg ikke ser etter jeg er blenda....

heldigvis ikke truffet noen enda.

Da kjører du ikke etter forholdene. Jeg for min del har opplevd å møtt biler som kjører med fulltlys, og at jeg har gjort det samme, uten at det har ødelagt sikta, blenda, for meg, så det har nok mye fra person til person å gjøre også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...