Gå til innhold

Tåkelys, en uting

qinqong

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei på dagtid er det ingen vits i å bry seg om noe som helst.. da kan de gjerne kjøre med stearinlys på panseret for min del.

Til alle frender som hater kombinasjonen tåke+nærlys på kveldstid. Husk at mercedeser har tåkelyset i samme lampa, bare nærmere midten av bilen. Man trenger ikke å være kjenner for å vite dette. Er bare å reagere på samme måte mot de. Full blend helt til passert.

Lenke til kommentar
Er bare å reagere på samme måte mot de. Full blend helt til passert.

Helt enig. Det er så vidt jeg klarer å se ut av bilen hvis jeg møter et annet kjøretøy som kjører med BÅDE nærlys og tåkelys. Huff, det er jo nesten umulig, selv om jeg ser rett framover på min side av vegen, de 10 sekundene vi kjører mot hverandre.

Hvis noen blender meg (det er bare psykisk, egentlig), blender jeg tilbake. Det er bedre at vi risikerer en kollisjon enn at jeg ser bort eller senker farten og muligens taper et halvt minutt. I trafikken gjelder det å være størst og tøffest, vet du!

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Er det ingen her som vil innrømme at de kjører med nærlys og tåkelys sammen? Kan noen eventuelt gi meg (og flere her) en god forklaring på hvorfor tåkelysene absolutt skal på?

Jeg tror "tåkelys-kjørerne" kan deles inn i flere kategorier:

- Rånerne: De kjører med tåkelys på fordi dette gjør alle andre rånere.

- Jålerne: Jeg har en dyr bil med tåkelys (eller har lånt pappas bil) og dette må jeg vise til alle

- Gubbene: Hmm, hva er egentlig den knappen til?

- De uvitende: Siden jeg har tåkelys, skal det vel brukes? Det gir vel bedre lys. Hadde det vært forbudt ville det vel ikke vært mulig å bruke både tåke og nærlys!

- Yrkesskjåførene: Disse kan deles i to kategorier. Taxisjåfører (gjerne fra utlandet) som ikke kan noen regler uansett og derfor gir blaffen. Lastebilsjåfører som har på så mye lys som mulig for å bli sett.

- Tantene. Vet ikke at tåkelyset står på. Det var jo mannen som hadde bilen sist....

- Opelkjørere. Hvorfor i alle dager har eldre Opel-biler alltid tåkelyset på. Mistenker at det her er en designfeil som gjør at det lett skrus på ved vanvare. De samme bilene har ofte også tåkebaklyset på...

Lenke til kommentar

Kjørte senest igår med en suv bak meg. Det var mørkt og det regnet. Han lå helt oppi ræva på meg. Selvsagt med tåke + nær og lyste meg i trynet. Jeg satt på mitt tåkebaklys (med spesiellt sterk pære). Da tenker jeg: vedkommende serverer meg tåkelys, jeg serverer tåkebaklys i retur. Det klikket for vedkommende. Han blinka med lysa og endte med å kjøre med fjernlys på. Hehehe. Jeg hadde lyst til å bremse inn til siden, kjøre opp i ræva på han og servere han xenon fjernlys. Samtidig rakk jeg å møte endel andre juletrær, så jeg lot fjernlyset mitt stå på. Slik at han bak meg fikk fjernlys fra møtende stort sett hele tiden. Gøy å kjøre bil i Norge for tia! jippi! han kjørte relativt raskt av på en avkjøring.

Lenke til kommentar

Veldig bra! Glemte helt SUV-typene :-) Har også forsøkt tåkelys-bak trikset, men det funker aldri.

Hadde en kompis en gang som kom på besøk - med tåkelysene på. Måtte bare spørre om han ikke visste at dette ikke er lov og at de blender møtende biler. Svaret kom kontant: Og hva med de Xenon-lysene dine. De blender minst like mye.... Ja, ja, tenkte jeg og bare droppet videre diskusjon.

Lenke til kommentar

Jeg har spurt om dette før tror jeg, men er dere fly forbanna på de som kjører med tåkelys og parklys eller de som kjører med tåkelys og nærlys?

Ser ut som det er TÅKELYS (uansett kombinasjon) som får dere til å se rødt..

Lenke til kommentar

Jeg tror det er tåkelys + nærlys som irriterer disse personene. Tåkelys + parklys er jo lovlig, og ingen kan da seriøst mene at tåkelys blender deg? Snu hodet, se en annen veg eller kjør et annet sted hvis det irriterer dere så grenseløst.

Tenker selvsagt mest på vår kjære Ditech som virker som en utrolig koselig person, som er aktpågivende, hensynsfull og ansvarlig.

Lenke til kommentar

Alfaromeo.

Jeg trodde jeg gav en god nok begrunnelse litt tidligere, på hvorfor jeg ikke er "liksom politi" ?

Jeg er ingen paragrafrytter, jeg tar kun igjen eget synsfelt.

Mange biler har f.eks små tynne runde tåkelys som kun er til pynt. De lyser nesten ikke. Helt greit bare kjør med de liksom. Men blender det, så blender jeg. Simpel and easy.

Lenke til kommentar

Liksompoliti eller ikke så er jeg ikke glad for å bli møtt av biler med 200W halogenlys i fronten.

Hva som er problemet med å møte disse med 120 vellplaserte watt istedenfor deres 200 noe nedjusterte watt skjønner jeg ikke, og er det noen som vil leke blendeleken har jeg 200W med meget velljustert halogenlys i tillegg å vise fram.

Altså dere som blender møtende trafikk med fjern+tåkelys blir sure og fornærmede om noen blender dere i retur med helt enkle fjærnlys.

Forstå det den som vil.

Tåkelys blender meget godt ved våt vei fordi mesteparten av lyset reflekteres rett opp igjen av den våte asfalten.

Tenk på det.

Lenke til kommentar
Nei på dagtid er det ingen vits i å bry seg om noe som helst.. da kan de gjerne kjøre med stearinlys på panseret for min del.

Til alle frender som hater kombinasjonen tåke+nærlys på kveldstid. Husk at mercedeser har tåkelyset i samme lampa, bare nærmere midten av bilen. Man trenger ikke å være kjenner for å vite dette. Er bare å reagere på samme måte mot de. Full blend helt til passert.

veldig mange av disse mercedesene du snakker om har faktisk ettermontert kjørelys og av en eller annen merkelig grunn så har det som har gjort jobben koblet opp tåkelysene i hovedlykten som kjørelys.

når fører av bilen vrir på lysbryteren for å kunne bruke fjernlys bytter bilen automatisk over til nærlysene.

så egentlig burde du gå å blinke med lysene foran mercedes verkstedet der du bor :D

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man blir så irritert over tåke- og kjørelys.. Ettermonterte xenon-kit er da mye værre. Her plasserer man ei xenon-pære, inn i en halogénvennlig reflektor. Altså, lyshuset til nye biler som kommer originalt med xenon er jo en helt annen konstruksjon, som kaster lyset på en annen måte, enn hos biler som kommer med halogénreflektor, der det er om å gjøre å spre så mye som mulig av lyset i alle slags retninger.

Jeg har aldri blitt blendet av tåke + nærlys, men ettermontert xenon, mange ganger.

Edit: Har forresten ikke tåkelys foran på Golfen, men når det blir montert, kommer jeg til å kjøre med tåkelys og parklys tent så mye som mulig. :)

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...