Gå til innhold

Tåkelys, en uting

qinqong

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tåkelys + parklys + fjernlys er lovlig, men ikke i kombinasjon med nærlys. Men siden det ikke er lovlig i kombinasjon med nærlys er det dermed forbudt på aller biler med separate pærer/lykter for nær/fjernlys, fordi det der er påbudt at nærlys skal lyse samtidig med fjernlys.

Det er lovlig å sette ekstra fjernlys der hvor tåkelys normalt står.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

ok da ble jeg en hel del klokere..

det er så mye rare regler når det gjelder lys at man kan fort bli forvirret.

leste en plass at 1000metringene skal aldri plasseres høyere en nær og fjernlys.

har sett flere store biler og lastebiler med 1000metringene på taket. er dette lov da?

Lenke til kommentar
tåkelys + parklys + fjernlys er lovlig, men ikke i kombinasjon med nærlys. Men siden det ikke er lovlig i kombinasjon med nærlys er det dermed forbudt på aller biler med separate pærer/lykter for nær/fjernlys, fordi det der er påbudt at nærlys skal lyse samtidig med fjernlys.

Det er lovlig å sette ekstra fjernlys der hvor tåkelys normalt står.

Må få påpeke et par ting.

-Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

Mao det er kun under gitte omstendigheter at det er lov, ellers er det ulovlig.

-Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys.

Nær og fjernlys kan kombineres men det er ikke påbudt. Feks på Mitsubishi Galant er det separate pærer for nær og fjern og der fungerer det slik at de slås av/på vekselvis og er ikke under noen omstendighter på samtidig.

For alle andre: Alt om regler for lys og lykter finnes under F.A.Q - lykter, lys & regler tråden her i forumet.

Lenke til kommentar

Synes det er mer ubehagelig og møte en bil med xenon lys en en med tåke og nærlys.

Synes ikke tåkelys er "harry" på en vanlig familiebil jeg da, men er jo alle forskjellige.

Er vel som så mye annet i trafikken at mangen iriterer seg over ting kun siden det er ulovlig. Det er harry det!

Lenke til kommentar

Lovlig eller ikke bryr meg særdeles lite. Det som betyr noe for meg er om JEG blir negativt påvirket av å få andre sine jævel-lys i fjeset hele tiden. De som godtar det får godta det, men jeg velger å ta igjen med de som blender meg. Helt fair spør du meg. Og fatter du ikke poenget, ja så få jeg blende deg tilbake hver gang vi møtes. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Lovlig eller ikke bryr meg særdeles lite. Det som betyr noe for meg er om JEG blir negativt påvirket av å få andre sine jævel-lys i fjeset hele tiden. De som godtar det får godta det, men jeg velger å ta igjen med de som blender meg. Helt fair spør du meg. Og fatter du ikke poenget, ja så få jeg blende deg tilbake hver gang vi møtes. Verre er det ikke.

Er det mangen fjortiser med ettermonterte grøftelys som er stilt inn feil der du bor? ;) Kan ikke skjønne at grøftelys, som faktisk lyser ned i grøften, skal blende deg så mye at du må "blinke" på de når du møter de i trafikken.

Mye mer iriterende med de som bruker vanlig nærlys, men siden bilen er fulstendig nedlesset bak, og de ikke har stilt på lysene, så lyser de alle midt i trynet.

Lenke til kommentar
Problemet er at tåkelys har skjeldent lyktespylere, og er så lavt på fronten at de er utsatt for mye steinsprut som ødelegger glasset, og dermed endrer på lysspredningen.

Det minste man må forvente er jo at folk holder lysene i orden. Steinsprut rammer vel heller en lykt som er 10 ganger så stor en en liten linse nederst på bilen?

Jeg forsvarer på ingen måte bruken av grøftelys, men er overrasket over hvor veldig mye enkelte er mot de lysene.

Når jeg kjører til hytta så bruker jeg ofte grøftelys for og se bedre. Men jeg slår de alltid av når jeg møter andre biler. Slik man gjør med fjernlys. At enkelte kaller det harry får så være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...