Gå til innhold

Tåkelys, en uting


qinqong

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte ikke steinsprut type "stor stein som lager hakk", men små gruspartikler lager hakk i glasset. Har sett det på mine lykter. De er helt full av små hakk, fordi de sitter nesten helt nederst på froten, og blir dermed hele tiden utsatt for grus, sand, salt, osv som spruter opp av biler forran. I vertfall resulterer det i at lyset spres i alle retninger fordi lysbrytningen blir feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mangen fjortiser med ettermonterte grøftelys som er stilt inn feil der du bor? wink.gif Kan ikke skjønne at grøftelys, som faktisk lyser ned i grøften, skal blende deg så mye at du må "blinke" på de når du møter de i trafikken.
Når jeg kjører til hytta så bruker jeg ofte grøftelys for og se bedre. Men jeg slår de alltid av når jeg møter andre biler. Slik man gjør med fjernlys. At enkelte kaller det harry får så være.

:hmm:

Først skriver du at de kun lyser i grøfta for deretter å forklare at du benytter det selv for å se bedre.

Til landeveiskjøring så er det ekstramonterte fjernlys som er tingen.

Er mye viktigere å se mange hundre meter fremover langs veien en det som måtte befinne seg 20-30 meter forranbilen.

Dette er informasjon man ikke har nytte av da man uansett ikke har muligheter til å reagere på det med mindre man kjører meget sakte.

Da er det vel bare harryfaktoren som står igjen.

Lenke til kommentar
Er det mangen fjortiser med ettermonterte grøftelys som er stilt inn feil der du bor? wink.gif Kan ikke skjønne at grøftelys, som faktisk lyser ned i grøften, skal blende deg så mye at du må "blinke" på de når du møter de i trafikken.
Når jeg kjører til hytta så bruker jeg ofte grøftelys for og se bedre. Men jeg slår de alltid av når jeg møter andre biler. Slik man gjør med fjernlys. At enkelte kaller det harry får så være.

:hmm:

Først skriver du at de kun lyser i grøfta for deretter å forklare at du benytter det selv for å se bedre.

Til landeveiskjøring så er det ekstramonterte fjernlys som er tingen.

Når jeg kjører flerne mil på trange skogsveier i lav hastighet så synes jeg det er bedre med tåkelys og nærlys. At du tydeligvis fåretrekker fjernlys er en annen sak. Smaken er som baken. Kanskje derfor vi ikke har samme bil også?

;)

Lenke til kommentar
Når jeg kjører flerne mil på trange skogsveier i lav hastighet

Det forklarer sagen og da blir det straks mere legitimt.

 

Men de aller fleste som kjører med kombinasjonen tåke/nærlys gjør dette på landeveien/motorveien i høye hastigheter eller i byen når det er mørkt.

Lenke til kommentar

Å kjøre med kombinasjonen tåkelys + nærlys i mørket forårsaker egenblending og reduserer siktstrekningen med 15% (i.f undersøkelser gjort av Väg- och trafikinstitutet) kan jo selv tenke deg hvilken innvirking det har på øynenes evne til å oppta svakt lys når lystyrken rett framfor bilen dobbles.

Lenke til kommentar
Å kjøre med kombinasjonen tåkelys + nærlys i mørket forårsaker egenblending og reduserer siktstrekningen med 15% (i.f undersøkelser gjort av Väg- och trafikinstitutet) kan jo selv tenke deg hvilken innvirking det har på øynenes evne til å oppta svakt lys når lystyrken rett framfor bilen dobbles.

Jeg driter i hva forskere sier. Gjør somregel det jeg synes fungerer best for meg.

Lenke til kommentar
Jeg driter i hva forskere sier. Gjør somregel det jeg synes fungerer best for meg.

Og det er derfor vi hater deg

Dette sier no mer om deg en meg.

 

Bruker du huet og leser hva jeg skriver så bruker jeg det når jeg er alene på skogsveier . Vist du er en sau som liker og gjøre som svenske forskere sier så er jo det kjekt for deg.

Lenke til kommentar
Jeg driter i hva forskere sier. Gjør somregel det jeg synes fungerer best for meg.

 

Jeg viste bare at den der ble å komme, beviser bare at den norske tradisjonen i å tviholde på uvanene sine lever i beste velgående. ;)

Du er jo skjønn da. Hva vet du om jeg kjører på grus eller asfalt. Refleksjonen fra våt grus er jo helt enorm....

Lenke til kommentar

Hehe, jo takk for komplimanget. Men fra spøk til revolver, det som menes med selvblending i dette tilfeller er at den økte lystyrken på veien 10-15m forran bilen fører til at pupillene trekker seg sammen, det gjør at ting lengre frem i "trafikkbildet" blir mye vanskeligere å se fordi øynene har justert seg etter lysstyrken rett forran bilen, hvorvidt du ser direkte på dette eller ikke har ikke noe å si, lyset når øynene uansett og øynenes evne til å se svakt opplyste objekter blir ganske redusert pga dette.

 

Dette er kjempelett å teste selv, bor du på en avsidesliggende plass og har et utelys stående på så vil de områdene utenfor lysets rekkevidde virke veldig mørkt, slår du derimot av utelyset så vil du oppdage at det som var utenfor lysets rekkevidde er mye lettere å se, spesielt i måneskinn.

 

Har laget et lite eksempel på hva jeg mener. I testen ble det brukt en fjøslykt for å simulere "tåkelys" og en ledlykt for å simulere "nærlys".

 

"tåkelys og "nærlys"

2.jpg

 

Bare "nærlys"

1.jpg

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønte hva du mente. Jeg hadde jo ikke brukt grøftelys viss jeg ikke syntes det var best. Det er vel neppe noen som synes det er bedre med grøftelys på vanlig landevei i 70-80 kmt. Jeg reddet faktisk livet (og fronten på bilen min) til en grevling grunnet grøftelys en gang. Jeg så den komme fra venstre side rett der grøftelyset var. Jeg klarte da og bremse i tide. Den hvanet delvis under bilen, men ble ikke skadet. Den hadde jeg ikke sett uten lyset ut i grøften. Jeg hadde ikke rare farten vel og merke.

Lenke til kommentar

Bedre å kjøre sikksakk mellom grevlinger, enn å la vær å treffe mennesker som går langs veien litt lenger fremme da. Samtidig er det vel bedre å redusere sikten til møtende trafikk, slik at de kan kjøre over både mennesker og grevlinger i samme slengen. Eller kanskje det til og med åler seg en liten pels mullah opp av grøftekanten, men vedkommende kan du godt kjøre over for min del.

Lenke til kommentar
Bedre å kjøre sikksakk mellom grevlinger, enn å la vær å treffe mennesker som går langs veien litt lenger fremme da. Samtidig er det vel bedre å redusere sikten til møtende trafikk, slik at de kan kjøre over både mennesker og grevlinger i samme slengen. Eller kanskje det til og med åler seg en liten pels mullah opp av grøftekanten, men vedkommende kan du godt kjøre over for min del.
De kjører vel over både grevlinger, mennesker og mullaher når du sette igang med lysshowet ditt som du beskrev tidligere i tråden! :)
Lenke til kommentar

Hehe, ikke jeg, for jeg ser jo somregel greit når jeg skrur på fjernlysa og prøver å unngå å se på bilen jeg møter.

Bilen jeg møter derimot kan det jo godt hende kjører over grevling, humans eller mullaher. Litt avhengig av hvor man er.. Refleks er forøvrig undervurdert av myke trafikanter.

Lenke til kommentar

Dette er en veldig bra tråd!!! Irriterer meg daglig over møtende biler som av en helt uforklarlig grunn bruker nær- og tåkelys i kombinasjon. Synes faktisk at dette problemet har økt det siste året, men det kan også være at jeg bare irriterer meg mer :-)

 

De jeg møter om morgenen er stort sett normale voksne på vei til jobb. Jeg har veldig vanskelig å forstå hvorfor man aktivt skrur på tåkelyset på en klar vintermorgen. Enten så vet man ikke hva man gjør (ubevisst eller bevistløs), eller så står tåkelyset alltid på. Jeg stusser spesielt når jeg møter VAG biler der tåkelyset på skrus på som en aktiv handling. Hvorfor i all verden gjør man dette??? Jeg har hatt tåkelys på mine biler de siste 12 årene, men kan ikke huske en eneste gang der jeg har sytes de har gitt en verdi. Selv i tåke synes jeg de ikke fungerer bra...

 

Så til slutt. Hvordan skal man "melde" til de bilene man møter der tåkelysene blender? Jeg har både forsøkt å blinke med lyshornet og "blinke" med mine egne tåkelys, men dette er det ingen som forstår.

Lenke til kommentar
Dette er en veldig bra tråd!!! Irriterer meg daglig over møtende biler som av en helt uforklarlig grunn bruker nær- og tåkelys i kombinasjon. Synes faktisk at dette problemet har økt det siste året, men det kan også være at jeg bare irriterer meg mer :-)

 

De jeg møter om morgenen er stort sett normale voksne på vei til jobb. Jeg har veldig vanskelig å forstå hvorfor man aktivt skrur på tåkelyset på en klar vintermorgen. Enten så vet man ikke hva man gjør (ubevisst eller bevistløs), eller så står tåkelyset alltid på. Jeg stusser spesielt når jeg møter VAG biler der tåkelyset på skrus på som en aktiv handling. Hvorfor i all verden gjør man dette??? Jeg har hatt tåkelys på mine biler de siste 12 årene, men kan ikke huske en eneste gang der jeg har sytes de har gitt en verdi. Selv i tåke synes jeg de ikke fungerer bra...

 

Så til slutt. Hvordan skal man "melde" til de bilene man møter der tåkelysene blender? Jeg har både forsøkt å blinke med lyshornet og "blinke" med mine egne tåkelys, men dette er det ingen som forstår.

Noen synes det ser bra ut med tåkelyset på. Aksom noen synes Toyota er bra. Forstå det den som vil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...